Lagtempoøvelsen i VM kan i år bli en spesiell affære. Lagenes interesseorganisasjon, AIGCP, meldte tidligere denne måneden at et «overveldende flertall» av dets medlemmer voterte for å boikotte arrangementet i Qatar grunnet det de karakteriserer som maktmisbruk av det internasjonale sykkelforbundet UCI.
Ifølge mandagsutgaven til L’Equipe har partene ennå ikke funnet noe form for kompromiss, og blant WorldTour-lagene er det så langt bare Astana som skal ha sagt seg villig til å delta på lagtempoen som åpner verdensmesterskapet i Doha.
Konfliktens kjerne skal være manglende økonomiske godtgjørelse som lagene normalt sett mottar fra arrangøren når de deltar i WorldTour-arrangement. UCI står som arrangør for VM og det forventes at lagene selv dekker kostnadene.
– Sportens styrende organ har vedtatt en eksepsjonell lov som utelukkende er til fordel for den ene konkurransen det eier og utnytter kommersielt, skriver AIGCP i sin uttalelse.
Ifølge AIGCP ble beslutningen om å boikotte lagtempoøvelsen i Qatar ratifisert etter at flere klager i saken falt for døve ører hos UCI.
I en pressemelding til sykkelnettstedet Cycling Weekly slo det internasjonale forbundet tilbake mot boikotten og fastslo at det forventet fullt oppmøte av de 18 WorldTour-lagene under VMs åpningsøvelse. Etter flere års fravær ble lagtempoen re-introdusert på VM-programmet i 2012.
– Det internasjonale forbundet (UCI) er selvsagt skuffet over en slik uttalelse og vi forventer fortsatt strålende deltakelse i årets lagtempo, skriver UCI.
– UCIs verdensmesterskap er en fest for hele sykkelfamilien og som en ideell organisasjon skal UCI investere eventuelle overskudd tilbake i sykkelsporten.
UCI og AIGCP har også havnet i konflikt over foreslåtte deltakelseskriterier for den utvidede WorldTour-kalenderen som trer i kraft allerede neste år. AIGCP tok avstand fra UCIs uttalelse den 23. juni, der det internasjonale forbundet slo fast at nye WorldTour-ritt skal ha et minimum av ti WorldTour-lag på startlisten.
AIGCP hevdet dette var «en misvisende fremstilling» og at det ikke gikk med på en slik regel da reformene ble diskutert i beslutningsorganet Professional Cycling Council (PCC).