Prøv Procycling Pluss idag

DRØMMEHALL: Sola Arena skal etter planene kunne huse internasjonale mesterskap i banesykling dersom den blir realisert. Praktbygget skal inneholde to etasjer og rom annen hallidrett i senter av selve velodromen. LLUSTRASJON: Leiv Nes arkitekter

Norsk velodromdrøm slår sprekker

Kjetil Rakkenes Anda
Tips meg @KjetilAnda

Publisert 2.05.15 15:19

Del på    

Halve finansieringen står i fare.

For at den storslagne velodromen utenfor Stavanger til over 300 millioner skal bli realisert, er man helt avhengig av å få status som nasjonalanlegg, noe som medfører at staten tar halve prislappen.

Etter at sykkelforbundet godkjente planene og videresendte disse til idrettsforbundet (NIF), har initiativtakerne ventet spent på NIFs vedtak. Dersom planene ble godkjent i idrettstyret som holdt møte 22. og 23. april, ville siste ledd vært i Kulturdepartementet som deler ut pengene.

Ildsjel og initiativtaker bak Sola Arena, Tor Helge Skretting, sa til procycling.no tidligere at han ble sjokkert om planene ikke kom igjennom.

Nå kan imidlertid procycling.no avsløre at prosjektet ikke får status som nasjonalanlegg i første omgang.

– I det store bildet har vi har ingen velodrom i Norge. Og vi har få utøvere. Også er det jo slik at man jobber mange plasser med å få til en velodrom. Så er det sånn at for å få nasjonalstatusarena, så er det en del gitte kriterier som må oppfylles. Det er jo regjering og storting som har satt de kriteriene . Det vi ser er at en del av disse kriteriene i dette tilfellet ikke blir oppfylt, sier styremedlem i NIF, Tom Tvedt til procycling.no.

Kravene Tvedt sikter til tar blant annet for seg at Norge må ha utøvere som dokumentert holder et høyt internasjonalt nivå. I februar kunne seksjonsleder for idrett og bad i Sola kommune, Torbjørn Hovland bekrefte overfor procycling.no at han følte seg trygg på at prosjektet oppfylte kravene knyttet til anleggets funksjonalitet. Initiativtaker og styreleder i Folkehallene, Per A. Thorbjørnsen, sier til procycling.no at også han gjennom Norges sykkelforbunds tone hele tiden har oppfattet det som at prosjektet var godt innenfor kravene.

Tvedt i idrettsstyret sier imidlertid at det er kriteriene knyttet til antall norske utøvere og internasjonale medaljer i banesykling som feller prosjektet.

Nå vil Tvedt og resten av idrettsstyret i dialog med sykkelforbundet.

– Vi må ha en diskusjon om rekkefølgen på dette. Vi er jo klar over at for å få utøvere må vi bygge anlegg, sier han.

– Men er dette kroken på døra med tanke på å få status som nasjonalanlegg?

– Det er jo ikke slik at kriterier nødvendigvis er statisk. Men det er klart at når vi leverer en innstilling til storting og regjering, må det være forklarlig. Det er vanskelig å forklare overfor andre idretter hvorfor noen skal få status som nasjonalanlegg i en idrett hvor det ikke er gode nok resultater internasjonalt.

– Men er ikke norske prestasjoner i sykling ellers en god nok grunn?

– Det er derfor vi må prate med sykkelforbundet rundt dette. Jeg har ikke så mye kunnskap om sykling. Jeg vet at Knut Knudsen var god på både landevei og vant på bane.

– Men ja, det kan fortsatt bli nasjonalanlegg på Sola – klart det kan det!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NY PRESIDENT: Tom Tvedt ble i april innstilt som ny idrettspresident etter Børre Rognlien. Endelig vedtak tas på idrettstinget i juni. FOTO: idrett.no

NY PRESIDENT: Tom Tvedt ble i april innstilt som ny idrettspresident etter Børre Rognlien. Endelig vedtak tas på idrettstinget i juni. FOTO: idrett.no

Overrasket
I Rogaland er man mildt sagt overrasket over NIFs vedtak.

– Vi hadde forventet at det lå et klarere signal fra idretts-Norge på at man gikk for arenaen og at planene gikk til departementet med et vedtak, sier styreleder i Folkehallene, Per A. Thorbjørnsen.

Anlegget som så kjent delvis skal finansieres gjennom et interkommunal samarbeid, er helt avhengig av at staten tar resten av prislappen, mener han.

– Det er vi kort og brutalt helt avhengig av, ja. Det har vært en forutsetning fra eierkommunene hele tiden. Det vil være en ny situasjon for meg hvis dette ikke skal få status som nasjonalanlegg, sier Thorbjørnsen som ikke vil spekulere for mye i hva konsekvensene blir hvis staten ikke bidrar med de pengene som trengs.

– Jeg er optimist på Sola Arenas vegne. Alle signalene tyder på at dette skal gå i orden men vi må bare gå en liten omvei, sier han.

– I tillegg sykler vi på tandem sammen med sykkelforbundet inn i den avsluttende fasen av planleggingen, legger han til.

Ordførerne sender brev
Nyheten slo ned som et aldri så lite lyn i eierkommunene. Mandag sender ordførerne i de respektive kommunene brev til sykkelforbundet hvor de ber om en forklaring.

Ved siden av Sola Arena planlegges det også en treningshall for banesykling i Asker. Denne oppfyller imidlertid ikke kravene for å arrangere internasjonale konkurranser slik planene foreligger i dag. Prosjektet ønsker heller ikke status som nasjonalanlegg.

I tillegg planlegges det en treningsvelodrom i Levanger.

Tagget med: ,

Les også disse