Prøv Procycling Pluss idag

INNVENDIG: Slik så Sola Arena ut 23. oktober. Åpningen man ser i enden er der det er tiltenkt at hovedinngangen vil komme. Selve bildet er tatt fra det som blir tribunen på arenaen. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.

Sola Arena nærmer seg: – Vil tilpasse oss slik at folk synes det er interessant

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 24.10.19 15:59

Del på    

Nå frir de til sykkel-Norge og ønsker å vite hvordan velodromen skal bli brukt.

(procycling.no): Hva vil folk? Hvordan vil de bruke velodromen? Har de lyst til å bruke velodromen? Ser klubber for seg å komme hit for treningssamlinger? I så fall når da, og klarer de seg selv?

Det er bare noe av det Sola Arena ønsker å finne ut av før åpningen, som trolig blir i andre kvartal 2020.

procycling.no fikk være med på omvisning på arenaen med prosjektleder fra entreprenøren Consto, Reidar Ravndal, kommersiell sjef for det interkommunale selskapet Folkehallene, Christian Topstad, og den ellers så sykkelinteresserte Stein Ørn.

Fremdeles gjenstår det en del arbeid, men med store deler av den utvendige konstruksjonen på plass, er det tydelig å se for seg hvordan det vil se ut om rundt et halvt år.

Topstad kunne peke og vise hvor man vil ha garderober, sykkellager og lobby, mens Ørn i vanlig engasjert stil viste stor interesse for alt fra krevende ingeniørarbeid til utformingen av hvordan man skal henge syklene opp.

Men bruken er de altså usikker på. Derfor har de nå laget et spørreskjema for å få en bedre oversikt over hva sykkelfolk i regionen og nasjonalt ønsker å få ut av den første permanente innendørsvelodromen i landet.

Du finner spørreskjemaet her.

Vil ha med seg folk fra hele landet

– Det som er viktig med det skjemaet er at folk forstår at om du bor i Bodø, så trenger vi den inputen. Slik at det blir et nasjonalt anlegg som kan brukes av alle, sier Ørn tilbake på brakka ved siden av arenaen.

– Det er jo ikke Rogalands anlegg. Nå er dette denne velodromen som kommer først og vi vil veldig gjerne tilpasse oss slik at folk synes det er interessant og synes det er greit å komme hit, sier Topstad.

Blant annet hvilken grad av tilrettelegging som er ønsket for syklister som kommer reisende til Nord-Jæren er noe av det Topstad lurer på. Ønsker man å bli hentet på flyplassen, ønsker man at det skal være mekanikere til stede, vil man leie sykkel på arenaen?

– Selv om timeplanen er strukket med tanke på åpningstider, så vil det være begrenset kapasitet. Vi har lyst til å sette sammen en så god timeplan som mulig, sier Topstad.

Folkehallene er et samarbeid mellom Stavanger, Sola, Sandnes og Randaberg kommune. Fra før av har man bygget Sørmarka Arena (Stavanger), Randaberg Arena og Sandneshallen. Alle flerbrukshaller, som også Sola Arena vil være når den står klar, med blant annet et eget turnområde.

Sørmarka Arena har de siste årene hatt flere store arrangementer, med verdenscup på skøyter og EM i curling, og brukes flittig som treningsarena for de beste norske skøyteløperne.

En vesentlig forskjell fra Sørmarka og Sola Arena er at Sørmarka Arena i utgangspunktet ble bygget som en treningsarena, men hvor det i ettertid ble installert det som var nødvendig for å kunne ha arrangementer av en viss størrelse. Velodromen på Sola bygges etter UCI-kravene og ifølge Topstad vil man allerede ved ferdigstillelse ha en arena som tilfredsstiller kravene for å ha verdenscup.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

UTSIDEN: Store deler av taket er nå plass over Sola Arena. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.

Har sett mye til britene

– Vi ser mye til England. Der har de diskutert i mange år og blitt enige velodromene imellom om noen like nivåer, slik at du kan gå fra den ene velodromen til den andre, sier Topstad.

Et lignende system ser de for seg på Sola. Det første nivået er et rent introkurs og man må ha bestått nivå to for å få tilgang på banen alene. Nivåene bygges videre oppover til et fjerde nivå, som vil være påkrevd før man kan kjøre konkurranser.

– Man bør egentlig forsøke å komme seg inn på banen så fort som mulig for å få et sertifikat, som grønt kort som du får i golf. Det som er bra her er at det er lagt opp til at du kan komme uten å ha sykkelen med deg, så du kan ta flyet ned og du kan vel få gjort det i løpet av en helg, sier Ørn spørrende henvendt mot Topstad, og får et bekreftende nikk på at det nok vil være mulig.

For de virkelig aktive sammenligner Topstad Sola Arena med et treningssenter. Trolig vil man kunne betale rundt 300 kroner i måneden de månedene man ønsker å bruke velodromen og dermed få full tilgang.

– Men det er ingen innmeldingsavgift eller bindingstid, sier han med et smil.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

GLEDER SEG: Stein Ørn er blant dem som virkelig gleder seg til åpningen av Sola Arena neste år. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no

Ørn: – Alexander vil trene fast på banen

Topstad forteller videre at de også pønsker på en mulig løsning hvor brukerne selv kan låse seg inn i anlegget utenom de satte åpningstidene. Det får umiddelbart Ørn til å tenne, som både ser gode muligheter for aero-testing og akklimatisering til andre tidssoner som potensielle muligheter om det skulle bli tilfellet.

Ørn, som er trener for blant andre Alexander Kristoff og Sven Erik Bystrøm, er også klar på at banen vil bli tatt flittig i bruk.

– Alexander vil trene fast på banen året rundt. Vi har mange «fileøkter», hvor han sitter på en vanlig sykkel på høy tråkkfrekvens gjennom én time. Alle de øktene vil være på bane fra neste år, sier han. 

Ørn syklet selv en del på bane og har også en søster, Gunhild, med en fyldig merittliste fra banesyklingen. Han fremhever banen som en viktig rekrutteringsarena, og samtidig også et område hvor du virkelig kan få lært opp timingen  det å komme seg inn på hjul igjen. Til sammenligning med tradisjonelle landeveissykler har man ikke bremser, noe som gjør dynamikken helt annerledes.

– Jeg har jo syklet på bane selv og det var en heureka-opplevelse for meg. Det ser du også på ryttere i spurtsituasjoner, hvordan de som kommer fra banesykling timer det helt sykt bra. Det er det ingen andre steder du får til enn på banen.

Ørn peker videre på danskene, hvor mange har kjørt mye på bane fra tidlig alder, og hvor han mener de har en naturlig mer aerodynamisk posisjon på sykkelen.

– Derfor er det så viktig at vi får inn dette med nasjonalt, at dette ikke bare blir en lokal greie. Vi må få folk inn og skape aktivitet. Det er ikke bare viktig for den regionale sykkelsporten, det er viktig for hele den nasjonale sykkelsporten, mener han.

PS! Denne uka ble det også klart at Sola Arena har ansatt Sebastian Kartfjord som driftsleder. Kartfjord har de siste årene jobbet som landslagsleder for BMX-landslaget.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

SVINGEN: Banedekket vil gå opp fra den flate «andreetasjen» og opp til tribunen/»tredjeetasjen». Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.

Tagget med: , ,

Les også disse