(procycling.no): Det var på tirsdag at Velon offentliggjorde at de hadde sendt inn en klage på UCI til Europakommisjonen.
I pressemeldingen henviser Velon til artikkel 101 og 102, som går på å misbruke en dominerende posisjon.
– De sa dette i februar at vi ikke kunne kalle det (Hammer Series) en serie, men de har ikke kommet med en begrunnelse etterpå. Vi har jo søkt til neste år og jeg har ikke hørt noe annet, men utfordringen er jo at UCI ikke sier noe til oss. Velon har prøvd å få kontakt, men de får heller ikke noe svar. Når de også føler at de blir motarbeidet på en del ting, så så de nok ingen annen utvei enn å gå til det steget de har gjort, sier Roy Hegreberg til procycling.no.
– Rittene hver for seg blir godkjent
Hegreberg er sjef for Hammer Stavanger, ett av tre Hammer Series-ritt som har blitt arrangert så langt.
I pressemeldingen fra Velon står det at «Velon, og de konkurrerende lagene i Hammer-rittene, fortsatte å kjøre for serien – én av de unike nøkkelfaktorene ved de nye rittene – til tross for UCIs trussel om at de kunne nekte å registrere Hammer-ritt i kalenderen for 2020 om vi gjorde det».
Men Hegreberg er klar på at han ikke er redd for at Hammer Stavanger i seg selv ikke skal bli arrangert neste år.
– Rittene hver for seg blir godkjent, men UCI mener det ikke er lov å lage en egen serie. Men det er mange serier rundt forbi, så dette er bare et forsøk fra UCI på å motarbeide Velon og de tingene de prøver å få til, mener Hegreberg, og eksemplifiserer det med de nasjonale cupene i land som Frankrike og Italia.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
Ser ikke ut til at det blir noe av Hammer Colombia
Så langt i år er Hammer Limburg og Hammer Stavanger de to Hammer-rittene som har blitt arrangert. Hammer Hong Kong skal etter planen arrangeres senere i oktober, men dansk TV 2 meldte i forrige uke at rittet ville bli avlyst som følge av den politiske uroen og demonstrasjonene som har vart i flere uker.
Foreløpig har det ikke kommet en offisiell beskjed fra Velon, men Hegreberg sier at han også vet at situasjonen følges veldig nøye. Tidligere i sommer ble det kjent at Hammer Colombia skulle bli det nyeste tilskuddet til Hammer Series neste år, hvor damene også skulle bli inkludert for første gang, men det har falt bort, angivelig ettersom det colombianske sykkelforbundet jobbet mot arrangementet, skriver Cyclingnews.com.
– Colombia var klart og finansieringen var på plass, men det ble motarbeidet og ligger ikke inne på lista nå, så vidt jeg vet. Det er andre steder som har vært veldig klare for å gjøre dette, men så har de ikke fått dette godkjent fra UCI-hold, sier Hegreberg.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Trenger flere enn tre ritt for å få fotfeste
For Hammer Stavanger og Hegreberg ble det litt jobbing inn mot UCI i fjor, etter at UCI så på Hammer Stavanger og Tour of Norway som en del av samme arrangement og dermed ikke først ville gå med på å gi det nye Tour of Norway seks rittdager, ettersom det da ville det blitt ni rittdager til sammen med Hammer Stavanger.
Det løste seg til slutt for de to norske rittene, men Hegreberg sier at han ikke akkurat føler Hammer Stavanger og Hammer Series har noen «stor backing» fra UCI.
– Jeg er spent på hva som skjer fremover. For oss har det ikke vært et reelt problem, utover at vi vet det er flere andre steder som er interessert i å arrangere, men som ikke får godkjent nye ritt. For at serien virkelig skal få fotfeste og bli en skikkelig serie, er du jo avhengig av at det blir mer enn tre ritt. Det er jo ikke greit, det er imot alt som heter lover og regler. Når det ikke blir flere ritt, så blir det vanskelig å videreutvikle dette. Det er flere steder som ønsker å få dette til, men når de ikke får det godkjent blir det vanskelig. Det er jo derfor Velon har gått til dette skrittet nå.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!