(procycling.no): Til helgen kjøres den aller første utgaven av Velons innovative rittserie, kalt Hammer Series. Serien, som går over tre dager, skal sette laget i fokus. I stedet for at rytterne kjemper mot hverandre, mann mot mann, er det til slutt ett lag som skal stå igjen som vinner. Det skal konkurreres i øvelsene sprint, klatring og lagtempo.
LES OGSÅ: Velon introduserer innovativ rittserie i Limburg
Underveis på sprinten og klatringen sanker lagene poeng og laget som kommer best ut av de to første dagene starter først i et slags forfølgelsesritt, hvor man starter i intervaller, ut i fra poeng og ranking fra de to første dagene.
I motsetning til andre ritt, hvor arrangøren gjerne tar hele kaken, er det lagt opp slik at lagene skal få en andel av pengene fra TV-rettighetene.
Slik fungerer det:
Den første serien skal holdes i Limburg, hvor konseptet får sin ilddåp. Man starter (førstkommende) fredag, 2. juni, med «Hammer Climb». Her skal man sykle en syv kilometer lang, kupert rundløype elleve ganger. «Hammer Sprint», lørdag 3. juni, består av åtte runder à 12.4 kilometer i en flat løype, mens det hele avsluttes søndag 4. juni med forfølgelsen, i en 14.5 kilometer lang rundløype, som skal sykles tre ganger. Laget som er først over målstreken her, vinner Hammer Series.
Hvert lag har syv ryttere til disposisjon og skal benytte seg av fem på hver av øvelsene. Under både «Hammer Climb» og «Hammer Sprint» deles det ut poeng til de ti første rytterne over målstreken på hver runde. Poengfordelingen ser slik ut: 10, 8.1, 6.6, 5.3, 4.3, 3.5, 2.8, 2.3, 1.9 og 1.5. I tillegg er det doble poeng på runde tre, syv og elleve under «Hammer Climb» og runde to, fem og åtte under «Hammer Sprint».
De ti lagene som er best plassert på de to øvelsene får også bonussekunder, som vil telle i søndagens forfølgelsesritt. Sekundfordelingen er slik 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 sekund.
Det laget med flest poeng etter de to første dagene starter altså først under forfølgelsesrittet. Og så kommer bonussekundene i tillegg. Startintervallene er slik:
– Nummer 1: starter først
– Nummer 2: 30 sekunder bak
– Nummer 3: 55 sek
– Nummer 4: 1 min og 15 sek
– Nummer 5: 1 min og 30 sek
– Nummer 6: 1 min og 45 sek
– Nummer 7: 2 min
– Nummer 8: 2 min og 15 sek
Av sikkerhetsmessige årsaker er lagene delt inn i to puljer på åtte lag. Det betyr at de i pulje to ikke kan konkurrere om totalseieren i Hammer Series, men kan konkurrere om seieren på øvelsen.
PS: Var dette veldig innviklet finner du en video nederst i artikkelen som også forklarer konseptet!
Tolv World Tour-lag til start
Det er ti såkalte Velon-lag fra WorldTouren, som skal delta. Disse er BMC, Cannondale-Drapac, Orica-Scott, Lotto Soudal, Quick-Step Floors, LottoNL-Jumbo, Sky, Sunweb, Trek-Segafredo og UAE Team Emirates.
I tillegg til disse skal Movistar og Bahrain-Merida delta i den første runden. Samtidig har prokontinentallagene Roompot, Caja Rural-Seguros RGA, Israel Cycling Academy og Nippo-Vini Fantini fått innpass.
Blant rytterne som har meldt sin ankomst er Tom Dumoulin, som forrige uke sikret sin første Grand Tour-seier, da han vant Giro d’Italia foran Nairo Quintana og Vincenzo Nibali.
Kommer til Norge i 2018
Neste år, vil det i etterkant av Tour des Fjords bli arrangert en runde av serien i Stavanger. Det betyr at rittet slik vi kjenner det vil bestå av tre etapper, mens vi får tre Hammer Series-konkurranser, som i Limburg, i etterkant.
LES MER OM DET HER: – Vi kan gå ut og garantere 10 World Tour-lag neste år
– Velon har gitt oss en minimumsgaranti på fem WorldTour-lag, men sannsynligvis blir det flere lag under Tour des Fjords, siden de likevel skal opp hit. Alle Velon-lagene skal delta under Hammer Series, så det betyr at vi alt nå kan gå ut og garantere 10 WorldTour-lag der. Det er ikke mange ritt som kan gjøre det lenger, kanskje med unntak av noen av de gamle WorldTour-rittene, fortalte rittdirektør Roy Hegreberg til procycling.no, da nyheten ble sluppet.