Prøv Procycling Pluss idag

MER GRUS: UCI-presidenten er en stor tilhenger av grussykling. Her fra Paris-Tours 2018. Foto: ASO

Lappartient tror på eget VM for grussykling

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 24.01.20 12:18

Del på    

UCI-presidenten har stor tro på grussykling som del av sykkelsportens fremtid.

(procycling.no): I takt med moderniseringen av sykkelsporten, har gruspartier blitt stadig mer populært de siste årene. Både i form av spesialiserte ritt, som Dirty Kanza, og gjennom store landeveisritt.

Spesielt har Strade Bianche oppnådd en enorm popularitet på kort tid, og her i Norge har også Gylne Gutuer vokst frem til å bli blant de største norske éndagsrittene i løpet av få år. En rekke andre ritt har også tatt i bruk gruspartier, som Tour de France, Vuelta a España, Paris-Tours og Bretagne Classic. 

Gruspartiene i Paris-Tours ga riktignok en del negative reaksjoner fra lag og ryttere.

– Grusen var kanskje litt i overkant, ja. Samtidig er det «trendy» for arrangører å legge inn noe spektakulært. For rytterne er det i ferd med å bli litt irriterende, sa Amund Grøndahl Jansen etter å ha kjørt rittet i 2018.

Nå kan det også gå mot at grusspesialistene kan få et eget verdensmesterskap. Det snakker UCI-president David Lappartient om i et intervju med blant andre Cyclingnews.com.

– Jeg tror det. Det er noe som er under diskusjon, og noe som er mulig i fremtiden, sier han.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Ser på grussykling som en del av sykkelsportens fremtid

Grusveier har naturligvis hatt en stor rolle i sykkelsportens tidlige fase, og Lappartient sier dermed at grussykling ligger i sykkelsportens DNA.

– Du kan se at det er veldig populært verden over, og det har et stort utviklingspotensial. Du kan se at sykkelfansen virkelig elsker grussykling. Jeg vil ikke si for mye i dag, men vi jobber med dette på UCI-nivå, for vi ser en stor fremtid for dette. Vi har allerede gruspartier i ritt som Tour de France, og Strade Bianche har blitt ett av de viktigste rittene på kalenderen i løpet av bare ti år, så grus kan hjelpe med å få innovasjon inn i sporten, sier Lappartient.

Franskmannen sammenligner det å styre et internasjonalt forbund som det å styre et stort skip, i det at de er vanskelige å styre i en annen retning.

– Jeg prøver å få inn mer fleksibilitet i UCI. Vi må tilpasse oss og forutse fremtiden til idretten vår. Grussykling er en del av det, sier UCI-presidenten. 

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Velon-striden fortsetter

Mens Lappartient ser på grussykling som en viktig del av det å fornye sykkelsporten, er han helt klart ikke like begeistret for interesseorganisasjonen Velon, en organisasjon som majoriteten av dagens WorldTour-lag står bak.

Allerede i starten av oktober ble det klart at Velon klaget inn UCI til Europakommisjonen, med bakgrunn i at de mente at UCI misbrukte en dominerende posisjon.

Klagen gikk da på at Velon ikke fikk lov til å kalle Hammer Series for en rittserie, og siden ble det også klart at Hammer Stavanger ikke fikk godkjent det planlagte damerittet sitt som en del av UCI-kalenderen.

Les også: Tiedemann Hansen: – Ville kanskje tenkt på å kalle det noe annet enn Hammer Stavanger

Det førte til at Velon også la til det avslaget til den eksisterende klagen, da med bakgrunn i diskriminering av kvinnesyklingen.

– Vi skal møte Europakommisjonen sammen med Velon. Vi er uenige med hva de sier, og vi vil vise det, og vi har bevis på oppførsel som trolig er i strid med europeisk rett, sier Lappartient.

– Jeg er ikke sikker på om dette er den riktige måten å løse problemene på. Vi vil begge bruke mye penger, og hvis jeg husker rett, så ble Velon laget for å skape mer inntekt, men likevel bruker vi mer inntekt selv om det kan ta seks-syv år før vi kommer til en avslutningen i saken.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tagget med: , ,

Les også disse