GJORDE VELDIG MYE RETT: Men helt på slutten bommet Edvald Boasson Hagen på taktikken. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Fire tanker og én spådom

Jonas Lindstrøm
Tips meg
Even Emberland
Tips meg
Anders Lindstrøm
Tips meg

Publisert 28.09.15 12:05

Del på    

BLOGG: Dette mesterskapet ga oss mange snakkiser. Vi tar for oss de fleste.

Bloggen «Fire tanker og én spådom» oppsto under Tour de France 2014. Etter det har den kommet ut på ukentlig basis.

Her slipper vi løs våre tanker med minst mulig filter. Målet er å gi dere noen perspektiver og meninger dere ikke finner andre steder, forhåpentligvis med litt ekstra sting.

1. Derfor ble det feil, Edvald!
For et drama dette sykkel-VM ble. Vi vet ikke om noen andre idretter hvor man får dette dramaet, hvor fysikk og taktikk går så hånd i hånd.

Selv sa Edvald Boasson Hagen at han kunne tatt føringer på slutten, men at han holdt seg til planen om bare å følge hjul på slutten. Dette for å vente på Alexander Kristoff.

Det kunne blitt kjempesuksess. For Alexander slet seg med i første felt, slik bare Alexander Kristoff kan.

Problemet var bare at i front satt Peter Sagan. Slovaken er kjent for å være litt tvilende i valgene sine på slutten av slike klassikere. I går fikk han nok luke til at han ga gass.

Men hva hvis Edvald hadde begynt å gå rundt sammen med Greg Van Avermaet med en eneste gang? Gjort det han kunne for å minimere avstanden frem til slovaken.

ET LITE SMIL: Edvald Boasson Hagen kjørte et fantastisk VM-ritt, men bommet på taktikken på slutten.  Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

ET LITE SMIL: Edvald Boasson Hagen kjørte et fantastisk VM-ritt, men bommet på taktikken på slutten.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Hadde da Sagan begynt å tvile igjen? Hadde han til slutt ventet, vel vitende om at han hadde den beste spurten av de tre? Om ikke hadde Norge uansett være nærme en medalje. I verste fall bronse mot i beste fall sølv ved å vente inn feltet.

Derfor ble det feil Edvald. Hadde du sittet på hjulet til lederen, hadde du gjort helt rett i å sitte og vente. Alexander Kristoff hadde vunnet den spurten om det var for gull.

Så lenge det sitter en mann i front, kan man ikke vente. Det går ikke. Det blir dessverre en taktisk feil. Det var synd, for frem til det var du helt glitrende, Edvald. Helt fantastisk!

Alt i alt: tusen takk for underholdningen, tusen takk for innsatsen. Alle kan gjøre feil.

2. Kjeft, kjeft, kjeft, alle vet best
U23-rittet ble, sett med norske øyne, et av de mest skuffende i årets mesterskap.

Rett etter målgang tok landslagssjef Stig Kristiansen sterke ord i bruk for å forklare skuffelsen. Rytterne fikk passet sitt påskrevet. Krast, men ikke ufint i våre ører. Alt gikk på prestasjoner, ikke personer.

I vår verden helt greit. At vi har en landslagssjef som setter krav, er bra, og dette var fortsatt et steg unna en «kjeft og smell»-metodikk, som vi ikke støtter.

For ser vi på rittet så er Norge aldri helt med. Det vil si at med unntak av Truls Engen Korsæth og Anders Skaarseth, tilbrakte det norske laget mesteparten av rittet på halen av feltet.

Et VM-ritt er spesielt. Det koster krefter å ligge langt fremme og det koster krefter å ligge langt bak. Noe av kunsten ligger i å time når du går fra å ligge bak til når du må være i front. Hvordan bruke minst mulig krefter.

Det er ikke så ofte vi har hatt mulighet til å se de norske U23-rytterne på TV, men under blant annet de norske rittene har det skint gjennom at noen av dem har hatt utfordringer med posisjoneringen.

Derfor var nok de tydeligste arbeidsoppgavene fra Kristiansen på nettopp dette punktet. Når det ikke gjennomføres, må det være lov å si ifra. Ikke pakke det inn i et dusin unnskyldninger/forklaringer, slik vi har sett mange andre steder.

Noen reagerte derimot. Spesielt to av de kontinentallagene som var representert med ryttere i rittet. Rittrapporten som kom fra Team Sparebanken Sør og Coop-Øster Hus hadde et slags nusselig hint av foreldrelig overbeskyttelse.

Artikkelen på hjemmesiden til førstnevnte lag var nesten en ren propaganda for teorien (presentert som fasiten) om at tidsforskjellen var grunnen til fiaskoen. Mer om det i neste tanke.

KRITISK: Atle Kvålsvoll var oppgitt over både reiseopplegget og Stig Kristiansens utblåsning etter U23-rittet. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

KRITISK: Atle Kvålsvoll var oppgitt over både reiseopplegget og Stig Kristiansens utblåsning etter U23-rittet. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Team Coop-Øster Hus brukte ikke like mange ord som sine sørlandske kolleger, men heller ikke de klarte helt å holde tilbake sin tydelige skuffelse over at noen snakket hardt til deres egne:

«Til procycling.no bruker han sterke ord i beskrivelsen av den norske innsatsen. Det oppfattes som om han mener å være helt uten ansvar, og ikke helt har forstått sin rolle. Slikt lederskap er sjeldent fruktbart!»

Her lukter vi tidenes snilleste og minst spenstige oppvaskmøte når Stig Kristiansen kommer hjem til Norge.

3. Når man bommer på både målet og banen
Atle Kvålsvoll og Johan Kaggestad. Fanebærerne som gikk fremst i korstoget mot Stig Kristiansen etter U23-guttas ritt. De raslet med sablene, meldte at Kristiansen utøvet dårlig lederskap og var krystallklare på hvorfor det gikk dårlig: De norske rytterne var ikke akklimatiserte hva gjaldt døgnrytmen etter å ha reist over Atlanteren fire dager før rittdagen. Det var to streker under svaret fra både Kvålsvoll og Kaggestad.

Det blir bare komisk. Den eneste grunnen til at de satte to streker under deres selverklærte fasit, var at nordmennene presterte dårlig og følte seg tunge. Duoen ignorerte den faktiske rittutviklingen med det manglende norske samarbeidet og posisjoneringsevnen.

Som flere har poengtert på Twitter, man taper ikke posisjoneringsevnen på å fly over Atlanteren. Man taper heller ikke viljen til å samarbeide på å fly over Atlanterhavet. Det var rett og slett en drittdag, og det må man bare akseptere.

Særlig Kvålsvolls kritikk av Kristiansens opptreden etter rittet humrer vi av. Denne bloggen var til stede da han etter NM-fellesstarten på Eidsvoll i fjor skjelte Sparebanken Sørs ryttere ut etter alle kunstens regler i en svært krass og hissig tone. Kristiansens ærlige, men samtidig sindige, kritikk når ikke Kvålsvolls utbrudd på historisk grunn til anklene. Og viktigst av alt gikk Kristiansens kritikk på prestasjon, ikke person.

Likevel slakter trønderen Kristiansen for å være krass mot rytterne og bruker Sparebanken Sørs hjemmeside til å fortsette korstoget mot landslagssjefen. Det singler fortsatt i glasshuset Kvålsvoll sitter i.

STÅR PÅ SITT: Selv etter at beviser på at flere av topprytterne på U23-rittet ankom VM-byen likt med Norge ble gjort kjent lot ikke Johan Kaggestad det være noen tvil om at reiseopplegget var skylden for dårlige norske resultater. FOTO: Terje Pedersen, Scanpix

STÅR PÅ SITT: Selv etter at beviser på at flere av topprytterne på U23-rittet ankom VM-byen likt med Norge ble gjort kjent lot ikke Johan Kaggestad det være noen tvil om at reiseopplegget var skylden for dårlige norske resultater. FOTO: Terje Pedersen, Scanpix

Vi synes at det er helt greit at man ønsker å diskutere om det er riktig av en landslagssjef å prate umiddelbart med pressen eller om opplegget med reisen kunne vært løst bedre. Vi setter pris på at det blir gjort, slik at de ærlige meningene når frem til folket.

Men at to personer som i Ola Nordmanns øyne er sykkeleksperter ikke bare presenterer en teori uten å begrunne den og se om den har rot i virkeligheten, men også setter to streker under den og i så måte prøver å korsfeste landslagssjefen uten et saklig argument, synes vi er forkastelig. Å smi mens liket er varmt får være forbeholdt Øystein Sundes konserter.

Da fakta om at gull- og bronsevinneren ankom VM-byen samtidig som de norske kom på bordet, rokket ikke det ved svaret. Det ble heller reist spørsmål om de hadde gjort mer døgntilpassing før avreise og trent bedre etter ankomst. Hvorfor nådde ikke det rådet Kvålsvolls egen disippel Fridtjof Røinås, rytteren som led av tyngst bein i rittet?

La oss understreke dette: det er viktig å snu hver stein. Lete etter alle mulige forklaringer. Men bruk tiden på å analysere alt. Kast gjerne ut teorier, men ikke hovmodig fastslå så raskt at det er en fasit, når så mye fakta peker i motsatt retning. For påvirkningen disse to personene har i folket er enorm. Få har et kritisk filter når duoen snakker.

Nei, dette blir for lettvint og for kommersielt. La oss si det slik: denne bloggen er svært fornøyd med å ha Stig Kristiansen som norsk landslagssjef.

4. Dette var et dårlig laguttak
Som vanlig ble det litt oppstyr rundt hvor mange kvinner Norge skulle sende til sykkel-VM.
Denne gangen var vi flinke gutter og holdt kjeft, men merket oss at nok en gang var diskusjonen hvor mange som skulle sendes, ikke hvem som skulle sendes. Tror det er det vi sier om akkurat det.

Det vi derimot skal snakke om er hvor dårlig uttaket av Ingrid Lorvik var.

Trønderjenta falt av før rittet var halvkjørt, men det er ikke det vi reagerer på. Vi er heller ikke ute etter å ta Lorvik. På ingen måte.

De som har gjort feilen her er de som har tatt ut en rytter som ikke passer til løypen eller rollen hun er satt til.

GA ALT: Vi har ingenting å si på innsatsen til Ingrid Lorvik, hun fikk bare en fryktelig vanskelig oppgave. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

GA ALT: Vi har ingenting å si på innsatsen til Ingrid Lorvik, hun fikk bare en fryktelig vanskelig oppgave.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Som resten av laget skulle Lorvik gjøre en ren hjelperytterrolle for Emilie Moberg. I begrunnelsen til uttaket het det:

«Gledelig nok så vi samtidig at Ingrid gjennom et mer internasjonalt rittprogram i både team og landslaget har bedret sine tekniske ferdigheter og sin feltkjøring.»

Per runde var det to passeringspunkter. Lorvik hadde følgende plasseringer på passeringspunktene:

128, 106, 119, 109, 110, 103, 109, 98, 97, 96, 95, 95, 92, 92, DNF.

I en løype som den vi så i Richmond handler hjelperytterrollen om å ta vind og dra kapteinen opp i topposisjon. Med disse plasseringen er det tydelig at Lorvik ikke fikk bidratt med mer enn å sende positive tanker til Moberg.

For å være tydelig. Ingrid Lorvik har noen utrolig sterke sider som syklist og noen klare svakheter. I VM ble hun tatt ut for å gjøre en jobb som bare spiller på det hun behersker minst. Det i det tøffeste sykkelrittet hun noen gang har kjørt.

Det blir som å kalle inn Martin Ødegaard som reservekeeper på landslaget. Det er det null gullfot over, og utrolig dårlig jobb av de som har tatt valgene.

Vi sier ikke at det var feil å sende fire jenter til VM, men her ble det feil. Dette gjør det enda vanskeligere å argumentere seg frem til full kvote i kommende VM.

Spådom: Kjære Bergen, listen er lagt lavt
Det må være en drøm for Bergen å få lov til å arrangere sykkel-VM akkurat i 2017. Snakk om timing.

Richmond gjorde nemlig mye feil. Riktignok vokste løypen på oss. Fra å være ganske kjip i U23-rittet, skapte den litt liv og røre i eliterittene. Men skal vi begynne å snakke feil kunne vi holdt på en stund.

TV-produksjonen er en ting. Den er det vel UCI som holder på med, men for guds skyld Bergen, her må dere gjøre alt i deres makt for å påvirke. Det var ikke bare i spurten det gikk galt. Tempoen var som vanlig dårlig og bildene var generelt dårlig med mye fryst bilde og andre problemer.

Det ble delvis en folkefest, men det å unngå store hovedveier er et kjempepoeng. Det var folkefest i kanskje en tredjedel av løypa. I Norge må det bli fest i hele veien.

ENSIDIG VINNERFOKUS: Akkurat som Tim De Waele på dette ene bildet hadde TV-produsenten litt for ensidig fokus på Peter Sagan på oppløpssiden. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

ENSIDIG VINNERFOKUS: Akkurat som Tim De Waele på dette ene bildet hadde TV-produsenten litt for ensidig fokus på Peter Sagan på oppløpssiden. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Når vi snakker om å dele festen. Juniorrittene må bli TV-produsert. Alt annet er egentlig bare frekt. Her inviterer man til fest, men setter barnebordet ut i hagen der det pøsregner? Nei, nei, nei. Alle må inn i varmen.

Så Richmond gikk ikke inn i historiebøkene som tidenes beste mesterskap. Langt unna. Neste år er det Qatar. Det kan umulig bli noe særlig bedre.

Vi tror hele verden ser frem til Bergen i 2017. De har fått verdens enkleste jobb. Lista er langt veldig lavt. Likevel må det hoppes høyere enn noen gang. Norge må ikke bare vise at de er bedre enn dette, vi må gjøre det mye bedre. Forhåpentligvis har arrangøren sett og lært masse.

Arkiv:
«Fire tanker og én spådom» fra 21. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 14. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 7. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 31. august.
«Fire tanker og én spådom» fra 24. august.
«Fire tanker og én spådom» fra 17. august.

«Fire tanker og én spådom» fra 3. august.

Tour de France 2015:
«Fire tanker og én spådom» fra 25. juli.
«Fire tanker og én spådom» fra 20. juli.

«Fire tanker og én spådom» fra 15. juli.
«Fire tanker og én spådom» fra 13. juli.
«Fire tanker og én spådom» fra 11. juli.
«Fire tanker og én spådom» fra 7. juli.

«Fire tanker og én spådom» fra 5. juli.
«Fire tanker og én spådom» fra 3. juli.

Arkiv:
«Fire tanker og én spådom» fra 29. juni.
«Fire tanker og én spådom» fra 22. juni.
«Fire tanker og én spådom» fra 15. juni.
«Fire tanker og én spådom» fra 8. juni.

«Fire tanker og én spådom» fra 1. juni.
«Fire tanker og én spådom» fra 26. mai.

«Fire tanker og én spådom» fra 18. mai.

«Fire tanker og én spådom» fra 11. mai.
«Fire tanker og én spådom» fra 4. mai.
«Fire tanker og én spådom» fra 27. april.
«Fire tanker og én spådom» fra 20. april.

«Fire tanker og én spådom» fra 13. april.

«Fire tanker og én spådom» fra 7. april.
«Fire tanker og én spådom» fra 30. mars.
«Fire tanker og én spådom» fra 23. mars.

«Fire tanker og én spådom» fra 16. mars.
«Fire tanker og én spådom» fra 9. mars.

«Fire tanker og én spådom» fra 2. mars.

«Fire tanker og én spådom» fra 23. februar.

«Fire tanker og én spådom» fra 16. februar.

«Fire tanker og én spådom» fra 9. februar.
«Fire tanker og én spådom» fra 2. februar.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 26. januar.

«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 19. januar.

«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 12. januar.

«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 4. januar.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 22. desember.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 15. desember.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 8. desember.

«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 1. desember.

«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 24. november.

«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 17. november.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 10. november.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 3. november.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 27. oktober.
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 20. oktober.
«Fire tanker og én spådom» fra 13. oktober.
«Fire tanker og én spådom» fra 6. oktober.
«Fire tanker og én spådom» fra 29. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 22. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 15. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 8. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 1. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 25. august.
«Fire tanker og én spådom» fra 18. august.

Tour de France i 2014?
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 27. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 26. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 25. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 24. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 23. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 22. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 21. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 20. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 19. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 18. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 17. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 16. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 15. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 14. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 13. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 12. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 11. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 10. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 9. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 8. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 7. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 6. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 5. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 4. juli.