FORTSATT IKKE FORSTERKET: Alt i sommer etterlyste Alexander Kristoff mer støtte rundt seg i UAE Team Emirates. Nå har vi kommet til starten av september, og fremdeles har ingenting skjedd. Det bekymrer nordmannen. FOTO: Tim De Waele/Getty Images

Kristoff bekymret over manglende forsterkninger

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 6.09.18 10:15

Del på    

Ville at laget skulle forhøre seg med BMC-rytter.

(procycling.no): Guillaume Van Keirsbulck (CCC), Jurgen Roelandts (Movistar Team), Oscar Gatto, Jean-Pierre Drucker (begge Bora-Hansgrohe), Stefan Küng (FDJ), Jens Debusschere (Katusha-Alpecin), Mike Teunissen (LottoNL-Jumbo) og Alberto Bettiol (EF Education First).

Dette knippet er alle gode klassikerryttere, som enten kan kjøre inn resultater på egne vegne, eller agere som brikker som vipper ting i lagkameratens favør dypt inne i finalen av vårklassikerne.

Felles for dem alle: De har alle vært på utløpende avtale i år, og ingen av dem er blitt plukket opp av UAE Team Emirates.

Alt etter lagtempoen i Cholet i begynnelsen av juli gikk Alexander Kristoff ut og etterlyste forsterkninger i laget med dypt sugerør inn i statskassa til De forente arabiske emirater.

– Jeg føler at vi må styrkes i både opptrekket og i klassikerne, uttalte Stavanger-mannen til procycling.no.

Snakket varmt om både Roelandts og Tiller

Det 31-åringen ønsker seg er ryttere som er kompatible til å utføre begge oppgaver.

Overfor procycling.no avslører Kristoff at Jurgen Roelandts (tidligere BMC Racing, nå Movistar) var et navn han spilte inn for å eksemplifisere eget behov.

– Vi trenger klassikertyper som også kan gjøre en jobb i spurtene. Derfor sa jeg klart og tydelig fra om et en type som Roelandts, ettersom jeg visste han var uten kontrakt, var noe de burde gå etter. Det var før han gikk til Movistar, og jeg vet jo ikke om han ville ha kjørt for meg. I Movistar får han helt sikkert kjøre for egne sjanser, og det er ikke enkelt å få så gode ryttere inn på laget, men det er i hvert fall helt klart at vi trenger «back up», sier nordmannen til procycling.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ANGREP I FLANDERN: Jurgen Roelandts var en type Alexander Kristoff kunne ha tenkt seg til sitt lag, men han gikk i stedet til Movistar Team. (Photo by Tim de Waele/Getty Images)

En annen Kristoff snakket varmt om var Rasmus Tiller, men norgesmesteren fra 2017 gikk i stedet til Dimension Data.

Som et ledd i posisjoneringen foran OL i Tokyo i 2020, sender i tillegg ryktebørsen Filippo Ganna til Team Sky. 22-åringen er et stort tempotalent, og besitter definitivt kjørestyrke Kristoff kunne hatt nytte av i klassikerne.

Sagans lag har alt forsterket seg

Hovedproblemet er egentlig at det – sett utenfra – foregår svært lite på kontorene til UAE-laget i utkanten av Milano.

Mens Peter Sagan alt kan glede seg over støtte fra Gatto og Jempy Drucker neste år, og Greg Van Avermaet vil bli støttet av Guillaume Van Keirsbulck (nå skal det også sies at støtten han hadde i BMC Racing var av et helt annet kaliber), så er neoproffene Alessandro Covi og briljante Tadej Pogacar de eneste som har ført pennen på kontrakter fra UAE Team Emirates.

– Det er stille og rolig. I fjor hadde vi signert Fabio Aru, Dan Martin og meg selv på denne tida, så det blir ingen stor signeringsfest i hvert fall. Jeg vet ikke helt hvem som fortsatt er ledige på markedet og ikke, men blir det (klassikerlaget) ikke bedre til neste år, vil jeg ikke være fornøyd med det, advarer Kristoff.

På utgående kontrakt neste år

Han har ett år igjen av kontrakten med det forhenværende Lampre-laget.

I fjor sommer satt han på tilbud fra dem, Astana og Katusha – men endte til slutt opp med å bli lagkamerat med Vegard Stake Laengen.

– Noen tilbud var vesentlig dårligere enn de andre, så det gikk litt på det også. I Katusha hadde jeg på papiret vært andrefiolin bak Marcel Kittel. Nå viste det seg at han ikke har vært så bra i år, men normalt sett hadde jeg vært opptrekker og det synes jeg var litt for tidlig.

– Hvordan trives du i UAE-laget?

– Jeg trives ganske godt i laget og jeg får jo sjansene mine. Jeg klarte å vinne på Champs-Élysèes og jeg gjorde det i EM-trøya. Jeg er ikke helt fornøyd med årets sesong, men det resultatet der kommer til å stå igjen som noe av det beste jeg har gjort, og det skjedde jo i UAE.

– Hva tenker du om neste år og veien videre?

– Jeg håper å få en god start i klassikerne. Det vil også kunne få meg tilbake på radaren hos andre lag. Om jeg blir værende her eller går et annet sted, kommer litt an på tilbudene jeg får. Jeg føler ikke alltid at jeg får så mye back up underveis, men forrige gang jeg var ledig på markedet, hadde jeg heller ikke så mange tilbud å velge imellom. Det ble som det ble, men jeg er ikke helt fornøyd med støtten jeg har fått. Vi får se om de fortsatt kan klare å signere noe med tanke på neste år, svarer Kristoff.

Planen var hele veien at Sven Erik Bystrøm OG Michael Mørkøv skulle bli med ham over i det nye laget, men danske endte i stedet opp hos seiersgrossistene Quick Step-Floors.

– Piffen gikk litt ut av meg

Kristoff er likevel ærlig på at han ikke helt har klart å følge opp etter seieren ned paradegata i Paris.

Les også: Kristoff-agent i Italia for å samle lukrative tilbud

EM i Glasgow ble mislykket, og heller ikke under Plouay, Brussels Classic eller GP Fourmies har han vært helt på topp. Dog sto han på podiet etter Euroeyes Cyclassics i Hamburg.

– Jeg føler kanskje at piffen gikk litt ut da jeg endelig klarte å vinne på Champs-Élysèes. Det var en lettelse. Jeg var motivert i Hamburg, men i Plouay gikk det ikke helt som jeg hadde håpet på. Jeg kan rette opp litt av inntrykket med å gjøre det bra under GP Quebec, forteller Kristoff.

Avslutter i Canada, invitert til japansk showritt

Når procycling.no når ham på telefon er han ute i den kanadiske byen for å finne seg lunsj. Treningsturen med lagkameratene avsluttet han nemlig med å legge inn halvannen times trening ekstra, med tanke på en real utblåsning i rittet han ble nummer tre i under VM-oppkjøringen i 2015.

– Jeg la inn noen bakkeintervaller på egenhånd, forteller ham.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORTSATT IKKE FORSTERKET: Alt i sommer etterlyste Alexander Kristoff mer støtte rundt seg i UAE Team Emirates. Nå har vi kommet til starten av september

HÅPER Å RETTE OPP INNTRYKKET I CANADA: Hamburg gikk bra for Alexander Kristoff, men han håper i tillegg å vise seg fram i Quebec denne helga. FOTO: Getty Images

I år er de to kanadiske rittene de siste oppdragene han har for sesongen, inntil det blir en opptreden under Saitama Criterium i Japan i november. Dit er han invitert i kraft av etappeseieren fra Tour de France denne sommeren.

– Du har med deg både Ulissi og Rui Costa til Canada også, hvordan legger dere opp taktikken der mot slutten av Quebec?

– De to har nok en litt åpen rolle som gjør at de kan gå med i mindre grupper mot slutten. Det er jo en viss sjanse for at sene brudd kan holde helt inn. De får henge seg på sene støt, så får heller jeg se om det er igjen noe å spurte for mot slutten. Det er helt på limit i forhold til hva jeg tåler, sier han.

– Du hadde jo Ulissi og Rui Costa til rådighet under finalen av Plouay og, er du fornøyd med måten det utspant seg på?

– Vi kunne helt klart ha kjørt bedre som lag. Vi hadde tre mann i den gruppa, og både jeg, Ulissi og Rui Costa satt der. Det er greit å ha ryttere i beskyttet rolle, men om du har tre som er beskyttet og ingen av dem kan kjøre i gruppa, så ender du opp med å kjempe om en 10.-plass i stedet for en 4.-plass.

Kommentar: «Flere spørsmål enn svar rundt Makarovs internasjonale luftslott»

– Var det noe du forsøkte å kommunisere mot slutten der?

– Det er opp til sportsdirektøren å styre det, men det meste av kommunikasjonen på rittradioen mot slutten der foregikk på italiensk, så jeg forsto ikke helt hva de snakket om, sier Kristoff med et skjevt smil.

PS: Også høsten 2016 ventet Kristoff utålmodig på forsterkninger i Katusha. Den gangen ble Tony Martin, Mads Würtz Schmidt, Maurits Lammertink, Baptiste Planckaert, José Goncalves, Rick Zabel, Jenthe Biermans, Robert Kiserlovski, Marco Mathis og Reto Hollenstein i tur og orden presentert, men Martin-overgangen, som startet det hele, ble ikke bekreftet før den 15. august. Den samme datoen procycling.no publiserte denne kommentaren!

Tagget med: , , , , , ,

Les også disse