VÅR SPURTER: Vi gir Sondre Holst Enger rollen som prioritert spurter. Foto: Tour of Norway

Fire tanker og én spådom

Anders Lindstrøm
Tips meg
Jonas Lindstrøm
Tips meg
Even Emberland
Tips meg

Publisert 6.06.16 11:44

Del på    

BLOGG: Med over 100 millioner sponsorkroner bygger vi et topplag.

Ukens blogg er en aldri så liten spesialutgave. Vi har nemlig klart det Thor Hushovd foreløpig har slitt med.

Drøyt 100 millioner kroner er samlet sammen og Team Laksetrøye powered by Uno-X er en realitet. Vi starter 2017-sesongen som prokontinentallag, men har gjort en liten avtale med UCI under bordet, gjennom Harald Tiedemann Hansen, om å få IAMs World Tour-lisens fra og med året etter. Alt for å holde Bjarne Riis utenfor sporten.

I løpet av ukens fire tanker og ene spådom skal dere få et unikt innblikk i hvordan vi nå jobber for å få på plass en meget slagkraftig stall for neste sesong, med våre begrensede ressurser. Her er kreativiteten omtrent like stor som mangelen på realisme.

1. IAM-raidet
Ta det med ro, støtteapparatet i IAM-laget skal vi holde oss langt unna, men som en del av avtalen med UCI har vi lovet å bygge store deler av laget vårt på IAMs rytterstall. Vi plukker de vi ønsker oss.

Sondre Holst Enger: Blir fort hovedspurteren i vårt lag. Selvsagt risikofylt å bygge et lag på en av feltets mest ustabile ryttere, men dette vil vise seg å bli en signering alle WorldTour-lag misunner oss.

Vegard Stake Laengen: Som prokontinentalt lag er vi avhengig av å kjøre offensivt. Da trenger vi mange hestekrefter i bunn, og dette besitter vår norske venn. Ryktene skal ha det til at han kler lakserosa meget godt!

Mathias Brändle: Tempostyrke og bruddvillighet. Velkommen på laget!

Jerome Coppel: Enda mer tempostyrke. Mer enn velkommen på vårt lag.

Dries Devenyns: En klasserytter, muligens en av de mest undervurderte i feltet. Startet karrieren som et klatrehåp, men er nå best på brosteinen. Herlig allsidig.

HERLIG POTET: Dries Devenyns bringer rutine og klasse til laget vårt. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

HERLIG POTET: Dries Devenyns bringer rutine og klasse til laget vårt. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

Martin Elmiger: Rutine, kløkt, kjørestyrke og en egen evne til å gjøre et par geniale ting en gang innimellom. Road captain-emne på vårt lag.

Mathias Frank: På sitt beste en klatrer nære toppsjiktet i verden. Vi er dog avhengig av å få ham tilbake på det nivået. Skulle han finne veien tilbake dit, blir han et av få sammenlagthåp vi har å spille ut.

Roger Kluge: En type alle lag trenger. Vi mangler kanskje den råeste spurteren, men tror på at dersom vi bygger et av de råeste opptrekkstogene, vil våre gode spurtere ta et steg opp, samtidig som vi blir et attraktivt lag for verdens beste spurtere. Med Kluges maksdrag som nest siste opptrekker kommer våre spurtere ofte til å havne i rett posisjon.

PUNCH: Roger Kluge må gjerne få gjenta dette, men blir først og fremst hentet som en viktig brikke i opptrekket. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

PUNCH: Roger Kluge må gjerne få gjenta dette, men blir først og fremst hentet som en viktig brikke i opptrekket. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

Oliver Naesen: Et av de større talentene på brosteinen. Sjelden glitrende, men stabilt god. Blir en vital del av et av verdens beste klassikerlag.

Jarlinson Pantano: Veldig ustabil klatrer, som dog gjør enkelte sterke prestasjoner. Klarer seg bra på egenhånd i et terreng hvor vi ikke topper laget. Blir i så måte et viktig tilskudd.

2. Vår belgiske stjerne og hans to viktige hjelpere
For å finne vår store stjerne og kaptein, har vi tatt utgangspunkt i rytterne Procyclingstats mener ikke har kontrakt neste sesong, med unntak av de vi vet har forlenget sin kontrakt allerede.

Pengene våre strekker selvsagt ikke til for å hanke inn stjerner som Vincenzo Nibali, Alberto Contador og Purito Rodríguez. Derfor må vi se på rytterne som er hakket under rent lønnsmessig.

Sep Vanmarcke blir vår kaptein nummer 1. Det må være en mann som ikke hever den aller høyeste lønnen, og vårt fantastiske brosteinsregister kommer til å gi ham vann i munn. Vi skal gi ham backingen LottoNL-Jumbo aldri klarte. I tillegg skal vi sette ham på intensivkurs hva gjelder konsentrasjon og flaks. Neste år vinner han Paris-Roubaix, iført vår vakre trøye.

VÅR KAPTEIN: Vi sikter rett mot monumentstriumf. Med denne stjernen og et fantastisk lag rundt han. ©TDWSport.com

VÅR KAPTEIN: Vi sikter rett mot monumentstriumf. Med denne stjernen og et fantastisk lag rundt ham.  Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Med som støtte plukker vi to bunnsolide hjelpere, begge fra Etixx-Quick Step, begge ryttere som ikke hever den aller høyeste lønnen.

Stijn Vandenbergh er den perfekte hjelperen på brosteinen. Den store belgieren skal være dampveivalsen som gjør at Vanmarcke kan spare kreftene i helt annen grad enn hittil i karrieren. Tenk bare på det trøkket Vanmarcke har på Carrefour de l’Arbre når han har sluppet å gjøre alt selv tidligere i rittet.

Hjelper nummer to er Matteo Trentin. Kanskje en bedre hjelper i Flandern enn Roubaix, men vi sier da ikke nei til seier i sykkelsportens mekka heller. Men Trentin skal ikke bare være hjelper, selv om drømmen om Flandern og Roubaix trumfer det meste. Italieneren er nemlig en aldri så liten juvel, som nærmest garanterer seirer i treukersritt. Hos oss kommer han til å utvikle seg til en av sykkelsportens store stjerner. Vi satser på å tegne en lang og «billig» kontrakt fra start. En nyttig mann i opptrekket rundt Holst Enger også.

Med Vanmarcke, Vandenbergh, Trentin, Naesen, Elmiger og Devenyns på plass, er det liten tvil om at vi har et lag å regne med til og med Paris-Roubaix.

3. Gull fra U23-klassen
Det er lite vi liker mer enn å følge med på U23-sykling. Vårt vanvittig speiderarbeid har resultert i at vi henter fem U23-ryttere. Kravene er at de ikke er på et WorldTour-lag per 2016, og at vi heller ikke har klare indikasjoner på at de allerede er bundet opp til et lag på et av sykkelsportens to høyeste nivåer neste år. Det betyr blant annet at Mads Pedersen er uaktuell.

Vi har innsett at laget vårt hittil har et stort hull. Vi har knapt klatrere. Men fortvil ikke, Norges stolthet skal dyrke Tour de France-vinnere nærmest på egenhånd. Derfor er hovedvekten av våre unge talenter ryttere som skal herje i fjellene i årene som kommer.

Neilson Powless: Den 19 år gamle amerikaneren har imponert stort i USA denne våren. Spesielt i Tour of California var han gedigen, der han ble nummer fem på kongeetappen, etter et lengre soloforsøk i siste bakke. Tiendeplassen på tempoen viser at han også behersker den delen av sporten. Purung rytter vi henter til Europa tidlig for å venne han til den europeiske måten å sykle på. Kommer til å skinne om et par år med vårt skreddersydde program.

WHEN LESS IS MORE: Det er mye herlig power i den unge amerikaneren. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

WHEN LESS IS MORE: Det er mye herlig power i den unge amerikaneren. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

Adrien Costa: Vi er glade i våre amerikanere, og vi liker dem unge. Når de i tillegg har fransk blod i årene, kan det da umulig gå galt? 18 år gamle Costa er blant de aller, aller største talentene på landeveien. En slik mann kan vi ikke la glippe.

Det eneste problemet er at han ikke er klar for prokontinentalnivå ennå, han må bli eldre først. Derfor inngår vi en avtale med Costa og Joker Byggtorget om å sende amerikaneren til det norske laget i ett år, ettersom vi tar så mange ryttere fra det norske laget. Hos Joker kan kanskje mannen som allerede kan fransk og engelsk lære seg norsk? Hadde jo gjort seg med en norsktalende Tour de France-vinner om syv år. 2018-sesongen starter han etter planen hos oss.

Tao Geoghegan Hart: Vår tredje rytter fra talentlaget Axeon, så han kommer til å ha minst én bekjent i sitt første år. Sky blir neppe fornøyd med at vi stjeler et britisk supertalent, for denne mannen kommer til å bli rågod. Har sin naturlige styrke i bakkene, men har hele karrieren vært opptatt av å være allsidig. Det har han klart med bravur, og når han skal herje i bakkene og kanskje fjellene, er det godt å vite at han takle både brostein, sidevind og smale, belgiske veier.  Fremtiden ligger i de kuperte klassikerne eller de tyngste fjellene, hvis ikke begge steder.

Hugh Carthy: Vi fortsetter å gjøre oss upopulære hos Sky. For nå snapper vi fjellgeita fra Caja Rural rett foran nesa deres. Carthy går rett inn på laget som en av de beste klatrerne, og er en mann vi ønsker å bygge laget rundt. Niendeplassen i Catalonia og seieren i Asturias viser hans fantastiske potensial. Trenger ikke mye polering før han kjemper helt i toppen i WorldTour-ritt. Målet er selvfølgelig å vinne Tour de France med en brite innen fem år.

Anthony Turgis: Neida, vi skal ikke ha et lag uten et fransk talent. Det hadde jo vært uhørt. Seier i U23-utgaven av Liège-Bastogne-Liège, tredjeplass i EM, andreplass i juniorutgaven av Paris-Roubaix og bronse fra U23-VM. Jada, denne mannen har talent. Har også halvannen god sesong bak seg hos Cofidis. Åttendeplassen i fjorårets Arctic Race viser at han trives i Norge også. Tredjeplass i Yorkshire og fjerdeplass i Luxembourg den siste måneden. Her har vi en mann med gode utsikter for de kuperte klassikerne.

HAN ER VÅR: Vi snapper opp Turgis rett før de store lagene fatter interesse. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

HAN ER VÅR: Vi snapper opp Turgis rett før de store lagene fatter interesse. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

4. Et skattekammer av talent
Det finnes en haug av talent som de øvrige profflagene i begrenset del kaster seg inn i kampen om. Sykkeltalent som trives like godt i gjørmen som på asfalten.

Heldigvis for oss viser det seg at belgiske sykkelkrossfans har behov for et langt bedre kosthold, og at norsk laks dermed har store interesser av å være en del av dette sirkuset.

På den måten kan vi skape en sidesatsing på sykkelcross, som også gjør at vi får flere av disse talentene til å satse mer aktivt på landeveissykling mellom sykkelcrosslagene. Joda, det er en krevende jobb å kombinere disse idrettene, men her ser vi langt mer potensial enn utfordringer.

Dette gir oss nemlig tilgang på et herlig knipe talenter, som raskt vil ta pusten fra oss som følger landeveissykling:

Lars Boom: Den mest meritterte på landeveien. Ønsker nå å finne veien litt tilbake til sykkelkross, og med denne lovnaden og backingen finner han veien til vårt lag. En kjempestyrke for kaptein Sep Vanmarcke her han blir den sjuende rytteren i kjernen rundt Vanmarcke.

Clément Venturini: Kanskje den minst kjente i denne gjengen, men mannen er bra på sykkelkross og i rask bedring på landeveien. En mann som viser at kombinasjonen helt klart er en mulighet her han allerede har ti plasseringen topp 10 i år. Er under kontrakt med Cofidis, men det franske laget har vist at de ikke takler talentutvikling. Denne mannen er det verdt å køpe ut av kontrakten.

Mathieu van der Poel: Egentlig låst i en evighet til sin sykkelcrosskontrakt, men når denne muligheten til å kombinere dukker opp, tror vi det endelig lykkes oss å lede nederlenderen ut i fristelsen. Et av verdens aller største talent, uansett disiplin.

Wout Van Aert: Mannen bare klinket til med seier i prologen på Belgia rundt, og endte som nummer åtte sammenlagt. Trenger noen år på landeveien for å lære seg spillet, men når det er på plass, blir denne mannen dødelig.

VERDENSMESTER I SYKKELKROSS: Og meget lovende på landeveien. Hils på Wout Van Aert. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

VERDENSMESTER I SYKKELKROSS: Og meget lovende på landeveien. Hils på Wout Van Aert. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

Spådom: Norges fem neste proffer
Som norsk lag er det klart at vi må plukke med oss det beste vi har av norsk talent. Det gjør vi ved å signere de fem rytterne vi tror har best mulighet til å bli Norges neste sykkelproff.

Amund Grøndahl Jansen: Passer jo herlig inn i vårt offensive sykkellag, selv om hans manglende spissegenskaper gjør at det trolig blir få topplasseringer. Har et bra hode på toppen av en gjennomtrent og sterk kropp. Sendes i angrep hver gang laget vårt har forvillet seg inn i en ledertrøye.

Truls Engen Korsæth: Her dropper vi de fysiske testene og sender Panzer-Truls til en omfattende legesjekk istedenfor. Holder vi denne kroppen frisk og rask, vil vi ha et wattmonster disponibelt til de anledningene hvor vi trenger å slippe kreftene løs.

Kristoffer Halvorsen: Det blir kanskje profflivet ett år for tidlig for Sørlandets nye kraftpakke, men med et pent rittprogram bygger vi han videre opp slik Joker har gjort i et år nå. Da har vi en spurter og fighter med et velutviklet killerinstinkt.

KLAR FOR FLANDERN: Kristoffer Halvorsen får med seg lagkameratene fra Team Joker til belgisk klassiker. Foto: LC (©TDWSport.com)

SKAL MATCHES FORSIKTIG: Ta det med ro, vi skal bygge Doffen gradvis opp. Foto: LC (©TDWSport.com)

Krister Hagen: Litt usikkerhet på hvor godt Hagen takler posisjonskampene i proffeltet, men mannen er jo laget for brudd, så det skal gå bra. En voldsom motor og stort fysisk talent. Sendes til alle ritt hvor det er meldt sol.

Andreas Vangstad: Mye kraft i denne fyren, men her blir det ingen rendyrking av tempoferdighetene. Vangstad skal sendes til de store fjellene i håp om at dette kanskje blir hans arena. Så lenge vi har et langtidsperspektiv med Vagstad, tror vi at betalingen kan bli en meget habil sammenlagtrytter. Vi skal fortsette å dyrke hans arbeid med detaljer og høvle vekk en del av hans svakheter på sykkelen.

Tagget med:

Siste i Blogger

««Seigheten kommer til sin rett i et ritt som Gent-Wevelgem»» fra 15. mai
««Du får det du betaler for i Normandie»» fra 1. mai
««Selv har jeg aldri kjørt rittet, men ofte latt meg frustrere over stavefeil»» fra 10. mars
««Var kanskje ikke Olav Hjemsæter jeg hadde størst forventninger til»» fra 5. mars
««Maken til skrell har jeg ikke sett på lenge i WorldTouren»» fra 18. januar
««Jeg er stolt over å kjenne slike mennesker»» fra 4. oktober
««Vi er avslørt! Hva gjør vi nå?»» fra 1. oktober
««Et bilde av en blødende Ten Dam plassert ved siden av Neymar sier mer enn tusen ord»» fra 15. juli
««Kan ikke tro at våre ryttere plutselig slår alle rytterne de har blitt slått av i hele år»» fra 14. juli
««Dylan var hyppig ute med kommentarer om at jeg ikke skulle legge ferieplaner i juli»» fra 2. juli

Se alle innlegg i Blogger

Les også disse