Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen stiller seg svært forundret til Norges Idrettsforbunds (NIF) avslag om å gi Sola Arena status som nasjonalanlegg. Prosjektet som er avhengig av statens bidrag til halvparten av prislappen, skal nå på ny diskuteres mellom partene før det tas en endelig stilling.
– Jeg må si jeg ble en smule irritert for å si det forsiktig, sier Tiedemann Hansen til procycling.no søndag.
procycling.no pratet lørdag med styremedlem i NIF, Tom Tvedt som blant annet uttalte: «Jeg har ikke så mye kunnskap om sykling. Jeg vet at Knut Knudsen var god på både landevei og vant på bane».
– Det er ikke godt nok. Tvedt er politiker og burde vite at når han skal uttale seg, må han sette seg inn i saken. Det er han vant til og det er forunderlig å gå ut på den måten, svarer sykkelpresidenten om den påtroppende idrettspresidenten.
Uttalelsen mottas overraskende hos Tvedt selv:
– Er det Harald som sier det?
– Ja.
– Det har jeg ingen kommentar til.
– Hvorfor ikke?
– Fordi jeg ikke har noe behov for å kommentere det. Jeg er opptatt av å få på plass prosjektet, jeg.
– Tenkte du over om du burde uttalt deg eller ikke sett ut fra din kompetanse innenfor sykling?
– He, he, nei. Vi har 54 særforbund innenfor NIF og jeg tror i forhold til folk i Norge kan jeg mer om sykkel en snittet. Det jeg uttalte meg om var spesielt i forhold til banesykling.
Reagerer med vantro
Tvedt sin begrunnelser for videre diskusjoner var at Norge ikke har gode nok utøvere innenfor banesykling, og at vi ikke har nok medaljer.
– Jeg reagerer litt med vantro fordi Tom Tvedt vet veldig godt at vi arrangerer banemesterskap i Polen fordi vi ikke har velodrom i Norge. Det er helt meningsløst! Vi må ha en arena hvor vi ikke bare kan arrangere lokale og nasjonale konkurranser, men også internasjonale, slår Tiedemann Hansen fast.
Samtidig sammenligner han med andre anlegg i Norge som har fått nasjonalstatus.
– Vi har et anlegg på Ullevaal (Ullevaal stadion journ.anm) og vi har én bronse fra tidligere (OL 1936 journ.anm). Jeg skjønner jo at det er naturlig at vi har et nasjonalanlegg i fotball, men vi har 8-9 olympiske medaljer på bane. Jeg kjøper ikke argumentet.
Tvedt på sin side ønsker ikke å kommenter overnevnte utover følgende:
– Som sagt trenger vi videre diskusjon rundt dette. Igjen ser jeg frem til en god dialog for å løfte anlegg for sykkelsporten, sier han.
Sykkelpresidenten gjør det klart at han ikke gir seg før prosjektet er i havn.
– Vi skal diskutere dette videre, så vi kan ikke gå rett i strupen på Tvedt. Jeg ser jo at vi har en jobb å gjøre med å få dem til å skjønne dette. Vi har presentert akkurat det samme flere ganger i alle de sammenhenger vi har hatt anledning. Men likevel har det ikke gått hjem, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

DRØMMEHALL: Sola Arena skal etter planene kunne huse internasjonale mesterskap i banesykling dersom den blir realisert. Praktbygget skal inneholde to etasjer og rom annen hallidrett i senter av selve velodromen. ILLUSTRASJON: Leiv Nes arkitekter
Møter idrettsstyret
Den videre gangen i prosessen blir nå flere møter mellom NIF og sykkelforbundet.
– Da vil vi fokusere på det vi hele tiden har gjort: Nemlig en strategi om tre velodromer i Norge, men ikke alle på en gang. De geografiske hensynene gjør at vi er helt avhengig av en på Sola, en i Asker og en i Levanger. Den på Sola skal være en internasjonal arena for å ha mesterskap slik andre idretter har, forklarer Tiedemann Hansen.
– Vi har mange andre idretter som har anlegg i hauger og lass som er mye mindre enn sykkel, også sier Tom Tvedt at vi er få – vi er ikke få! Vi er mange. Vi reiser såpass mange til samlinger og norske mesterskap i Polen, så det må jo vise at det er et betydelig potensial, legger Tidemann til.
– Vil det bli aktuelt å oppgradere planene i Asker til en internasjonal arena?
– Nei. Vi har ikke andre planer enn at den i Asker skal være en 200-metersbane som er tilegnet trening.
– Hvor mye forsinker dette prosessen?
– Dette er en prosess som tar tid uansett. Vi er utålmodige og vil ha ting i gang. Men nå er søknaden der og vi er inne i en prosess. Det bør ikke, men det kan forsinke prosessen. Vi må bare legge mer skyss på det.