Prøv Procycling Pluss idag

GODE NYHETER: Det jubles nok hos arrangørene bak Tour of Norway. Her fra en Tour des Fjords-etappe i Stavanger. FOTO: Szymon Gruchalski/Tour des Fjords

Tour of Norway kan få mangedoblet statsstøtten

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 12.11.18 15:17

Del på    

– Det gir helt nye muligheter.

– At vi skal få 2 millioner og Arctic Race 15, er en skjev fordeling. Enten må totalsummen økes, ellers må kriterier på bordet slik at vi kan sammenlikne fordelingen. Slik det er nå vil vi arrangere rittet over flere dager, ha større nedslagsfelt og ha flere av de store lagene på besøk. Vi mener det er riktig at rammen bør økes, slik at sykkelsporten vår midlene som skal til for å gjennomføre arrangementene våre. Vi har hatt suksess, men opplever også at statsstøtten bremser oss. Nå kombinerer vi det beste fra Tour des Fjords og Tour of Norway, og bør honoreres for det, sa han til procycling.no i oktober.

Nå kan det være at de også blir honorert.

Det kommer fram av det alternative statsbudsjettet til Kristelig Folkeparti (KrF), lagt frem på fredag. Saken ble først omtalt på nyhetssendingen til TV 2 dagen før.

Der er det forslag om å øke tilskuddet til Tour of Norway, fra dagens to millioner og opp til 15 millioner – samme beløp som Arctic Race of Norway mottar.

– Det er fylkesordførerne på Vestlandet og Sørlandet som har kjempet for det. Nå har vi stor tro på at vi kan få dette gjennom, slik at vi kan få løftet arrangementet, sier Hegreberg til procycling.no.

– Både Vestlands- og Sørlandsrådet har framhevet behov for å sikre forutsigbar økonomi og likebehandling med Arctic Race. Vi har også vært opptatt av at midler til internasjonale idrettsarrangement blir økt fordi det gir store og positive ringvirkninger, sier fylkesordfører i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal (KrF).

– Vanvittig løft

Rittet i nord har mottatt 15 millioner de siste tre årene, mens de øvrige internasjonale rittene i Norge har vært begrenset til en langt mindre pott på deling. Foran fjoråret gjorde prioriteringer for å fremme kvinnesyklingen det til at Ladies Tour of Norway fikk tre millioner, mens Tour of Norway, Hammer Stavanger og Tour des Fjords fikk to millioner kroner på deling.

Det var satser som i regjeringspartienes statsbudsjett ble beholdt uendret for 2019. Til neste år har Tour des Fjords og Tour of Norway slått seg sammen og forent krefter. Dermed ville det nye Tour of Norway og Hammer Stavanger (som begge arrangeres av selskapet bak Tour des Fjords) fått to millioner totalt.

– Det er vanvittig løft for oss, og det er det Kjell Ingolf (Ropstad, nestleder i KrF) også sier. Arctic har fått det i tre år og det er et fantastisk arrangement, men det er også det som nå blir Tour of Norway. Derfor er det naturlig at det skal være lik behandling.

FORENER KREFTER: Tour des Fjords og Tour of Norway slås sammen til neste år. Her er Roy Hegreberg sammen med Birger Hungerholdt.

Bedre forutsigbarhet

Ettersom Tour of Norway og Hammer Stavanger har felles budsjett, vil den eventuelle økningen i statsstøtte gi virkninger for begge de to arrangementene.

– Vi kan jo forsterke oss, hente inn flere folk, gjøre flere ting under arrangementet. Vi ønsker å heve kvaliteten på det vi gjør. Det er flere ting vi har hatt et ønske om tidligere, men som vi ikke har hatt råd til, forklarer Hegreberg, og nevner storskjermer og bedre lydanlegg som grunnleggende ting de ønsker å få oppgradert.

Skulle de få de ekstra 13 millionene vil det også gjøre at de ikke lenger er nødt til å lete etter start- og målbyer etter de stedene som er villige til å betale mest for at rittet skal komme innom.

– Vi står mye friere til å tenke best ut av logistikk og best mulig sykkelritt når vi skal lage traseene.

– Blir det en annen ro for dere som arrangører om det går gjennom?

– Ja, det blir det. Det skaper en helt annen forutsigbarhet og gjør at vi kan begynne å planlegge mer langsiktig.

Tagget med: , , ,

Les også disse