PÅ TIDE: Den ferske norgesmesteren Anders Oddli kan endelig få en topp treningsbane hjemme i Norge. Foto: Jean Knop

Slik gikk det med de gamle velodromene

Per Møller Pettersen
Tips meg @mollerpee

Publisert 19.01.15 17:50

Del på    

Forbundsstyret i møte om baneprosjekt på Sola.

Mandag har Norges Cykleforbund et styremøte som kan bety svært mye for norsk sykkelsport i framtida. Forbundsledelsen skal beslutte om de godkjenner velodromplanene i Sola kommune.

Sola Arena kan bli Norges første permanente arena for banesykling på nesten 70 år.

Ikke siden velodromen på Dælenenga i Oslo ble revet i 1946 har Norge hatt en skikkelig helårsbane for banesyklistene. Denne banen ble revet etter bare 17 år. Etter rivingen ble Dælenenga isteden brukt til motorsport og speedway-konkurranser i drøyt 20 år.

I dag ligger det en kunstgressbane og en ishockeyhall på området i Grünerløkka bydel.

Timesrekord i Norge
I forbindelse med sykkel-VM i Oslo i 1993 ble det bygget en midlertidig velodrom i Vikingskipet på Hamar. Der satte briten Greame Obree for øvrig ny timesrekord i juli samme år.

Rekorden sto i bare seks dager før landsmannen Chris Boardman slo den i franske Bordeaux. Velodromen i Vikingskipet sto til etter NM samme år før den ble revet. Både før og etter VM-velodromen har norske banesyklister måttet klare seg utendørs. Trondheim, Lillestrøm, Sandnes, Bergen og Levanger har hatt baner med mer eller mindre kort levetid.

I Levanger ble det arrangert både norske og nordiske mesterskap, mens en asfaltbane på Valle Hovin i Oslo ble tatt i bruk i 1977. Banen i hovedstaden var vertskap for mange NM før årtusenskiftet.

Polen-NM
De tre siste norgesmesterskapene på bane er blitt arrangert utenlands. Næmere bestemt i Polen. Utendørsbanen Prestmovelodromen i Stjørdal var vertskap for NM i en årrekke før det.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen er klar på at tiden er inne for at sykling får statsstøtte til bygging av idrettsanlegg.

– Vi har vært langt bak lenge nå. Det er 69 år siden vi hadde et permanent velodrom i Norge, sa han til procycling.no nylig.

Om sykkelforbundet ønsker å støtte opp om planene i Sola ville han dog ikke bekrefte.

– Jeg kan ikke gå ut og forskuttere styrets behandling, men stemningen for et sykkelvelodrom i Norge er veldig høy, fortsatte Tiedemann Hansen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: ©João Fonseca/UVP

MED I FRONT: Anita Yvonne Stenberg har flere sterke resultater internasjonalt på bane i vinter. Foto: ©João Fonseca/UVP

Flere valg
Baneprosjektet i sørvest håper staten kan ta halvparten av regningen på 315 millioner kroner. Banen er tenkt å ha internasjonal standard, vil kunne huse 2000 tilskuere og skal ligge ved sentralidrettsanlegget i kommunen.

På Sola ventes det nå i spenning på forbundsstyrets behandling. En tommel opp fra NCF betyr videre behandling av prosjektet i Norges idrettsforbund. Derfra kan baneplanen ta et langt steg videre mot statsstøtte, dersom den godkjennes.

Men det er ikke bare på Sola man ønsker seg en innendørsbane av topp klasse. Også i Asker har det lenge vært planer om å bygge en innendørs velodrom. I Levanger planlegger man en ny utendørs velodrom i betong.

Harald Tiedemann Hansen var svært positiv til Askers prosjekt for en tid tilbake. Sykkelpresidenten har lenge sett for seg akershuskommunens velodorombygg som en mulig ny base for NCF.

– Det er en lokalisering i Asker som er vår førsteprioritet. Det er her vi ønsker å være, uttalte sykkelpresidenten til Budstikka for knappe to år siden.

 

 

 

Tagget med: ,

Les også disse