MER MORO I HALDEN! I 2021 lanseres "Battle of the North" og da sendes verdenseliten til Danmark, Sverige og Norge. (Photo by Luc Claessen/Getty Images)

Battle of the North vil legge lista for kvinnesyklingen

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 21.08.19 18:23

Del på    

– Større ambisjoner enn eksisterende kvinneritt.

MONOLITTBRUDDET (procycling.no): Ved steinbruddet hvor granittsteinen til Gustav Vigelands Monolitten ble hugget ut, kunne Roy Moberg og Ladies Tour of Norway presentere The Monolith Trophy.

Det skal deles ut til vinneren av den tredje etappen til Fredriksten festning i Halden, og skal forhåpentligvis følge rittet videre når Ladies Tour skal forene krefter med UCI-rittene i svenske Vårgårda og det danske sykkelforbundet til «Battle of the North» fra 2021.

Planene om etapperittet ble lansert tilbake i mai, og siden har organisasjonen jobbet videre med å få alt på plass.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

– Den største utfordringen er å få på plass en medieplattform, det vil si en TV-produksjon og en distribusjon, samt en finansieringsmodell som består av offentlige tilskudd fra alle tre landene. Vi tar sikte å ha det på plass før vi sender den formelle søknaden i februar 2020, sier rittdirektør Roy Moberg til procycling.no.

Skulle etapperittet bli realisert, vil det kunne ta en plass som det største etapperittet innenfor kvinnesyklingen.

– Ja, det er de ambisjonene vi har. Både med tanke på at det er ti etapper, men også fordi det er nordisk konsept ingen har gjort tidligere. Vi har også større ambisjoner på media og distribusjonssiden på både kvalitet og omfang enn det eksisterende store kvinneritt har i dag, sier Moberg, og forteller at de ønsker seg livesendinger på to til to og en halv time hver dag.

TROFÉ: Vinneren av den tredje etappen av årets Ladies Tour of Norway får monolitt-trofeet. FOTO: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.

Ti etapper og 20 millioner i budsjett

I dag går Ladies Tour of Norway over fire etapper og har et budsjett på 8,5 millioner. For dem var den ekstra millionen de fikk da kulturminister Trine Skei Grande fordelte pengene fra det offentlige tilskuddet til internasjonale sykkelritt svært viktig for at de i det hele tatt klarte å få på plass en TV-produksjon, noe som koster rundt én million kroner per dag.

Når man nå ønsker å få til Battle of the North, er den foreløpige planen tre etapper i Danmark, tre etapper i Sverige og avslutningsvis fire etapper i Norge, med en hviledag et sted i midten.

Da forventer Ladies Tour-organisasjonen at det totale budsjettet til etapperittet vil være på 20 millioner norske kroner.

– Forutsatt at vi får grunnplattformen på plass, det vil si offentlig støtte og en generalsponsor, så er vi ikke veldig langt unna å lykkes. Da har vi realistiske målsetninger for hva vi må hente inn ytterligere.

– Vi er avhengig av offentlig finansiering i noen år fremover. Det er slik at markedsverdien for kvinnesykling dessverre ikke er den samme som herresyklingen. Det kan du gjerne sutre og mene mye om, men det er et faktum. Vi må bare jobbe år for år for å øke markedsverdien på kvinnesykling. Da må vi legge lista høyt. Da må vi ha et skikkelig kvalitetsritt med de beste rytterne på plass. Vi må ha et format på TV-produksjonen som er like bra som herrene. Da vil markedsverdien etter hvert vokse og også for kvinnene bli bra, tror vi.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Sendes på NRK 1

I år vil Ladies Tour of Norway sendes direkte på NRK 1, og dermed har de trolig skaffet seg enda større publikum enn da rittet ble sendt av TV 2 de foregående årene.

– NRK er gode på sport og NRK 1 i beste sendetid både fredag og lørdag, noe mer kan vi egentlig ikke ønske oss. Og så slipper vi reklametiden, så det blir mer sykkel, sier rittdirektøren lokkende til sykkelfansen.

Selv om nevnte TV 2 ikke viste stor interesse for å sende rittet i år, er Moberg klar på at det er stor forskjell på interessen i år og fra de startet opp i 2014.

– Det er en helt annen verden. Det var 32 år siden sist det var et UCI-ritt for kvinner i Norge da vi dro det i gang i 2014. Vi startet med veldig blanke ark og visste egentlig ikke hva vi gikk til. Så har vi merket økende interesse år for år.

RITTSJEF: Roy Moberg. FOTO: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no