(procycling.no): 11. oktober kunngjorde Hammer Stavanger at også damene skulle få bli med i neste års utgave av rittet.
Norges Cykleforbund bekreftet til Hammer Stavanger i starten av oktober at rittet var inne på utkastet til kalenderen for 2020, som skulle godkjennes av landeveisavdelingen i UCI. 18. oktober mottok så Norges Cykleforbund et brev fra UCI. Ifølge Velon, interesseorganisasjon som står bak Hammer Series, skrev UCI der at de avviste søknaden om et dameritt, og begrunnet det med at et Hammer Series-ritt for damene «ikke ville være i beste interesse for damesyklingen».
Eystein Stokstad, generalsekretær i Norges Cykleforbund, er klar på at forbundet støtter Hammer Stavanger og sier i en pressemelding fra Velon at «det vil være veldig skuffende om Hammer Stavangers dameritt ikke blir godkjent av UCI».
– Vi har hatt en ambisjon om å arrangere et kvinneritt siden vi startet i 2013 (med Tour des Fjords). Vi tror internasjonal kvinnesykling trenger arrangementer som vil gi dem større synlighet for å utvikle seg. Det er hva vi tilby med Hammer Stavanger. Likhet for herrene og damene i form av synlighet, prispenger og sportslige aspekter. Vi kan ikke se noen grunn til at UCI ikke ønsker å godkjenne dette rittet, sier rittdirektør Roy Hegreberg.
Velon har nå altså sendt inn en klage på UCI for diskriminering av kvinnesyklingen til Europakommisjonen. Den legges til i klagen de sendte inn tidligere i høst.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
Mener UCI blokkerer alt som har med Velon å gjøre
Til procycling.no forteller Hegreberg at de fremover vil planlegge som om rittet skal arrangeres.
– Det er ikke store merkostnader å arrangere damerittet på Hammer. Vi har utstyret og vi har allerede fått henvendelser fra de største lagene på damesiden, at de ønsker å komme. Det er ingen gode argumenter for at en ikke skal ha det, mener han.
Han kjøper ikke argumentet om at et Hammer Series-ritt for damene ikke vil være bra for utviklingen av kvinnesyklingen.
– Da er det jo merkelig når de største lagene har bekreftet at de ønsker å komme og at dette er noe de ønsker. Dette er politisk spill fra UCI. De blokkerer bare alt som har noe med Velon å gjøre, sier han.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Vi har valgt en side nå
Ettersom både Emakumeen Bira og Tour of California har forsvunnet fra kalenderen neste år, ligger også mai langt mer åpen enn normalt. Riktignok har man to ProSeries-ritt i Vuelta a Burgos og Thüringen Ladies Tour rundt Hammer Stavangers datoer, men med støtte fra Velon-lagene ville man nok uansett kunne hatt et meget bra startfelt i Stavanger.
Han utelukker ikke muligheten for at rittet fremdeles kan arrangeres, selv om det ikke får UCI-status.
– Det er noe vi må se på. Hvis lagene ønsker at vi skal arrangere det, og de ikke har andre alternativer, så er det en mulighet. Men det burde jo ikke være slik.
Foreløpig virker kommunikasjonen med UCI å være svært dårlig.
– De har ikke sagt noe til oss om dette. De har kun sendt et brev til forbundet. Vi spurte flere ganger, og etter at de fikset herrerittet, så hørte vi ingenting. Så fikk forbundet dette brevet den 18. oktober. De har vi svart på, og forbundet har svart, men UCI har ikke kommet med noe svar, sier han.
Han er klar på at det hele kun er politikk, og nevner at heller ikke Hammer Colombia, et ritt hvor både damene og herrene skulle kjøre, ble noe av. Hegreberg hevder også han vet om flere steder som har vært klare for å arrangere Hammer Series, men som har blitt blokkert av UCI.
– Vi har valgt en side nå. Vi har lagt oss på lagenes side. Det vil vi gjøre videre. Det er utøverne som lager et ritt stort, ikke hvilken UCI-kategori det har.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!