DETTE VENTER FELTET: Fra starten i Utrecht er det mange utfordringer som står mellom rytterne og Paris. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Fire tanker og ett tilbakeblikk

Jonas Lindstrøm
Tips meg

Publisert 27.10.14 17:21

Del på    

BLOGG: Kloke valg, en spennende tour-løype og en av årets beste timelønner.

Spalten oppsto under Tour de France da vi ga dere «Fire tanker og én spådom» hver dag fra starten i England til og med den siste etappen og dens avslutning opp Champs-Élysées.

Nå er bloggen et fast ukentlig innslag, selv om vi nå i off-season har valgt å gi den navnet «Fire tanker og ett tilbakeblikk».

I bunn kan du klikke deg videre på tidligere utgaver.

1. Tour de Fjell
De fleste har vel fått med seg presentasjonen av neste års Tour de France-løype. Derfor dropper vi småsnakket og går rett på hva vi liker og ikke liker.

Dette er bra med neste års Tour de France-løype:

Vi liker den første uken veldig godt. Denne uken kan tendere til å bli kjedelig om ikke man liver den opp med noen utfordringer. Potensiell sidevind, to «murer» og brostein burde være mer enn nok til å riste liv i det som pleier å være årets mest kontrollerte sykkelritt.

Vi liker at arrangøren i større grad belønner vinnere. Det gjelder både i sammendraget med gjensynet av bonussekunder den første uken (vi skulle gjerne hatt disse hele rittet) og i kampen om poengtrøye med større forskjell på nummer 1 og 2 på spurtetapper.

Vi liker blandingen av kjente og litt nye fjelltopper. Her er det mye snadder for både de som drømmer sykkelhistorie på kvelden og de som håper å oppdage et nytt favorittfjell.

MER BROSTEIN: Ja, takk. Dette gir vi tommel opp. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

MER BROSTEIN: Ja, takk. Dette gir vi tommel opp. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Dette liker vi ikke med neste års løype:

Lagtempoen på den niende etappen. Hva tenker dere med, ASO? Lagtempo så sent i Tour de France er et sjansespill av dimensjoner. En slik konkurranse blir veldig urettferdig om ikke alle lag stiller med same forutsetninger.

Da niende etappe startet i år, hadde store lag som Lotto, Sky og Trek bare sju ryttere igjen. Da snakker vi om en stor ulempe på lagtempo. Hele første uke vil bli preget av enorme nerver i feltet. Ingen lag har råd til å miste en eneste rytter før lagtempoen. Slikt pleier å føre til flere velt. Jo større frykt, desto flere velt.

Vi liker heller ikke mangelen på tempokilometer. 14 kilometer på åpningsdagen er ingenting. Vi er riktignok ikke de største tempotilhengerne, men en tempo på knappe fem mil en av de siste dagene i rittet er ideelt.

Det gjør at sammenlagtrytterne aldri kan være trygge. Det pusher de som leder sammenlagt til å ta tid der de kan, for ingen kan føle seg helt trygge på en lang tempo så sent i et etapperitt. Nå innbyr løypen til at den gule ledertrøyen skal kjøre defensivt. Touren har mistet en dimensjon.

2. Smarte brødre
Vi ble veldig glade da vi forrige uke så hvilke lag Hoelgaard-brødrene hadde valgt.

Når de først hadde bestemt seg for å vende tilbake til Norge (det har vært mye frem og tilbake med Etixx og hvorvidt Omega Pharma–Quick Step ønsket å satse videre på talentlaget), føler vi de valgte perfekte lag.

Vi har sett mange eksempler på brødre som insisterer på å kjøre på samme lag, til tross for at det kanskje ikke er det beste sportslig sett. Hos Hoelgaardene har hjernen tydeligvis trumfet hjertet.

markus hoelgaard

Daniel Hoelgaard i Team Joker må bli bra. Det må bli kjempebra! Joker-laget har neste år en styrke som gjør at de sportslig sett likner vel så mye et prokontinentallag som det kontinentallaget de er. Det finnes ryttere der som kan sette opp Hoelgaard i posisjonene hvor han kan spurte inn seirer.

Om Markus Hoelgaard fikk tilbud av Joker vet vi ikke, men det hadde ikke vært unaturlig. Uavhengig av om han fikk tilbud eller ikke, så føler vi at Øster Hus-Ridley var et bedre valg.

For i år trenger Markus muligheten til å få kjøre egne sjanser. Kjøre for seg selv i kuperte ritt og etapper. I Joker hadde han vært en ideell hjelper. En som kunne kjørt for både bror Daniel og Odd Christian Eiking.

En viktig hjelperrolle hadde han helt sikkert vokst på, men Markus er et så stort talent at han nå må få trene mest mulig på å lykkes på egenhånd. Å komme til et lag som må kjøre offensivt, er midt i blinken for ham.

Det hadde vært morsomt om neste år hadde bydd på et seiersrush for Daniel og småsnakk om proffkontrakt også for Markus. Forutsetningene er på plass.

3. Nei, nei, nei, Viviani
Vi er svake for Elia Viviani. Vi har også stor respekt for det Team Sky har oppnådd. Men kombinasjonen smaker ikke godt. Den smaker som spagetti med sjokoladesaus.

Vi skjønner det ikke helt.Verken fra Vivianis eller Skys synspunkt. Kan det være noe annet enn en håpløs kombinasjon?

Viviani er en flott spurter. En tidligere banerytter, som spesielt under Tyrkia rundt i fjor viste hvor lynhurtig han er på sitt beste. Men han er også en spurter som trenger hjelp.

Da han slo gjennom i Liquigas for noen år siden, var hans spesialitet kaotiske massespurter. Der han måtte tråkle seg frem på egenhånd. Slik er det ikke lenger. Han har mistet mye av posisjonsevnen. Han trenger et godt opptrekk.

MER AV DETTE: Denne Elia Viviani er det vi ønsker å se mye mer av. Vi tviler på at Sky er laget som får det ut, men håper inderlig vi tar skammelig feil. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

MER AV DETTE: Denne Elia Viviani er det vi ønsker å se mye mer av. Vi tviler på at Sky er laget som får det ut, men håper inderlig vi tar skammelig feil. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Er det et lag som ikke kunne gitt mer f*** i spurtopptrekk, så er det klatrelaget Team Sky. Spesielt svake bør de være nå som Edvald Boasson Hagen er borte.

Joda, Team Sky vil få noen seirer i de små rittene. De vil få avslutteren som kan omsette det knallharde arbeidet deres i en OK plassering. Spurteren som kan forsvare bruken av krefter.

Likevel virker det hele halvhjertet. Som en forsikring. Elia Viviani er halvgarderingen på tippekupongen. Han som redder stumpene om det du prøver på ikke lykkes.

Team Sky er heller ikke det Viviani trenger for å starte karrieren på nytt. Han trenger et lag som står bak han. Et lag som tror han kan triumfere tosifret antall ganger hver sesong. Vi spår katastrofe, men håper inderlig vi tar helt feil.

4. Tid for å fylle på
Det er høst, sesongen er over, og for syklistene handler det om én ting: å fylle opp. Fylle opp med ferie, hvile, god mat og god drikke. Ja, også fylle opp lommeboken da. For også en syklist trenger litt «feriepenger».

Thor Hushovd har skrevet til seg en liten sykkelpensjon før han går inn i jobb for Rema 1000. Samtidig har Alexander Kristoff kjørt kriteriumsritt i Japan. Et ritt hvor det garantert ikke er summen på kassalappen som teller.

50.000 euro skal de største stjernene ha fått. Da er de omtrent like vanskelige å be som en sunnmøring som øyner en avkastning lik en pose med tomflasker.

Kristoff fikk snaut halvparten. Hva den andre norske deltakeren Sven Erik Bystrøm fikk, vet vi ikke, men det må ha vært minst gratis ferie for ham også.

50.000 EURO: Vi kunne nok også vært troende til å ikle oss disse kostymene for en slik lønn. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

50.000 EURO: Vi kunne nok også vært troende til å ikle oss disse kostymene for en slik lønn. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Så hva får du for 50.000 euro?

Jo, du får syklister til å vaske hender utenfor et tempel og male store japanske tegn de ikke aner hva betyr. Du får dem til å stille opp i noen småsnåle klær. Også får du dem til å sykle kriteriumsritt foran øynene på de som knapt kan navnene på noen av dem.

Dessverre får du ikke en proffsyklist til å stille opp i fullt sumobrytingsutstyr. Det har man fått tidligere. Må koste litt mer enn 50.000 euro, antar vi.

Ganske rå timelønn. Rå timelønn for lite produktiv jobbing. Men vi unner dem hver krone. For det er dem som bruker sine beste år til å underholde oss. Det er dem som gjør at vi kan få våre adrenalinkick uten å hoppe i fallskjerm eller stupe med hodet først mot avgrunnen i strikkhopping.

Så takk skal dere ha, stjernesyklister. Takk for årets sesong. Og takk til dere, Japan. Takk for at dere avholder nachspielet og tar regningen. 50.000 euro ganger x-antall hoder. Phuuu, tusen takk for at dere tar regningen!

Tilbakeblikket: Edvald der vi ønsker ham
Årets sesong går nok inn i memoarene til Edvald Boasson Hagen som karrierens foreløpig lavpunkt. Det har vært lite å juble for. Få høydepunkter.

Men noen har det vært, og Omloop Het Nieuwsblad var vel det største. Der fikk vi se den gode, gamle Boasson Hagen. Den offensive, uredde og sterke kraftpluggen.

For i griseværet hvor Thor Hushovd hadde gått i bakken så det sang etter tidligere på dagen, fløy Sky-rytteren over brosteinen. Han rykket og fikk Niki Terpstra med seg.

KRIGEREN: I slik stil håper vi å få se Edvald Boasson Hagen mange ganger neste år. I år sa det dessverre litt stopp etter Omloop. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

KRIGEREN: I slik stil håper vi å få se Edvald Boasson Hagen mange ganger neste år. I år sa det dessverre litt stopp etter Omloop. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

For en duo. Mannen som senere vant Paris-Roubaix og den norske sykkel-Messias. En dødelig duo hadde det ikke vært for at Terpstra i kaoset ikke var klar over at Tom Boonen og størstedelen av laget hans var kjørt av bak.

Lojale Terpstra satt over føringer. Ventet på feltet i den tro at Boonen satt der med superbein. Edvald rykket og rykket. Hadde nederlenderen i kne, men seig som han er kjempet Terstra seg tilbake gang på gang. Kjempet seg tilbake bare for å ødelegge.

Resultatet ble istedenfor at Ian Stannard slo kontra. Han fikk gå sammen med Greg Van Avermaet. Omega Pharma–Quick Step satt igjen med svarteper og måtte til tross for Terpstras opptreden som gratispassasjer se Sky vinne.

Edvald åpnet en langspurt bak og tok tredjeplassen. Et kjemperesultat etter kanonkjøring. Det vi trodde og håpet at var en forsmak på resten av våren, ble årets høydepunkt.

Det er litt trist, men samtidig er det godt å sette seg ned med videosnuttene. Sitte og se gode, gamle Eddy i fri utfoldelse. Se på, samtidig som man drømmer om at dette blir regelen mer enn unntaket neste år.

Har du innspill eller kommentarer? Ikke nøl med å legge inn en melding.

Jonas, Anders og Even

Utgavene etter Tour de France:
«Fire tanker og ett tilbakeblikk» fra 20. oktober.
«Fire tanker og én spådom» fra 13. oktober.
«Fire tanker og én spådom» fra 6. oktober.
«Fire tanker og én spådom» fra 29. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 22. september.

«Fire tanker og én spådom» fra 15. september.

«Fire tanker og én spådom» fra 8. september.

«Fire tanker og én spådom» fra 1. september.
«Fire tanker og én spådom» fra 25. august.
«Fire tanker og én spådom» fra 18. august.

Har du lyst til å å lese enkelte av bloggene vi hadde under årets Tour de France? De finner du her:
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 27. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 26. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 25. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 24. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 23. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 22. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 21. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 20. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 19. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 18. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 17. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 16. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 15. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 14. juli.

Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 13. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 12. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 11. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 10. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 9. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 8. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 7. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 6. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 5. juli.
Her finner du «Fire tanker og én spådom» fra 4. juli.

Siste i Blogger

«Klatreprins, folkehelt og en avrevet tå på sprit» fra 14. august
«Podkast🎙️: «Et av de bedre rittene Kristoff har gjort i Belgia»» fra 4. mars
«Podkast🎙️: «Må være veldig på mentalt»» fra 27. februar
«Podkast🎙️: «Et infernalsk tempo på begge etappene der han markerer seg»» fra 19. februar
«Podkast🎙️: Julekalender fra Musette – Luke 24» fra 22. desember
««Du får det du betaler for i Normandie»» fra 1. mai
««Selv har jeg aldri kjørt rittet, men ofte latt meg frustrere over stavefeil»» fra 10. mars
««Var kanskje ikke Olav Hjemsæter jeg hadde størst forventninger til»» fra 5. mars
««Maken til skrell har jeg ikke sett på lenge i WorldTouren»» fra 18. januar
««Jeg er stolt over å kjenne slike mennesker»» fra 4. oktober

Se alle innlegg i Blogger