(procycling.no): Situasjonen rundt sykkelrittet Tour of Norway er fremdeles kritisk, en drøy uke etter at rittsjef Roy Hegreberg via TV 2 Sporten kunngjorde at de var seks millioner kroner unna å berge 2020-utgaven.
– Jeg har fått noen henvendelser etter at vi gikk ut med nyheten. Håpet er noen av dem er reelle interessenter som kan bidra til å redde oss. Vi kommer til å snu enhver stein for å hente inn sponsorkronene vi mangler. Samtidig er vi nødt til å være realistiske. Det er bedre for oss å avlyse tidlig og heller holde fokus på 2021, enn å la alle tro at vi skal arrangere og gi kontrabeskjed på et senere tidspunkt. Profflagene er på vei ut til treningsleir i disse dager og vil legge planene for den kommende sesongen. Da er det mer realt av oss å fortelle ting slik de er, sier Hegreberg til procycling.no.
Siden sist har det vært utvikling i Kulturdepartementets arbeid med utformingen av det nye statsbudsjettet. I det siste utkastet som er lagt fram som forslag til stortingsvedtak er det dog ikke varslet noen endringer for budsjettposten «Internasjonale sykkelritt i Norge».
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
I forslaget til statsbudsjett er det satt av 10 millioner kroner som skal fordeles mellom Hammer Stavanger, Tour of Norway og Ladies Tour of Norway. Departementet har samtidig varslet at kvinnesykling skal prioriteres, noe statssekretær Frida Blomgren fastholder overfor procycling.no:
– Ritt som er aktuelle for tilskudd fra denne potten må ha lag med World Tour-status på startlista. Det betyr at Tour of Norway, Ladies Tour of Norway og Hammer Stavanger per nå er de som er søknadsberettigede. Vi vil lyse ut midlene så snart budsjettet er vedtatt. Vi og Stortinget ser det som helt uproblematisk at kvinneritt i en slik sammenheng prioriteres, uttaler statssekretæren i en uttalelse til proycling.no.
– Sykkelsporten er svært høyt prioritert
Problemet for Tour of Norway er altså at de faller utenom to kjerneområder for styresmaktene. På den ene siden likestilling og på den andre siden næringspolitisk begrunnelse som åpner for økt satsing på nordområdet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
At det totalt settes av 25 millioner kroner i støtte til norske sykkelritt (15 årlige millioner til Arctic Race + samlepotten til de tre resterende) mener Blomgren at bør være tilstrekkelig.
– Nå er det i budsjettet for 2020 foreslått totalt 25 millioner kroner til internasjonale sykkelritt i Norge. Tilskuddet til Arctic Race har sin egen, næringspolitiske begrunnelse. Det er likefullt et sykkelritt, og når regjeringen i tillegg til de 15 millionene til Arctic Race ønsker å stille ytterligere en pott på 10 millioner til rådighet til sykkelritt gjennom statsbudsjettet betyr det at sykkelsporten er svært høyt prioritert, sier Blomgren.
For Hegreberg, som sitter som daglig leder av organisasjonen Tour des Fjords AS, er det likevel ikke nok til å få endene til å møtes. Etter at én av tre hovedpartnere bestemte seg for å stanse sponsoratet etter inneværende sesong, er han fremdeles seks millioner kroner i minus på sponsorsiden. 2020 er også det siste året i avtalen med Uno-X som generalsponsor.
Basert på fjorårets tall kan arrangøren vente seg å dra inn rundt seks millioner (Tour of Norway fikk fem millioner i fjor, Hammer Stavanger litt over millionen) – men det har skjedd endringer i de utbetalingene på oppløpssida tidligere. I fjor fikk Ladies Tour fire millioner, og den ene millionen ble hentet nettopp ifra Hammer Stavanger.
– Det er en hovedpartner som har falt fra, og det dreier seg naturligvis om store penger for oss. Vi har også jobbet mye opp mot kommunene og fylkeskommunene vi passerer underveis for at de skal bidra med halvannen millioner kroner per dag, men også dette arbeidet har vært vanskelig i år, som gjorde at vi måtte redusere. I fjor mistet vi én million i statlig støtte noen uker før Hammer Stavanger startet, og den millionen må vi også hente inn igjen. Vi kan ikke fortsette med å tape penger. Da er det bedre å ta ett års pause og heller sikre finansene for 2021. Jeg synes vi her viser ansvarlighet i stedet for å gå videre med planer man vet man ikke har råd til å gjennomføre, sier han.
– Når må dere ta en endelig avgjørelse rundt rittet for neste år?
– I løpet av neste uke. Jeg ser ikke poenget med å fortsette planleggingen når det er såpass mange penger det er snakk om. Én ting er den statlige biten som vi har jobbet mye med, men det mangler også en del partnere. Av tidligere erfaringer vet vi at om vi ikke har signert de store avtalene når, så blir det vanskelig å få det til på veien videre inn mot arrangementet, sier han.
Vil arrangere kvinneritt – får ikke lov
Da han gikk ut på TV 2 Sporten med nyheten om at 2020-utgaven hang i en tynn tråd, gjorde han det i håp om å tiltrekke seg sårt tiltrengte sponsorkroner.
Signalene hadde fått fra Kulturdepartementet i forkant levnet lite håp om at statsstøtten skulle øke vesentlig. Da man slo sammen Tour des Fjords og Tour of Norway til ett ritt foran årets sesong, var håpet at arbeidet med å finne statlige midler skulle bli enklere.
Artikkelen fortsetter under bildet
I 2018 gikk Fylkesordførerne på Vest- og Sørlandet inn for å heve tilskuddet til Tour of Norway opp til 15 millioner kroner som et ledd i det alternative statsbudsjettet til KrF.
Men summene er fremdeles langt unna nivået de ønsker seg.
I håp om å oppnå mer gjennomslagskraft har han jobbet med å stable et eget kvinneritt på beina som et ledd i Hammer Series-konseptet. Foreløpig ligger den saken i papirkurven til det internasjonale sykkelforbundet (UCI) – men Velon (selskapet bak Hammer-konseptet) har tatt saken videre til Europakommisjonen.
– Jeg unner både Arctic Race og Ladies Tour of Norway midlene de får hvert år, samtidig som vi jo opplever at vi taper når vi kommer opp mot distriktspolitikk og likestilling. Fra 2015 har vi jobbet med planer om et eget ritt for damene hvis vi får en bevilgning som står i stil med det. Vi var tydelige på i fjor at vi ville søke om et eget ritt for damene i 2020, men per nå kjemper vi mot UCI i forhold til det. Men det er noe vi skal få til. Det blir et ritt for damene under neste års Hammer Series, og vi har alt fått ja fra 10 av de beste damelagene i verden som har sagt at de kommer.
Totalrammen for Hammer Stavanger er rundt 15 millioner kroner, og det mener Hegreberg de skal greie innafor rammene som ligger i det foreløpige statsbudsjettet. Han går derfor utifra at det blir arrangert konkurranser for begge kjønn i Stavanger-området i mai, neste år.
Les også: – Har ikke fått godkjent damerittet i Hammer Stavanger
– Hvorfor har UCI satt seg på bakbeina når det gjelder akkurat disse planene?
– UCI sier det ikke er i kvinnesyklingens interesse at det blir noe av, men det er jo helt motsatt: De får de samme pengepremiene og sykler på den samme arenaen. Det blir et unikt arrangement der øvelsene for både menn og kvinner blir holdt på identisk vis. Tvert imot kommer det til å styrke kvinnesyklingens posisjon, og det ser vi også fra andre idretter som ligger langt fremme når det gjelder likestilling. De får delta i de samme konkurransen og får like stor oppmerksomhet fra media. Norges Cykleforbund støtter oss 100 prosent her og har anket saken inn til UCI. I tillegg har Velon gått videre til EU-kommisjonen. Det er opplagt at dette egentlig ikke dreier seg om kvinnesykling, men om politikk, sier han med klar adresse til UCI.
procycling.no har rettet en forespørsel til Kulturdepartementet om hvorvidt et eget kvinneritt under Hammer Stavanger vil ha noe å si for fordelingen av pengene fra statsbudsjettet, men har foreløpig ikke mottatt noe svar på det spørsmålet.
– Håper ikke vi trenger å gjøre det
Totalt har arrangøren en ramme pålydende 35 millioner kroner for å arrangere Hammer Series i Stavanger og Tour of Norway.
Beløpet er betraktelig mindre enn hva ASO og den lokale organisasjonen i Nord-Norge har til rådighet når de arrangerer Arctic Race of Norway over fire dager. Hegrebergs sykkelritt går over ni dager, men slik det ser ut nå er det kun Hammer Stavanger som blir gjennomført i 2020.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Han mener det er trist, og tror ringvirkningene av et bortfall for Norges største sykkelritt vil ramme hardt.
– Vi sitter på en ekstremt kompetent organisasjon som står bak gjennomføringen av alle de norske rittene med unntak av Arctic Race, altså NM, Norgescup, Hammer Series, Ladies Tour of Norway og Tour of Norway. Kravene til disse rittene har steget kraftig de siste åra, både når det gjelder krav fra politiet, myndigheter og utdanning av sikkerhetsvakter. Det gjør at utgiftene våre stiger og per nå ser vi at vi ikke kommer til å få inn midlene til å gjennomføre dette på et godt vis. Vi kan ikke si at vi skal arrangere dette rittet fordi vi er et viktig arrangement. Men om det innebærer at vi må ta ett års pause for heller å komme sterkere tilbake, er det det vi er nødt til å gjøre.
Artikkelen fortsetter under bildet
Både sykkelsjef i Uno-X Jens Haugland og Dimension Data-sjef Gino Van Oudenhove har tatt til orde for å verne om Tour of Norway, selv om det skulle munne ut i en etapperitt på et lavere nivå enn tidligere. Hegreberg vegrer seg enn så lenge for å tukle med byggverket som over tid har skapt Tour of Norway til det rittet det er i dag.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Kan det være aktuelt å nedskalere Tour of Norway?
– Det er noe vi skal se nærmere på hvis det ikke dukker opp flere sponsorer de nærmeste dagene. Det kan være en mulighet å gå litt ned på antall WorldTour-lag, men summene vi sparer der, vil ikke være i nærheten av å dekke opp for midlene vi mangler. Jeg håper vi ikke trenger å gjøre det og jeg håper fremdeles at vi ikke trenger å avlyse. Alle storlagene som gjorde årets Tour of Norway-utgave til det beste sykkelrittet vi har sett på norsk jord, har sagt at de kommer tilbake. Det betyr at vi kan gi Alexander Kristoff, Edvald Boasson Hagen, Amund Grøndahl Jansen, Kristoffer Halvorsen, Sven Erik Bystrøm og alle de andre profilene sjansen til å vise frem hva de duger til på hjemmebane.
– Er det penger å spare andre steder?
– Det er jo det som er problemet: Hva skal vi ta bort? Vi kan ikke gjøre kutt i TV-produksjonen og vi er nødt til å ta sikkerheten til utøverne på alvor. Vi har kjørte dette konseptet på minimumsnivået basert på midlene vi har til rådighet. Samtidig hadde vi 2500 vakter som stilte opp, vi hadde 500 personer som overnattet for hvert sted vi stoppet og disse skal jo også ha mat og drikke. Alt dette koster penger. For totalt 35 millioner kroner fordelt på 9 dager, driver vi egentlig ekstremt kostnadseffektivt.
– Hvorfor er det ikke større velvilje til å satse på sykkelritt i Norge. På generelt grunnlag er vi jo glade i arrangere andre mesterskap?
– Ja, det virker som det er satsningsområde at vi skal ha store idrettsarrangementer innenfor landegrensene våre. Vi satser mange millioner hvert år bare på søknader til disse mesterskapene. Tour of Norway er det største arrangementet vi kan oppnå innenfor vår idrett, og så er det ikke interesse for det. Vår organisasjon er non-profit og eies av idretten selv. Alt av midler vi genererer går tilbake dit. Vi har det største rittet basert på deltakelse, men vi får ikke midlene som skal til for å drive det. Jeg håper snart noen forstår hva som eventuelt forsvinner om vi ikke arrangerer ritt på dette nivået. Norge går glipp av store summer når det gjelder markedsføring og annen ringvirksomhet. Vi har gjort målinger som viser dette. Det er ganske store verdier som blir skapt her hjemme som går tapt, sier Hegreberg.
Etter å ha styrt Tour des Fjords siden 2013, har organsiasjonen Hegreberg nå rår over vokst voldsomt de siste åra, i takt med rittets utvikling og nåværende status på UCI 2.HC-nivå. Men enklere å arrangere sykkelritt på norsk jord, har det dessverre ikke blitt:
– Det oppleves jo som et lite paradoks at vi fra oppstarten med Tour des Fjords i mars/april fremdeles ikke visste om vi ville få ett eller fire WorldTour-lag på startstreken. Som arrangør opplevdes jo det som helt uholdbart. Nå har vi kommet oss i en posisjon der vi har en garanti på at minst 10 WorldTour-lag kommer tilbake hvert år, men nå sliter vi med å få midlene inn for å gjennomføre sykkelfesten, sukker Hegreberg.
Det endelige statsbudsjettet for 2020 skal vedtas av Stortinget den 15. desember. Da kan avlysningen av neste års Tour of Norway alt være en realitet.
Les flere saker om fordelingen av penger til norske sykkelritt her:
** Millionkutt for Hammer Series for andre år på rad
** – Det er merkelig at vi skal få så mye mindre
** Har ikke fått godkjent damerittet i Hammer Stavanger
** Ladies Tour: – Støtten vi får fra regjeringsnivå er gull verdt
** Tour of Norway kan få mangedoblet statsstøtte
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!