(procycling.no): Bare halvannen måned har passert siden David Lappartient ble valgt til ny president for det internasjonale sykkelforbundet UCI. Franskmannen fikk klart flere stemmer enn den sittende presidenten Brian Cookson under kongressen som ble avholdt i Bergen under verdensmesterskapet i landevei.
Den korte regjeringstiden til tross, franskmannen viser ingen tegn til å trenge en lengre innkjøringsfase. I et intervju med den franske radiokanalen RMC sier Lappartient at han ønsker å fjerne radiokommunikasjon og innføre seksmannslag i Grand Tours.
Forslagene fra den nye UCI-presidenten kommer kort tid etter at nye WorldTour-regler ble ratifisert for 2018. I store endagsritt som blant annet Milano-Sanremo, Flandern rundt og Paris-Roubaix, kan lagene neste sesong stille med maks sju ryttere – en mindre enn tidligere.
Lagene vil også bare kunne stille med åtte ryttere i Tour de France, Giro d’Italia og Vuelta a Espana – i stedet for ni ryttere som tidligere. Det betyr at feltet krymper fra 198 til 176 ryttere i de tre uker lange rittene. Lag som BMC, Team Sunweb og QuickStep har alle som et direkte resultat av de nye reglene gjort betydelige kutt i rytterstallen foran neste sesong.
Men Lappartient vil altså dra reduksjonen enda lenger.
– Det var en tid da lagene stilte med ti ryttere. Deretter ble det ni og nå åtte. Jeg er for å la lagene stille med seks ryttere, sier Lappartient til RMC og understreker at dette vil bane vei mer underholdende sykling.
Fjerning av radiokommunikasjon vil også bidra i den forstand.
– Det er dit vi må gå i fremtiden. I det kommende VM i Innsbruck må landslagene klare seg uten noen form for kommunikasjon. Uten radio tror jeg at vi kommer til å se mer interessante ritt, sier Lappartient – som også tror fjerning av radiokommunikasjon kan forhindre konkurransefiksing forbundet med pengespill.
I tillegg til mindre startfelt i WorldTouren, har UCI fra og med neste år skjerpet en rekke regelverk, på omdiskuterte områder som gjelder kryssing av stengte planoverganger, uregelmessig langing og henging på følgebiler.