(procycling.no): Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har måttet tåle kraftig kritikk etter utvidelsen av WorldTouren, som ble iverksatt i år. At ti nye ritt er blitt lagt til i WorldTour-kalenderen, har ikke akkurat skapt begeistring blant arrangører, lagledere og andre involverte i sykkelsporten.
FDJ-sjef Marc Madiot har, blant andre, uttalt at 37 WorldTour-ritt er for mange, og at både ryttere og mindre lokale arrangementer vil lide av utvidelsene. Tour Down Under-sjef Mike Turtur tok kritikken et steg lenger, da han kalte den nye WorldTouren for en vits.
Under en pressekonferanse i forbindelse med Tour Down Under, svarte UCI-president Brian Cookson på kritikken. Han tok, ikke overraskende, reformene i forsvar.
– Må utvides
Presidenten er nemlig overbevist om at utvidelsen vil gi gevinst på lang sikt.
– Sykling har lange tradisjoner i enkelte områder, men i det siste er disse områdene blitt utfordret. Vi har kanskje mistet ett eller to steder, men potensialet er stort for resten av verden, sier Cookson, ifølge Cyclingnews.com.
– For eksempel i Nord-Amerika, Asia og her i Australia. Det har vært stor interesse for å få WorldTouren hit. Sykling kan ikke bare foregå i Nord-Europa. Idretten må utvides, legger han til.
De forente arabiske emirater, Tyrkia, Kina, USA og Storbritannia er alle nye land med ritt på WorldTour-kalenderen denne sesongen. På den listen skulle også Qatar ha vært, men Tour of Qatar måtte avlyses på grunn av økonomiske problemer.
Tyrkia lite attraktivt
Arrangørene for de nye rittene må invitere alle lagene i den øverste divisjonen, men lagene velger selv om de vil delta eller ikke. Minst ti lag må takke ja til invitasjonen for at rittet skal beholde sin status som et WorldTour-ritt.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

AVLYST: Edvald Boasson Hagen gjorde en god figur i fjorårets Tour of Qatar. I år er rittet avlyst. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
– Mange av de nye rittene har ikke møtt noen problemer overhodet, og de kommer heller ikke til å ha noen problemer med å få minst ti WorldTour-lag. For noen vil det bli vanskeligere. Dette er noe vi ser nærmere på, forklarer Cookson.
Rittet med de største utfordringene er Presidential Cycling Tour of Turkey, som blir arrangert samtidig som Ardenner-trippelen. Forrige sesong, da rittet hadde status som 2HC-ritt, var Astana, Lotto-Soudal og Lampre-Merida de eneste WorldTour-lagene i rittet. Frykten er at det tyrkiske rittet skal ende opp som Tour of Qatar.
– Ikke et perfekt system
UCI-presidenten er oppmerksom på problemet, selv om han ikke helt forstår hvorfor lagene synes det er problematisk å delta i de fleste WorldTour-rittene på kalenderen.
– I mine øyne bør ikke de fleste rittene by på så mange utfordringer for lagene, men vi skal følge med på situasjonen og se hvordan det utvikler seg, sier Cookson, som er forberedt på at det vil ta tid før reformene fungerer optimalt.
– Reformene er under utvikling, og denne sesongen er bare starten. Den gir oss muligheten til å se hva som fungerer og hvilke forandringer som må gjøres i fremtiden, sier han og konstanterer:
– Det er ikke et perfekt system, men vi beveger oss i riktig retning.
Forandringer
I tillegg til utvidelsen, har UCI forkastet sin WorldTour-ranking. UCI World Ranking kom i 2016, og for å unngå ytterlige forvirring med to rankinger, er det fra 2017 denne som brukes. Det var også planlagt at det skulle være færre lag i WorldTouren denne sesongen, men UCI ombestemte seg i siste liten. WorldTouren består derfor av 18 lag også i år.
WorldTour-reformen har vært et lengre tids arbeid med å fornye sykkelsporten, og har, som nevnt, mottatt kritikk fra flere kanter. Sentralt i prosessen har også konflikten mellom UCI og Tour de France-arrangøren ASO vært. Den franske organisasjonen truet lenge med å trekke hele sine portefølje av ritt ut av WorldTour-kalenderen, om de ikke fikk det som de ville.
Blant rittene ASO nå står bak er Tour de France, Vuelta a España, Liège-Bastogne-Liège, Paris-Roubaix og Paris-Nice.