– Gaviria er jo kanskje den verste rytteren de kunne hentet sett fra Alex sitt ståsted, sier den tidligere procycling.no-bloggeren Jonas Lindstrøm.
Onsdag kveld kom bekreftelsen på spekulasjonene som hadde gått over lengre tid – den lynraske colombianeren er klar for UAE Team Emirates og blir lagkamerat med blant andre Alexander Kristoff.
Der Kristoff er kjent som en sliter med en real kraftspurt, er Gaviria blant de syklistene med den klart råeste akselerasjonen og toppfarten.
– Mannen er en klart raskere og bedre spurter, og på sine beste dager er han også en av de mer lovende klassikerrytterne som finnes. Alexander Kristoff er fortsatt en utrolig god syklist, men han er litt en «one trick pony» som må slite seg med og håpe at han spurter for seier. Flere ganger de siste årene har han klart det og møtt Gaviria på oppløpet. Kommer de to samlet inn på oppløp i samme drakt kjører UAE for Gaviria, mener han.
Det tror han til tross for Kristoff for eksempel spurtslo Gaviria i både Milano-Sanremo og VM i 2017. I år har de kun spurtet mot hverandre i etapperitt (de lå an til å spurte mot hverandre i Eschborn-Frankfurt som Kristoff vant, men Gaviria svingte der nærmest ut av veien i siste sving), hvor Gaviria har slått Kristoff i syv tilfeller, mens Kristoff på papiret endte foran ham på den åttende etappen i Tour de France etter at Gaviria ble deplassert.
– Ja, jeg tror det. Egentlig er de nok ganske 50/50 på slutten av tøffe ritt som Milano-Sanremo, Flandern rundt og lignende, men vi skal huske oppe i det hele at Gaviria ikke bare er en fantastisk syklist, han er også lagsjefen (Joxean Fernández Matxin) sin lille favoritt. Det var mannen som hentet han til Quick-Step, og han verdsetter utvilsomt colombianeren over Kristoff.
Forsterkningene som ikke kom
Allerede før 2018-sesongen kom spørsmålet hvordan opptrekkstoget til Kristoff ville bli komponert. Opptrekket Kristoff hadde i Katusha var flere ganger diskutert, men det leverte han som regel i gode posisjoner. Michael Mørkøv stod høyt oppe på ønskelista da Kristoff dro til UAE, men dansken endte opp med å gå til Quick-Step Floors. I UAE var Sven Erik Bystrøm den eneste som kom inn som en støtte rundt Kristoff.
I Tour de France ble det for alvor klart at hjelperne til Kristoff ikke holdt godt nok nivå. Nordmannen selv var klar på at han ønsket å få inn to nye ryttere til å styrke både klassikerstammen og spurtopptrekket til 2019-sesongen.

TIDLIG ISOLERT: Alexander Kristoff måtte se tilbake på en skuffende klassikersesong, hvor både ham og laget underpresterte ved flere anledninger.
– Ja, vi trenger bedre ryttere. Alt går litt etter litt. Laget har hatt en kultur for etapperitt med sammenlagtryttere, sa sportsdirektør Philippe Mauduit til procycling.no under Tour de France, med hentydning til at de nå skulle bygge opp en sterkere base rundt Kristoff.
Les mer: Kristoff vet hvilke hjelpere han trenger
Fasit ble at Tom Bohli kom inn, i tillegg til klassiker- og spurttalentet Jasper Philipsen. Samtidig forlot store og sterke Filippo Ganna og Ben Swift laget til fordel for Team Sky.
Den gang ville han ikke si hvilke navn hadde han spilt inn for lagledelsen, men han har senere fortalt procycling.no at Jürgen Roelandts var blant dem. Belgieren endte istedenfor opp i Movistar.
Les mer: Kristoff bekymret over manglende forsterkninger
De manglende forsterkningene og nå signeringen av Gaviria bringer opp spørsmålet – har UAE fremdeles tillit til at Kristoff kan være deres mann?
– Jeg synes egentlig overgangsmarkedet før signeringen av Gaviria var et vel så sterkt signal om at Kristoff ikke var en del av langtidsplanene til UAE som selve signeringen av colombianeren. De hentet Bohli og Philipsen som kan bidra noe for Alex, men mistet Ganna og Swift. Det var helt tydelig at laget ikke gjorde noen store investeringer for å bedre Kristoffs muligheter til å levere resultater på samme hylle som i sine beste år. Hadde de gjort det hadde de signert et par rutinerte og velprøvde folk i klassiker og spurttroppen sin, mener Lindstrøm.
– Ny generasjon på vei
– UAE sa de skulle bygge laget rundt Alex, så de skal passe seg litt, sa trener Stein Ørn til NRK tidligere torsdag.
Da procycling.no kontaktet ham senere torsdag ettermiddag ville han avvente med ytterligere uttalelser før Kristoff kom hjem fra lagmøtet i Dubai, hvor han får møte Gaviria og får mer klarhet i hvordan signeringen av den raske colombianeren vil påvirke ham.
Blant grunnene til at Kristoff valgte å gå til laget var at han ble lovet å bli satset på. Med signeringen av Gaviria er det noe som er langt fra like sikkert. Colombianeren har kontrakt ut 2021, mens Kristoff vil være på utgående kontrakt neste sesong. Lindstrøm er klar på at det bør bli den siste for nordmannen i laget.
– Nå er det viktig at Kristoff klarer å fokusere på sine arbeidsoppgaver og levere en så god vårsesong som mulig, for han må bytte lag nå. UAE er i ferd med å bygge nytt. Jeg tror både Aru, Martin og Kristoff lever farlig de neste årene. Laget har nå fått inn Gaviria og Philippsen for spurtene og Pogacar og noen andre lovende klatrere for sammendraget. Det er en ny generasjon på vei, og jeg ser det som svært lite sannsynlig at Alex er en del av den fremtidsplanen.

DEN NYE VINEN: Jasper Philipsen vant Gylne Gutuer og er blant de flere store talentene UAE har signert foran 2019-sesongen. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.
Legger dårlig sesong bak seg
UAE Team Emirates har en dårlig 2018-sesong å se tilbake på. Til tross for at laget har blant de bedre budsjettene i WorldTouren og hentet inn Alexander Kristoff, Fabio Aru og Dan Martin som kapteiner, endte de nede på tolvteplass på UCIs WorldTour-ranking og med kun tolv seirer totalt.
Kristoff var den eneste som endte med mer enn to seirer for laget. Fem seirer var likevel langt mindre enn hva man har vært vant til å se fra nordmannen de siste årene. Faktisk må man tilbake til 2012 – året hvor han tok sine to første proffseirer – for å finne et like lavt tall.
Bak tallene ser man dog tre WorldTour-seirer (tre av de seks til UAE), et antall WorldTour-seirer han ikke har maktet siden jubelårene 2014 og 2015.
– Om vi tar av oss de norske brillene så må man jo også rose UAE for en fantastisk signering. Det åpnet seg en helt unik mulighet til å signere én av verdens beste og mest lovende ryttere og de tok den. Det er en kjempesignering for UAE, en liten krise for Alex og en stor risko for Gaviria.
Colombianeren har blitt godt vant bak den eminente opptrekkeren Maxi Richeze de siste sesongene. Mens TV 2 har meldt at Gaviria vil få med seg flere av sine hjelpere, har foreløpig ingen øvrige ryttere blitt bekreftet til UAE.
Les mer om duoen Richeze og Gaviria i denne fyldige saken!
– Nå vet jeg ikke hva han får med seg, men det er vel kanskje Martinelli, Richeze og Sabatini som er aktuelle. Gaviria er vant til å kjøre i verdens beste sykkellag, nå blir hverdagen en helt annen. Jeg tror han leverer bedre resultater enn det Alex har klart i år, men dårligere enn han selv leverte i Quick-Step i år, sier Lindstrøm.
Uansett tror han Gaviria er lagets mann for fremtiden.
– Du ser Matxin sitt fingertrykk på lagets signeringer i år. Mannen har vært kanskje bransjens beste speider i flere år og nå bruker han de evnene sine til å bygge om UAE på lang sikt. Jeg tror ikke Alex er Matxin sin fyr. En slik type tenker alltid «den neste er den beste». Gaviria er utvilsomt mannen han har sett ut som lagets framtid.