ENDELIG: Kristoffer Halvorsen fikk seieren han ønsket seg fra Tour of Norway under siste etappe i Hønefoss. Sørlendingen mener rittet har vært veldig viktig for norske ryttere de siste åra. FOTO: Luc Claessen/Getty Images

– Vurderer å avlyse Tour of Norway

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 26.11.19 15:21

Del på    

Arrangøren mangler fremdeles 6 millioner kroner.

(procycling.no): Overfor TV 2 Sporten sår rittsjef Roy Hegreberg tvil om de makter å arrangere Tour of Norway i 2020.

– Vi vet hva som kreves, og per dags dato har vi ikke dekning for å kunne gjør det (arrangere rittet, vår anm.) i 2020. Med de signalene vi har fått så langt, så ser vi ikke at det kommer til å løse seg. Og da ser vi det som mer riktig å avlyse 2020, og begynne å fokusere på 2021, for å sikre en finansiering som gjør at vi kan gjennomføre det da, sier Hegreberg til TV 2 Sporten.

På spørsmål om hvor mye penger de mangler for å gjennomføre rittet neste år, svarer Hegreberg at rundt «seks millioner» er utestående.

Kristoff til topps i Hønefoss

Tour of Norway ble arrangert som 2.2-ritt i 2011, og har siden blitt oppgradert via 2.1 (2012-2013), 2.HC (2014-2019) og skulle bli arrangert i den nye 2.Pro-kategorien neste sesong.

Les også: Doffen vant etappen – Kristoff Tour of Norway

I 2018 valgte etapperittet å slå seg sammen med Tour des Fjords som hadde sitt kjerneområde på Vestlandet. Årets utgave av Tour of Norway samarbeidet med Hammer Series noe som gjorde at hele 11 WorldTour-lag dukket opp på startstreken foran første etappe i Stavanger den 28. mai.

Det ble en høydramatisk utgave der Alexander Kristoff til slutt stakk av med sammenlagtseieren foran Kristoffer Halvorsen og Edvald Boasson Hagen etter en frenetisk duell i og rundt sentrum av Hønefoss.

Regjeringen prioriterer Arctic Race og Ladies Tour

Økonomien har dessverre vist seg å være en utfordring. Hegreberg har tidligere gått hardt imot Regjeringen og deres bevilgninger i statsbudsjett. Totaltpotten i budsjettet er på 25 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet

– Det er merkelig at vi skal få så mye mindre

15 av dem er imidlertid øremerket etapperittet Arctic Race of Norway som kontrolleres av den franske rittarrangøren ASO. De resterende 10 skal deles mellom Tour of Norway, Hammer Stavanger og Ladies Tour of Norway. Kulturdepartementet har stått hardt på at Ladies Tour er blitt forfordelt tidligere, og at de nå ønsker å rette opp i misligholdet:

«For å bidra til å utvikle kvinnesykling, vil internasjonale sykkelritt for kvinner bli prioritert», sto det å lese under høstens forslag til statsbudsjett.

– Ber om likebehandling

Det hjelper naturligvis ikke Hegreberg når hans arrangement sliter med å få endene til å møtes. Han ønsket neste år å arrangere et kvinneritt under Hammer-paraplyen, men har møtt motbør hos det internasjonale sykkelforbundet (UCI).

Les også: Har ikke fått godkjent damerittet i Hammer Series

– Vi skulle gjerne ha sett at det var likebehandling for dette. Ladies Tour er i en annen situasjon, og sykkelsporten har et spesielt behov for å få en slik finansiering. Men vi skulle gjerne sett at det var en likere behandling. Og hadde vi fått det samme per dag som andre gjør, så hadde vi kunne fortsette med våre planer. Men det har vi aldri fått. Vi håper på litt likere behandling på sikt, men per dags dato går ikke regnestykket vårt opp, sier Hegreberg til TV 2.

Sammen med lokalpolitikere på Sør- og Vestlandet har Hegreberg kjempet for å øke potten i statsbudsjettet for Tour of Norway fra 2 til 15 millioner kroner, altså like mye som Arctic Race of Norway mottar. I det foreløpige forslaget fra regjeringspartiene ligger det fremdeles bare 10 millioner på deling for de tre andre rittene.

Både i 2018 og 2019 opplevde Hegreberg at bevilgninger til Hammer Series ble kuttet like før rittet skulle arrangeres, og i stedet omplassert til å støtte Ladies Tour. Dersom man bryter ned bevilgningene per rittdag mottok Arctic Race 3 750 000 kroner per dag, Ladies Tour 1 000 000, Tour of Norway 833 333 og Hammer Series 333 333. Altså én tidel av det Arctic Race mottar.

Statsbudsjettet for 2020 er ikke endelig før Stortinget vedtar det i midten av neste måned.

PS: Ladies Tour i Halden ønsker i 2021 å forene krefter med miljøet rundt Vårgårda i Sverige, og lage «Battle of the North» med etapper i alle de skandinaviske landene. Les mer om de spektakulære planene her!

 

Tagget med: , , ,

Les også disse