(procycling.no): Mandag formiddag kunne flertallsregjeringen legge frem sitt forslag for statsbudsjettet til neste år, hvor totalt 25 millioner kroner er satt av til internasjonale sykkelritt i Norge.
– Det er jo et foreløpig budsjett, heldigvis. For det er ingen forutsigbarhet og det gjør det veldig vanskelig for oss å budsjettere med noe som helst, sier Roy Hegreberg, rittsjef for Hammer Stavanger og daglig leder for Tour of Norway, til procycling.no.
Han er klar på at han nå ønsker å jobbe inn mot politikerne, slik at det blir en endring.
I regjeringens forslag er 15 millioner kroner øremerket Arctic Race of Norway, mens definisjonen som blir gitt på internasjonale ritt gjør at de resterende ti millionene vil bli en pott hvor Tour of Norway, Hammer Stavanger og Ladies Tour of Norway er rittene på dagens rittkalender som kan søke om støtte. Det kom også klart frem at kvinneritt skal prioriteres for å utvikle kvinnesykling.
Det blir presisert igjen av statssekretær Frida Blomgren (Venstre).
– Vi prioriterer bevisst internasjonale sykkelritt for kvinner for å utvikle kvinnesykling, sier hun, uten å svare konkret på hvordan en fordeling vil kunne se ut.
– Det er godt nytt for Ladies Tour of Norway, kvinnesykling og kvinneidrett generelt. Det er noe vi er godt fornøyd med selvfølgelig, sett fra Ladies Tour sitt ståsted, sier rittsjef for Ladies Tour of Norway, Roy Moberg, til procycling.no om regjeringens forslag.
Potten økte etter at KrF kom inn i regjering
I fjorårets forslag til statsbudsjett var det opprinnelig øremerket tre millioner til Ladies Tour of Norway, med to millioner igjen for Tour of Norway og Hammer Stavanger. Etter at Kristelig Folkeparti kom inn i regjering, endte det reviderte statsbudsjettet med at potten økte til ti millioner, hvorav fem millioner var øremerket Tour of Norway. Ladies Tour of Norway fikk da fire millioner kroner, mens Hammer Stavanger fikk én million kroner.
Ladies Tour of Norway ønsket i utgangspunktet hele den gjenværende potten på fem millioner selv for å få på plass en god nok finansiering, men de fikk etter hvert kuttet ned på kostnadene slik at de klarte å få plass en TV-produksjon selv om støtten endte på fire millioner kroner.
Les mer: Tour of Norway kan få mangedoblet statsstøtten
– Det som er forskjellen fra inneværende år og til neste år er at det er ti millioner å søke på for Ladies Tour. I år var det jo egentlig fem, så det er vi godt fornøyd med. Men hvordan det blir fordelt har jeg ingen formening om. Vi kommer til å søke på det vi mener er rimelig, både ut ifra de kriteriene som ligger i statsbudsjettet og det vi fornuftig kan argumentere for. Så blir det opp til kulturdepartementet å gjøre den fordelingen, sier Moberg.
– Vi legger merke til at det spesifikt står at man skal prioritere internasjonale kvinneritt. Det er jo bare Ladies Tour som er søkbar med den definisjonen. Du kan godt si at forståelsen vår av statsbudsjettet er at det ikke bør bli noe mindre enn inneværende år.
– Tror du det også kan bli mer?
– Det har jeg ingen formening om, men jeg synes jo ikke det bør bli noe mindre. Skal man prioritere og fortsette satsingen på kvinnesyklingen, føler jeg det vil være et feil signaleffekt å gi mindre når budsjettrammen totalt sett har økt.
![](https://www.procycling.no/wp-content/uploads/2019/05/Hammer-Sprint-1-980x653.jpg)
SPAREKNIVEN: De to siste årene har det kommet sterke reaksjoner fra miljøet rundt Hammer Stavanger etter tilskuddene som har blitt gitt over statsbudsjettet. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.
Kutt for Hammer Stavanger de siste to årene
I Rogaland husker man godt fordelingen fra statsbudsjettet de siste to årene. Da har det i mai – kun tre-fire uker før rittet – blitt klart at Hammer Stavanger har mistet henholdsvis 950 000 og én million kroner av statsstøtten. Samtidig har det vært penger som har vært helt avgjørende for Ladies Tour of Norway, og som i år var med på å sikre at de i det hele tatt klarte å ha en TV-produksjon.
– Vi vet jo ingenting, og det er umulig å budsjettere om du plutselig kan bli fratatt én million, slik som har skjedd de siste to årene. Vi har jo balansert på en knivsegg i alle år, og det å ha ti-tolv WorldTour-lag opp til Norge og ni dager med arrangement med påfølgende TV-produksjon koster vanvittig mye penger. Med tanke på at det står at kvinnerittet skal prioriteres, så vil man ikke vite noe. Når det ikke står hvor mye vi får, kan vi jo ikke budsjettere med de pengene, sier Hegreberg.
– Det er jo det som er blant våre fanesaker, at vi må vite i desember hva vi har. Ikke slik det har vært de siste årene, hvor du ser at står en pott der, men du ikke får vite hvor mye du får før rett før arrangementet. Da kan du ikke planlegge for det.
På den fronten kan ikke statssekretær Blomgren love noe.
– Det er Stortinget som vedtar budsjettforslaget vi nå har lagt fram. Det er derfor ikke mulig å si noe om fordelingen før dette skjer i desember og vi vil kunngjøre ordningen når budsjettet er vedtatt, sier hun.
Hegreberg er langt fra fornøyd med at det han mener er en nedprioritering av Tour of Norway og Hammer Stavanger.
– Ser vi på hvordan det var i år, er det trolig at vi får seks millioner, mens Ladies Tour får fire millioner. Jeg synes det er trist at dette blir en kamp «oss mot dem». Det er jo ikke der problemet ligger. Norge ønsker å ha store idrettsarrangementer. Nå har vi klart å bygge opp noe av det største vi kan i Norge på årlig basis, og at vi da skal nedprioriteres går rett og slett ikke an. Da må vi si «okey, må vi gå ned på ambisjonene? Må vi legge ned det ene rittet»? Det er i hvert fall ikke mulig å gi full gass uten en avklaring på hvordan dette blir, mener Hegreberg.
Moberg: Ladies Tour trenger midlene de kan få
For Ladies Tour of Norway er også signalene fra regjeringen svært lovende, ettersom de langt på vei vil være avhengige av offentlige tilskudd om de skal klare å få på plass den skandinaviske storsatsingen Battle of the North til 2021.
Kvinnesyklingen internasjonalt er i vekst, men Moberg er klar på at de også de neste årene trenger midlene de kan få over statsbudsjettet.
– Vi har jo en veldig god dialog med både kulturministeren og statssekretæren . Vi fikk anledning til å presentere Battle of the North i detalj med dem til stede under Ladies Tour i år. Den støtten vi får fra regjeringsnivå er gull verdt for oss, sier Moberg.
Hegreberg vil ha samme sum som Arctic Race
Også i Stavanger har det vært planer om å få til et dameritt. Roy Hegreberg uttalte etter årets millionkutt at de planene da måtte legges på is.
Får de nok midler neste år, vil det likevel være en mulighet, men for Hegreberg er løsningen like enkel som den er politisk krevende.
– Det må løftes inn mer penger, det er den eneste løsningen. Vi skjønner at Ladies Tour trenger sine ting, men det gjør vi også. Vi har arrangert på sparebluss i åtte år. Nå er vi på et nivå med såpass høye kostnader at dette ikke går rundt uten at det blir en heving i den bevilgningen, mener han.
Arctic Race of Norway har i flere år fått tilskudd på 15 millioner kroner og Hegreberg ønsker en lignende sum, som også var inne i det alternative budsjettet KrF gikk inn med inn i regjeringsforhandlingene i fjor høst.
– Vi har søkt om 15 millioner og det er de vi trenger for å gjøre det vi ønsker å gjøre og på det nivået som kreves. Kravene har blitt mye høyere og da går ikke dette rundt uten rammevilkår og bevilgninger som gjør at vi kan planlegge for det, sier han.