Prøv Procycling Pluss idag

<b>TRENGER FORBUNDETS STØTTE:</b> Roy Hegreberg vil lokke enda flere sykkelstjerner til Vestlandet. Men foreløpig har anmodningen strandet på kontoret til Norges Cykleforbund. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

NY MILLIONSMELL: For andre år på rad opplever Roy Hegreberg at rittet han styrer mister bevilgninger i retning av Ladies Tour of Norway. Hammer Series får nå én tidel av summen Arctic Race of Norway nyter godt av i nord. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Millionkutt for Hammer Series for andre år på rad

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 3.05.19 12:50

Del på    

– Vi blir skuffet og frustrerte, sier Roy Hegreberg.

(procycling.no): To uker før fjorårets utgave av Hammer Series, fikk initiativtaker Roy Hegreberg beskjed om at 950 000 kroner av potten som egentlig var øremerket dem, ble gitt til kvinnerittet Ladies Tour i stedet.

Nå, nesten nøyaktig ett år senere, har den samme historien gjentatt seg.

Mens Arctic Race får 15 millioner kroner av Regjeringen, må Ladies Tour of Norway, Tour of Norway og Hammer Series dele 10 millioner seg imellom.

Kulturminister Trine Skei Grande (Venstre) har avgjort at pengepotten til de to største etapperittene (Arctic Race og Tour of Norway) består, mens Ladies Tour nå skal få fire millioner og Hammer Series kun én. Dette melder TV 2.

Det får Hegreberg til å se rødt på nytt:

– Jeg synes vi har fått til ekstremt mye et minimum av ressurser. Når andre løp får helt andre bevilgninger, er det klart at vi begynner å bli skuffet og frustrerte, sier Hegreberg til procycling.no.

Får under én tidel av Arctic Race-tilskuddet

I fjor ble kvinnerittets bevilgning økt fra to millioner i 2017 til tre millioner i 2018. Pengene ble tatt fra Tour of Norway (600 000 kroner) og Tour des Fjords (én million) mens Hammers Series ble tilgodesett med 550 000 kroner.

Siden den gang har Hegreberg slått seg sammen med miljøet rundt Tour of Norway i øst, slik at etapperittet denne våren består av seks etapper med start i vest og avslutning i høst.

Det gir Tour of Norway 833 333 kroner i tilskudd per dag, Arctic Race får 3 750 000 kroner per dag, Hammer Series får 333 3333 – mens Ladies Tour nå er oppe i 1 million kroner per dag.

– Det betyr at vi nå får under én tidel av pengene Arctic Race of Norway blir tildelt. Vi står bak det desidert sterkeste startfeltet her hjemme. Er dette er riktig form for fordeling av mildene? Er det sånn det skal være? undrer Hegreberg.

– Løfter sykkelsporten gjennom likestilling

Etter kutt i pengestøtten i fjor, var han nødt til å la organisasjonen rundt Hammer Series, Tour des Fjords AS, kjøre på sparebluss ut året.

Den uventede millionsmellen fra Kulturdepartementet gjør at det samme skjer igjen.

Overfor TV 2 gir Skei Grande følgende forklaring på pengefordelingen:

– Det er for å utligne forskjellene mellom kvinneritt og herreritt. Vi vil løfte sykkelsporten gjennom å løfte likestillingen innenfor sykkelsporten, sier kulturministeren til TV 2.

Kvinneritt legges på is

Hegreberg forteller at han seneste forrige søndag sendte en mail til fylkesordføreren med tanke på å lage et eget kvinneløp i forbindelse med Hammer Series i 2020.

– Hun hadde heller ikke fått noe forvarsel om at det skulle kuttes i bevilgningene våre, snarere tvert imot. Da jeg ga beskjed om at det var endringer tilsvarende én million, trodde hun først at nyheten var at vi hadde fått mer penger, forteller Hegreberg.

Etter at halvparten av det statlige tilskudd forsvant ut av vinduet, går det nå samme vei med planene om å lage et nytt konsept for jentene.

Det har ikke organisasjonen råd til etter dagens nyhet.

Han mener Hammer Series-konseptet egner seg langt bedre til utvikling av et dameritt, enn Tour of Norway og Arctic Race gjør:

– Her kunne vi ha brukt de samme løypene, de samme bilene og den samme bemanningen. Flere at storlagene som er innom oss, har også egne damesatsinger som ventet i spenning på disse planene, sier Hergreberg og nevner blant andre Lotto Soudal, Mitchelton-Scott, Trek-Segafredo og Team Sunweb.

– Vi er heleid av idretten selv

Hegreberg er også en del av organisasjonen rundt Tour of Norway, men reagerer skarpt på at det er Hammer Series som igjen blir skadelidende.

Samarbeidet med Velon og avtalen som sender over 10 WorldTour-lag i retning av Stavanger hvert år, vil også Tour of Norway nyte godt av i etterkant.

Den tidligere syklisten mener Kulturdepartements oppfatning av at de har «store internasjonale muskler som de bruker for å få sponsorer» og at de er en kommersiell aktør er helt feil.

– Hammer Stavanger blir arrangert av Tour des Fjords AS som er 100 prosent eid av idretten selv (Stavanger SK og Nordsjørittet AS, vår anm.). Vi har ingen kommersielle aktører med oss på eiersiden. Vi har aldri tatt ut utbytte eller styrehonorar. Likevel klarer vi å få så mange store profiler på besøk til landet vårt. Det koster mye mer for oss å få dem hit, enn det gjør for både Arctic Race of Norway og Ladies Tour of Norway. At de tar fra arrangøren som får minst fra før og bare tre uker før rittet skal kjøres uten å gi et signal i forkant, er helt uforståelig. I fjor høst jobbet vi med at vi skulle få like mye i tilskudd som Arctic Race (15 millioner kroner). Så ble det dratt ned til 5 millioner til Tour of Norway og 2 til Hammer Series, og så skjer dette, sier Hegreberg oppgitt.

Han kommer nå til å ringe rundt og banke på mange dører i håp om å få inn den siste millionen arrangementet hans mangler, men synes det er kjedelig å bruke de siste ukene foran Hammers Series på den jobben.

– Hva betyr det for dere å miste den ene millionen?

– Det er kjempetungt. Det er forskjell på pluss og minus for oss. Det samme skjedde i fjor og da kuttet vi det vi kunne. Vi hadde minimumsbemanning ut hele fjoråret, og hadde sakte men sikkert begynt å bygge oss opp i en robust organisasjon når vi fikk den beskjeden. Det går ikke an å fortsette hvis vi ikke får mer forutsigbarhet i hvordan disse midlene skal deles ut og på hvilket grunnlag, mener Hegreberg.