Prøv Procycling Pluss idag

MESTER: Thomas Boudat er både verdensmester og flere ganger nasjonal mester på bane. Nå skal han blomstre for fullt på landeveien. Foto: Nicolas Tucat (Scanpix/Afp)

Dette kan fort bli Frankrikes neste stjerne

Anders Lindstrøm
Tips meg
Jonas Lindstrøm
Tips meg

Publisert 3.01.17 09:24

Del på    

BLOGG: 22-åring er noe av det mest spennende sykkellandet har å by på.

Velkommen til årets gjennombruddsliste.

For åttende år på rad presenterer vi listen over de ti rytterne vi spår får sitt gjennombrudd neste sesong. Vi håper å gi dere muligheten til å bli kjent med noen fantastiske talent, rett før de står for prestasjoner som gjør at hele verden får øynene opp for dem.

PS: Alle nordmenn er utelukket fra listen, først og fremst fordi vi ønsker å presentere ryttere dere ikke har hørt så mye om tidligere. Ryttere som har vært på tidligere lister er også utelukket, selv om de ikke har fått sitt gjennombrudd ennå.

Vi har allerede presentert det tyske tempotalentet Maximilian Schachmann, Wiggins’ læregutt Owain Doull, den belgiske outsideren Xandro Meurisse, John Degenkolbs erstatter Max Walscheid, den belgiske klatreren Laurens De Plus, Australias wonderboy Robert Power og den angrepsvillige Matvey Mamykin.

3.-plass – Thomas Boudat
For fire år siden traff vi strålende med Bryan Coquard på lista vår. Nå har et nytt OL funnet sted, en ny ung franskmann har gjort det bra og nå legger han vekk banesyklingen for landeveien. Thomas Boudat er mannen som skal gå i Coquards fotspor.

Om du er glad i banesyklingen, har du uten tvil hørt navnet Boudat tidligere. Det er nemlig her han har sine beste resultater. I 2012 tok han tre nasjonale juniortitler, før han gjentok bedriften i seniorklassen året etter. 19-åringen viste også klasse internasjonalt med EM-sølv i poengritt.

Han ble skikkelig stjerne da han vant VM i Omnium i 2014, som 20-åring. I tillegg tok han igjen tre nasjonale mesterskap på banen. 2016 handlet om én ting for alle banesyklister: OL i Rio. Boudat kom inn som en av outsidere, men i et knallhardt startfelt ble det litt for tøft. Elia Viviani tok seieren, den unge franskmannen ble nummer fem.

I en alder av 22 har han allerede elleve nasjonale titler på velodromen.

Foto: Nicolas Tucat (Scanpix/Afp)

TITTELSANKER: Thomas Boudat har lekt med konkurrentene på velodromen. Spørsmålet nå er om han kan gjøre det samme på landeveien. Foto: Nicolas Tucat (Scanpix/Afp)

Fantastisk år som U23-rytter
Selv om det er banekarrieren som peker seg ut hittil, har han alltid kombinert tre og asfalt. Som junior var han aldri spektakulær, men hadde en del solide resultater. Fjerdeplass i Bernaudeau Junior (2011) og to plasseringer blant de fire beste i GP Rüebliland (2012), hvor han én dag spurtslo Caleb Ewan, ble toppet med en strålende syvendeplass i VM i Valkenburg. Banesyklisten hadde absolutt noe å fare med også på landeveien.

Til 2013-sesongen ble han signert av Vendée U, et av Frankrikes bedre amatørlag. Hans første år som U23-rytter ble ikke av det briljante slaget, men han tok steget greit. En femteplass på en etappe i Ronde de l’Oise og syvendeplass i det nasjonale U23-mesterskapet pekte seg ut i positiv forstand.

Året etter skulle bli langt bedre. Først vant han VM-gull på bane, så tok han NationsCup med storm. I La Côte Picarde var han veldig nærme seieren. Belgiske Jelle Wallays angrep i en rundkjøring på slutten. Boudat tok opp jakten, men da franskmannen slo ut, var ingen villig til å bidra. Dermed fikk belgieren luken han trengte. 22-åringen vant spurten i feltet bak.

En bitter andreplass ga massevis av motivasjon foran ZLM Tour. Det nederlandske rittet ble som vanlig preget av sidevind, og da det sprakk opp, satt Boudat våkent med. Men igjen ødela nesten en rundkjøring. Mads Würtz Schmidt prøvde seg på en frekkis, men Marc Sarreau tettet så godt som luken for Boudat. Med et par hundre meter var franskmannen i tet. Karrierens største landeveisseier var i boks.

Han fortsatte å vise klasse i Tour de Bretagne med andre- og fjerdeplass på etapper. Rittet viste hans allsidige egenskaper. På den første var han med på angrepene, på den femte var bare Daniel Hoelgaard raskere i spurten. I Paris-Arras Tour ble han nummer fem sammenlagt, mens han i U23-utgaven av Paris-Roubaix ble nummer 19, tross uhell.

I U23-EM var det ingenting å gjøre med hjemmehåpet Stefan Küng, men Boudat var utrolig nærme gullet. Igjen tok han seg av vant spurten i feltet bak tre utbrytere og fikk samme tid som Küng. Bare noen få meter skilte ham og gullvinneren på slutten.

(Boudat er franskmannen som ligger midt i veien)

Forbannet etter Bystrøm-gull
Noen ålreite resultater i det hjemlige mesterskapet senere, var han klar for VM i Ponferrada. Det ble til slutt en skuffende 27.-plass for franskmannen. Det kunne dog gått mye bedre. Franskmannen hadde kjempebein på slutten, satt lett med opp siste bakke, men bestemte seg for å spare krefter til slutten istedenfor å prøve å være med da Sven Erik Bystrøm avgjorde rittet. Med 800 meter igjen av VM måtte han svinge unna et hull i veien. Medaljemulighetene var vekk og han ga opp. «Jeg er kvalm», uttalte han etterpå.

Sesongen hadde uansett vært såpass imponerende at Europcar (nåværende Direct Énergie) hadde fått opp øynene for ham. Med avtale om en kombinert bane- og landeveissatsing, signerte Boudat for laget før 2015. Unggutten inntok landeveien langt oftere enn tidligere i sin debutsesong som profesjonell.

Det skulle ikke ta lang tid før den første seieren kom. I mars vant han den første utgaven av Classica Corsika etter å ha spurtslått Scott Thwaites på de siste meterne. Det ble den store oppturen i en sesong som hovedsakelig handlet om å bli vant til profflivet, sykle på tøffere nivå enn noen gang, og å hjelpe Coquard i spurtene. Foruten seieren på Korsika var sjetteplass på første etappe av Circuit Cycliste Sarthe og niendeplassen i Primus Impanis hans beste resultater.

Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

LANDEVEIEN: Boudat ønsker å bli en komplett syklist, men har sin største styrke i spurten inntil videre. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Forlenget
2016 kom alltid først og fremst til å handle om OL i Rio. Omniumen i Brasil var hans største mål. Likevel fortsatte han å sykle bra for Direct Énergie, dog uten noen triumfer. Andreplassen i GP Denain, best kjent for Dan McLays utrolige avslutning, var det nærmeste han kom triumf.

I Tour de Yorkshire dro han med seg en fjerdeplass, før han leverte godt i Boucles de la Mayenne. På prologen ble det tredjeplass, han fulgte opp med andreplass etter å ha mistet kaptein Coquard på slutten og ble nummer tre sammenlagt. I Route du Sud gjorde han en bra jobb i opptreksstoget til Coquard.

OL i august gjorde at høsten ble resultatløs, men Ag2r hadde allerede fått lyst på 22-åringen. Direct Énergie hadde dog lyst til å sikre fremtiden, og der Ag2r lukket Tour de France-døren, holdt Jean-René Bernaudeau den åpen. Dermed ble det to nye år hos Direct Énergie for Boudat, som nå legger vekk banesyklingen foruten under nasjonale mesterskap. Det er en kjempesignering for laget.

Han er nemlig et av de mest spennende talentene Frankrike har å by på. Når han nå satser fullt på landeveien, tror vi det blir umiddelbar suksess. Hans store styrke er spurten, som bør være god nok til å sikre mange fine resultater, spesielt i franske ritt. I de viktigste rittene er det nok fortsatt Coquard som blir lagets hovedspurter, men om det ikke blir for mye opptrekksjobb på ham, forventer vi at han etablerer seg på høyt 1./.HC-nivå i spurtene.

Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

MOT GAVIRIA: Colombianeren har allerede hatt sitt gjennombrudd på landeveien. Nå tror vi Boudat slår følge. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Vil bli som Sagan
Samtidig er det ikke bare spurt Boudat mestrer. Han har alltid vært opptatt av å være en allsidig utøver, en som alltid er på vakt og er med og skaper sykkelritt. Til å være såpass rask, går han også greit i bakkene. Han er bare 1.75 høy og veier under 70 kilo. Ergo er han ingen Macel Kittel eller André Greipel, men likner mer på Mark Cavendish i størrelse. Det gir forutsetninger for å gå bra oppover (selv om briten viser at det ikke gir garantier).

Peter Sagan er det store forbildet. Estetikeren Boudat ønsker å være så komplett som mulig, «litt som Peter Sagan». Målet til Boudat er å prege hele sesongen, ikke bare spurtene i Tour de France. Sånn sett kan man tenke seg at han utvikler seg litt i samme retning som lagkamerat Coquard, også han tidligere banerytter. Det vil i så tilfelle si en god spurter som trives ekstra godt når det i tillegg går litt opp og ned.

Neste år håper vi han får dyrket vinneren i seg, og om han får den tilliten han fortjener, kommer han til å kjøre seg til en Tour de France-plass, selv om det ikke er der vi forventer at han leverer. Det er gjennom resten av sesongen vi tror han kommer til å lage resultater.

Boudat er nok hakket mindre talentfull enn Coquard, og vi skal ikke dra sammenlikningen altfor langt, men det er likevel fristende å spå at førstnevnte neste sesong leverer litt slik sistnevnte gjorde i 2013. Det vil si en rekke seirer og topplasseringer i (tradisjonsrike) franske ritt.

Vi tror vindyrkerne Boudat får mye å skåle for i fremtiden, og det starter i 2017. Etter året vil navnet Boudat til å være kjent for alle som følger relativt godt med på sykkel.

Tagget med: ,

Siste i Blogger

«Bli en bedre syklist – tren sprint på rolige langturer» fra 15. april
«Podkast🎙️: «Et av de bedre rittene Kristoff har gjort i Belgia»» fra 4. mars
«Podkast🎙️: «Må være veldig på mentalt»» fra 27. februar
«Podkast🎙️: «Et infernalsk tempo på begge etappene der han markerer seg»» fra 19. februar
«Podkast🎙️: Julekalender fra Musette – Luke 24» fra 22. desember
««Du får det du betaler for i Normandie»» fra 1. mai
««Selv har jeg aldri kjørt rittet, men ofte latt meg frustrere over stavefeil»» fra 10. mars
««Var kanskje ikke Olav Hjemsæter jeg hadde størst forventninger til»» fra 5. mars
««Maken til skrell har jeg ikke sett på lenge i WorldTouren»» fra 18. januar
««Jeg er stolt over å kjenne slike mennesker»» fra 4. oktober

Se alle innlegg i Blogger

Les også disse