Mandag kom nyheten om at Norges Cyckleforbund støtter Sola Arena. Praktarenaen skal huse en sykkelvelodrom som skal kunne arrangere internasjonale konkurranser.
Samtidig er det store planer i Asker kommune. Her vil Norges Cykleforbund bygge et kompetansesenter sammen med den lokale sykkelklubben. Anlegget skal samle sykkelsporten under samme tak, hvor forbundet vil ha sine kontorer og den nasjonale hovedbasen for sykling.
– Anlegget skal bestå av en velodrom, kontorer, sykkelbutikk, alt knyttet til medisinsk oppfølging og et treningssenter. Samtidig vil tomrommet i midten av velodromen bli tilegnet andre idretter slik at vi får utnyttet arealet maks.
Det sier visepresident i Norges Cyckleforbund Hans Petter Gulbrandsen, til procycling.no.
Leder for Asker Cykleklubb, Anne Lise Katle, sier det er vedtatt i kommuneplanen til Asker at området skal omreguleres til blant annet ny idrettshall som skal romme velodrom.
– Det er tunge kommunale prosesser som skal gå, men forbundet jobber med en finansieringsplan for dette. Det er et godt stykke arbeid som er i gang. Det er kommer langt, men det er fremdeles mye å gjøre, sier hun.
- LES OGSÅ: Dette skjedde med velodromene i Norge
(Artikkelen fortsetter under bildet)

SYKKELGLAD: Anne Lise Katle er selv sykkelglad og jobber aktivt for kompetansesenter i Asker. Foto: Ingvar Fleten
Velodrom i Stjørdal
Anlegget i Asker skal i motsetning til Sola ikke være anlagt for internasjonale konkurranser.
– Det skal være et treningssenter både for aktive syklister og mosjonister. Tenk alle 50-åringene som sitter på en sykkel på treningssenter. De skal nå komme inn til oss for å trene. I tillegg skal dette bli en læringsarena for unge som vil sykle. Det er livsfarlig å sykle utenførs i Asker, sier Katle.
Samtidig planlegges en velodrom i Stjørdal og en betongvelodrom utendørs i Levanger.
– Stjørdal venter på en mulighetsstudie. Deretter skal det ses på tegninger og kostnader, sier Gulbrandsen.
– Er det plass til fire velodromer i Norge?
– Det ser ut til at interessen er veldig stor. Ser man på hele markedet for sykkelsporten, er det veldig mange som ønsker å krype inn under tak, sier han.
- LES OGSÅ: Slik blir velodromen på Sola
Uhindret av Sola-støtte
Samtidig som Anne Lise Katle jobber hardt for anlegget i Asker, heier hun på Sola Arena i Rogaland. Hun tror ikke forbundets støtte til anlegget vil komme i veien for realiseringen av kompetansesenteret på Østlandet.
– Signalet som er videreført fra forbundet er at det kommer støtte fra tippemidler og lokale investorer. Samtidig ligger det en driftsgaranti fra kommunen, sier Katle.
Anlegget i Asker var i førsteomgang tiltenkt som et signalbygg med blant annet BMX-bane på taket.
– Vi har kjørt et prosjekt med arkitekt- og konsulentfirma, men vi ser resultatet er blitt et bygg som kanskje minner mer om et signalbygg enn praktisk bygg. Derfor kjøres ny runde på hele konseptet for å få ned kostnadene, sier Gulbrandsen.
Forbundet ønsker høyest mulig funksjonalitet til lavest mulig pris. Gulbrandsen sammenligner med en nylig bygget velodrom i danske Odense. Den kostet totalt 80 millioner danske kroner. Prosjektet på Sola er har en kostnadsramme rundt 315 millioner norske kroner.
– Asker har bra tilknytning til både landeveis- og terrengsykling. I fremtiden ser vi også for oss å få en BMX-bane til senteret, fortsetter Gulbrandsen.