CARREFOUR DE L’ARBRE (procycling.no): Truls Korsæth har allerede vært på start i monumentene Milano-Sanremo og Flandern rundt denne sesongen. På søndag er han på ny til start i sesongens tredje monument Paris-Roubaix, for andre år på rad.
Nordmannen har vært fast inventar i Astanas klassikermannskap denne våren og har hjulpet laget til flere toppresultater.
Under forrige søndags Flandern rundt hadde en viktig rolle i å hjelpe Michael Valgren til fjerdeplass, da dansken gikk ned i en velt ved Oude Kwaremont. Korsæths bidrag var kritisk for å få dansken opp igjen til feltet.
Tidlig i rittet satt han foran og var våkent med, og passet på at ingen farlige konstellasjoner slapp avgårde, samtidig som han var klar for å gå i brudd. I Paris-Roubaix blir det nok en gang hjelperytter-rollen han inntar, hvor et lignende scenario er trolig.
– Jeg er litt usikker på taktikkplanen ennå, men jeg er hjelperytter, så jeg er forberedt på alt, sier han til procycling.no når vi møter han fredag, etter han har vært ute og testet deler av løypen.
Korsæth er i strålende humor og dansk TV2 forteller til procycling.no at andreårsproffen gav full gass på enkelte av brosteinspartiene han testet.
– Det har vært gøy. Det var bedre forhold enn jeg hadde trodd (enn i går). Det er veldig bra. Et par steder bare, med litt vanndammer, men tørt og fint, så jeg tror det blir veldig bra. Mye vind, men det er gøy det også. Mye action.
– Passer meg perfekt
Foran debuten i det franske monumentet i fjor fortalte den tidligere terrengsyklisten at han skulle innta terrengmodus.
– Det minner meg veldig mye om å kjøre terreng i rundbane. Man må være avslappet i overkroppen og få kraften ned i pedalene. Jeg er ikke erfaren på brostein, men jeg tror det er lurt å ha bakgrunn fra terrenget.
I år kommer han inn med langt større pondus i rittet og forteller at han gleder seg til rittet, og at «det blir kjempemorsomt.»
– Det er et ritt som passer deg?
– Det passer meg egentlig helt perfekt. Teknisk, flatt og det går fort, så ja: det passer meg veldig bra.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Spesialforberedelser
Ildprøven i fjor endte med 92. plass, 20 minutter og 44 sekunder bak vinner Greg Van Avermaet.
I år som i fjor har han gått møysommelig til verks for å forberede seg til rittet, som går under kallenavne «Helvete i Nord».
På en rulle montert på en vibrasjonsplattform, stående på Høgskolen i Innlandet, har han gjort spesifikke forberedelser til rittet denne vinteren.
LES OGSÅ: Korsæth simulerer Paris-Roubaix på spesialtilpasset rulle
Her har han kunnet simulere rittet i realtid og kunne «kjøre» brosteinspartiene slik de dukker opp i rittet.
Fredag fikk han igjen møte de ubarmhjertige brosteinspartiene, denne gangen ansikt til ansikt.
– Sist her nå var Carrefour de l’Arbre, hvordan er den?
– Den er veldig kul, lang. Veldig vindutsatt. Ganske røff. Så er den jo på et veldig avgjørende tidspunkt i rittet, så er det et spesielt strekke.
Stod av Scheldeprijs
Etter å ha stått av Flandern rundt forrige søndag var han igjen på startstreken under midtukens Scheldeprijs, som ble en dramatisk affære.
Her endte 24-åringen igjen opp med å stå av rittet, uten at det var noen stor dramatikk i det.
– Jeg følte meg ikke helt topp, så jeg stod av i langesonen for å spare litt krefter. Nå er jeg bra igjen.
Astana stiller uten forrige ukes fjerdemann i Flandern rundt, Michael Valgren, og hans danske landsmann Magnus Cort Nielsen har inntatt kapteinsrollen.
Han forteller at lagets mål er å vinne.
– Det er alle muligheter. Det er ikke bare Cort som er sterk. De Vreese er sterk – mye erfaring. Gatto, Korsæth selvfølgelig. Vi skal vinne. Prøve i hvert fall.
– Det blir heftig
Litt tidligere hadde procycling.no snakket med Alexander Kristoff, som kunne fortelle at han ikke liker brostein.
– Er det en holdning en topprytter skal ha?
– Man må få lov til å ta egne valg.
– Men du har ikke den innstillingen, du synes bare det her er gøy, du?
– Det er jo av og på da. Det er gøy når du får flyten og så er det et helvete når du ikke har flyten.
– Du gleder deg til å suse inn i Arenberg og bare se på trøkket?
– Ja, der er det veldig mye folk. Det er vel et av brosteinspartiene hvor det går raskest, grunnet nedoverbakken. Det blir heftig.