RESPEKTERTE IKKE JERNBANEBOMMEN: Mens bommen var på vei ned, syklet noen av ryttere over jernbanelinja. Det endte med at hele gruppa ble disket. FOTO: Skjermpdump fra Eurosport Norge

Grøndahl Jansen risikerer bot og utestengelse: – Arrangørtabbe

Procycling
Tips meg

Publisert 4.04.18 21:07

Del på    

Forklarer dagens desidert største sykkel-snakkis. Se video!

Av Markus Lærum, i Belgia

SCHOTEN (procycling.no): Kun 58 ryttere – ingen av dem innehavere av norske pass – fullførte den 106. utgaven av ærverdige GP Scheldeprijs.

Sindre Lunke valgte, som Edvald Boasson Hagen, å stå av foran de tre avsluttende rundene á 16,8 kilometer. Årsaken var at trønderen, sammen med store deler av feltet ble blåst av i sidevinden på veien mot Belgia.

Se videointervju med Sindre Lunke, Amund Grøndahl Jansen og Edvald Boasson Hagen her:

Truls Korsæth sto av med sykdom, mens Amund Grøndahl Jansen var del av en gruppe med i overkant av 30 mann ble diskvalifisert etter at de tok seg over en jernbaneovergang med bommen på vei ned.

– Det startet med at det var noen biler som sto parkert på siden av veien som noen av rytterne ikke så, og som de kjørte inn i. Så allerede der er det litt kritikkverdig av arrangøren. Det sprekker litt opp allerede der, og det er sidevind. Jeg sitter i andre vifte med Timo (Roosen) og Dylan (Groenewegen). Vi kjører for å komme tilbake igjen i første vifte, men så var det et tog som skulle komme. Vi visste jo ikke det som ryttere, vi vet jo ingenting. Vi kjører full gass og følger motorsykkelen som kjører foran oss. Akkurat idet jeg skjønner at det er en toglinje, så begynner også lyset å blinke rødt. Og så begynner bommen å gå ned, forklarer Grøndahl Jansen til procycling.no om dagens desidert mest omtalte sykkelhendelse.

Grøndahl Jansen: – Arrangørtabbe

For hans nederlandske arbeidsgiver ble det en litt bortkastet rittdag, ettersom Grøndahl Jansen, Roosen og Groenewegen alle endte opp med å bli nektet å sykle videre.

Romerikingen la seg på ingen måte flat etterpå, selv om han risikerer både utestengelse og bøter for ikke å følge UCI-regelverket når det gjelder passering av jernbaneoverganger underveis i rittene.

– Jeg var egentlig ikke klar over situasjonen før den hadde skjedd, og så får vi beskjed om at jeg er disket etterpå. Jeg vil si at det var en tabbe fra arrangøren. Vi skal heller ikke krysse toglinja, men det er vanskelig å få med seg alt.

Reserve til Ardennene

Sindre Lunke ble påmeldt til Scheldeprijs og søndagens Paris-Roubaix på overtid. Etter å ha løst oppdrag for Fortuneo-Samsic i Katalonia rundt under den flamske klassikeruka, skulle han aller helst ha forberedt seg til nye oppgaver i Ardennene fra Amstel Gold Race og utover.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RESERVE TIL ARDENNENE: Sindre Lunke pådro seg et par brosteinsoppdrag på tampen av den flate delen av klassikerne, men skulle aller helst ha gjøvet løst Ardennene i ukene som kommer. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Overraskende nok fikk han denne uka beskjed om at han var oppført som reserve til de kuperte Ardennene.

– Jeg kjører i hvert fall ikke Brabantse Pijl. Så får vi se. Det er fortsatt gode sjanser for at jeg kjører Flèche Wallonne og Liège-Bastogne-Liège, uttalte Lunke til procycling.no på starten av GP Scheldeprijs.

Selv velger han i stedet å fokusere på debuten i Paris-Roubaix som noe positivt.

– Når laget ba meg om å dra ned hit for å sykle Scheldeprijs, så kunne jeg like gjerne bli igjen her i tre dager for å sykle et av verdens største sykkelritt, forteller trønderen.

Tagget med: , , ,

Les også disse