(procycling.no): Kvinnesykling er i vinden, og nå begynner også deres rettigheter å utvikle seg i takt med både tiden og idretten for øvrig.
Nettstedet cyclingnews.com skriver at UCI vil innføre kontraktsfestet svangerskapspermisjon som garanterer 100 prosent lønn de tre første månedene etter fødsel.
Permisjonen kan utvides i ytterligere fem måneder, men da halveres utbetalingen. Fødselspermisjoner har vært et stridstema opp igjennom årene, da familieforøkelser naturlig nok er sett på som et privatanliggende – samtidig som arbeidsgivere mener seg berettiget til å ha et ord med i laget på grunn av ansettelsesforholdet.
Å få rettigheten nedfelt i kontrakten, vil feie både uenigheter og eventuelle misforståelser av veien:
– Dette dreier seg om helt grunnleggende rettigheter alle kvinner har, uttaler Iris Slappendel på vegne av rytterorganisasjonen The Cyclists’ Alliance.
Kombinerer familie og karriere
Hun ser svært positivt på UCIs beslutning om å innlemme fødselspermisjon under det pågående arbeidet med WorldTour-reformen:
– Tidene forandrer seg. Situasjonen både for rytterne og lagene bedrer seg ettersom sykkelsporten blir mer profesjonell. Rytterne holder det gående lenger og da er også fødselspermisjon en naturlig del av karrieren. Det er viktig at ønsket om å bli mamma ikke stanser noen fra å satse profesjonelt på idretten sin, klargjør hun.
Det er også flere endringer på gang innenfor kvinnesykling. En av dem er innføringen av minstelønn.
Minstelønn skal matche guttene
Fra 2020 skal summen ligge på 15000 euro (rundt 143 000 kroner) for ryttere som er ansatt og 24 000 euro (rundt 230 000) for ryttere som satser ut av egen lomme (som må stå for skatt, forsikring og andre utgifter selv).
Målet er at summen fram mot 2023 skal stige til det dobbelte (rundt 285.000 norske kroner) som er minstelønn for ryttere på det prokontinentale nivået på herresiden i dag, skriver cyclingnews.com.
Innenefor kvinnesykling vil man operere med to nivåer (WorldTour og kontinental) på lagene i framtida. Målet er å få fem WT-lag innen 2020, og 15 innen 2022.