FIKK IKKE VÆRE MED: Herrene hadde to aktive representanter, men kvinnefeltet hadde ingen med. Foto: ASO/THOMASMAHEUX

– Kvinnene fikk ikke komme med innspill om nye sikkerhetstiltak

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen

Publisert 17.02.21 10:21

Del på    

Først etter at mange nye tiltak blir innført får kvinnefeltet en representant i UCIs sikkerhetsgruppe.

(procycling.no): I et intervju med Cyclingnews avslører Ashleigh Moolman-Pasio at den kvinnelige delen av UCI-sykkelfeltet ikke var representert da avgjørelser om en rekke nye sikkerhetstiltak skulle bli gjort.

Se en oppsummering av alle de nye UCI-tiltakene nederst i artikkelen.

Av de mange nye tiltakene som var med i UCIs annonsering tidligere i februar er det spesielt den såkalte super tuck-posisjonen, der rytterne setter seg ned på topprøret på ramma og lener seg over styret, som har fått mest fokus. Dette var i utgangspunktet en posisjon som allerede var forbudt, da UCI-reglene allerede statuerte at de eneste kontaktpunktene mellom rytter og sykkel skal være setet, styret og pedalene.

Men nå skal regelen håndheves. Også en mye brukt aero-posisjon, der rytterne legger hendene på midten av styret og illuderer en slags tempobøyle, vil også bli forbudt fra og med 1. april.

– Da jeg så at super tuck-posisjonen og aero-styre-posisjonen ble forbudt så var min første reaksjon at det var litt synd fordi det er ganske kult å gjøre super tuck-posisjonen og det går veldig fort. Det går selvfølgelig også ganske fort når du legger underarmene på styret og kjører aero som på tempo, sier Moolman-Pasio.

Den sørafrikanske mesteren ser dog også den andre siden av saken. Spesielt proffenes rolle som forbilder for yngre og for amatører mener hun er avgjørende.

– Faktum er at om du tar et steg tilbake og fjerner deg selv fra ditt syn på saken som proff, som har alle ferdighetene til å gjøre slike ting, så begynner du å se på hva det kan føre til. Jeg forstår hvorfor det burde være forbudt og hvorfor det nå har blitt forbudt, konstaterer SD Worx-syklisten.

800 eposter – 16 åpnet vedlegget

Etter offentliggjøringen av de nye tiltakene kom reaksjonene raskt fra proff-feltet. Delte meninger florerte, men de mest høylytte meningsytrerne var motstandere av forbudet av posisjonene. Mange etterlyste mer informasjon og mente at rytterne ikke fikk være med i avgjørelsen.

UCI-gruppen som sto bak tiltakene ble ledet av UCI-president David Lappartient og inneholdt også blant annet Iwan Spekenbrink (Team DSM), Richard Plugge (Jumbo-Visma), Patrick Lefevere (Deceunick-QuickStep), Carsten Jeppesen (INEOS Grenadiers), Christian Prudhomme (ASO) og flere representanter fra rytterforeningen CPA. Presidenten i foreningen, Gianni Bugno, var en av dem.

Matteo Trentin og Philippe Gilbert var med via CPA som de aktive rytternes representanter gjennom prosessen. Da flere proffer hevdet de ikke fikk informasjon slo Trentin tilbake.

– Ingen kan si nå at de ikke ble informert. Det er synd å si det men folk må sjekke eposten sin og laste ned de nye reglene. Å tvitre at de ikke ble informert er lett, men eposter ble sendt til mer enn 800 ryttere og jeg kan fortelle at det bare var 16 ryttere som lastet ned informasjonen. Om noen ville være uenige da forslaget ble gjort, så hadde de mange muligheter men det var svært få tilbakemeldinger, ytret Trentin overfor Cyclingnews.

– Alt som blir sagt nå gjør meg ganske sint. Tidligere så har vi kunnet si at kommunikasjonen ikke har vært den beste og at ryttere ikke har blitt informert, men denne gangen er det ikke slik. Denne gangen var alt tydelig, konstaterer den italienske UAE Team Emirates-rytteren.

Epostene Trentin omtaler skal ha blitt sendt i løpet av november og desember. 31-åringen fra Trentino irriterer seg også over at det har blitt så stort fokus på kun et par av de mange nye tiltakene.

procycling.no omtalte de nevnte forslagene i desember. Der nevnes blant annet forbud mot potensielt farlige posisjoner på sykkelen.

– Dette er bare to av reglene som var en del av en mye større pakke. Jeg vet ikke hvorfor det bare er disse to aspektene som det blir så mye fokus på. Det virker som om det bare var to ting som ble endret, men sånn er det ikke.

Artikkelen fortsetter under bildet!

IKKE INFORMERT: Ashleigh Moolman-Pasio hevder kvinnene ikke fikk informasjon om de nye tiltakene. Foto: SD Worx

Kvinnene fikk ingen informasjon

Denne informasjonen ble dog ikke delt med kvinnene. UCI svarer at lagenes interesseorganisasjon, Association Internatonale des Groupes Cyclistes Professionnels (AIGCP), var med som representanter for kvinnenes felt. Her menes Plugge og Spekenbrink da både Team DSM og Jumbo-Visma har kvinnelag på WorldTour-nivå.

CPA Women og ASO, som arrangør av flere ritt for kvinnefeltet, var også kvinnelige representanter mener UCI. Flere kvinnelige rytterforeningene TCA og UNIO var dog ikke offisielt anerkjent av UCI da de nye reglene ble meislet ut.

Det er nå ventet at disse foreningene vil være representert når avgjørelser skal bli tatt i UCI fremover.

– Jeg stoler på det Matteo sier. Han er en bra mann og legger ned mye tid og energi i disse tingene. Jeg tror det han sier er korrekt (om 800 eposter sendt og bare 16 nedlastet). Denne eposten ble ikke sendt til noen kvinner. Det er sikkert. Helt fram til nå så fikk ikke kvinnene komme med innspill om nye sikkerhetstiltak og kvinnenes felt har ikke hatt noe innpass knyttet til disse nye sikkerhetsreglene som ble innført.

Kvinnene fikk ikke komme med innspill om nye sikkerhetstiltak

– Akkurat nå er det ingen representanter fra kvinnenes felt i sikkerhetsgruppa som ble startet mot slutten av 2020, sier sørafrikaneren.

En endring ser dog ut til å være i emning. Ashleigh Moolman-Pasio sier selv at hun vet det kommer til å være en representant fra kvinnenes felt i sikkerhetskommisjonen i løpet av de neste månedene.

Oppsummering av UCIs nye sikkerhetstiltak (via INRNG):

  • Standardisering av barrierer til målområdet, konstruert av eksperter, med fokus på vekt, plassering og posisjonering
  • Ny beskyttelse for veihindringer gjennom løypa
  • Standardisering av tegn for å advare rytterne for ting som kommer, uavhengig av ritt og land
  • Mer kommunikasjon med rytterne om nye tiltak
  • En mer detaljert protokoll om nøytralisering etter at rittet har startet. En slags «safety car» versjon av ekstremværprotokollen
  • Hver arrangør på utnevne og lære opp en arrangementssikkerhetssjef
  • Strengere retningslinjer for de ulike aktørene i rittkortesjen fra motorsyklister til helikopterpiloter
  • Sjåførenes erfaring vil bli loggført med innføringen av et lisenspoengsystem
  • UCI skaper en ny tungvektsstilling internt og vil utnevne en sikkerhetssjef
  • En database for å loggføre alle hendelser og ulykker for alle WorldTour-ritt som strekker seg fem år tilbake i tid
  • Et nytt verktøy for å vurdere løypedesign i forkant av rittet og for å vurdere løypesikkerhet
  • Slå ned på farlig oppførsel fra ryttere (som å kaste fra seg flasker, super tuck eller aeroposisjoner)
  • Økt straff for forsøpling i løpet av rittet
  • Fokus på ting som flaskeholdere for å forhindre at flasker spretter ut og havner i feltet

Tagget med: , , , , , ,

Les også disse