KLASSIKERDUO: Lars Boom (til høyre) vil nyte mest tillit og ansvar for LottoNL-Jumbo i neste års klassikere, men Amund Grøndahl Jansen vil også få sine muligheter. 23-åringen er meget fornøyd både med tilværelsen i laget og programmet han har fått for 2018. FOTO: Kjetil Rakkenes Anda, Sykkelmagasinet

– Vi kan gå ut og garantere 10 WorldTour-lag neste år

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik
Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 28.05.17 10:55

Del på    

Tour des Fjords inngår samarbeid med Velon om Hammer Race.

(procycling.no): I et år der kun Dimension Data, LottoNL-Jumbo og fire mann fra Team Sunweb inntok 2.1-rittet, kunne rittsjef Roy Hegreberg søndag slå tilbake med store nyheter.

Neste års Tour des Fjords vil hovedsakelig holdt i Agder-fylkene og tar så turen opp til Rogaland. I etterkant vil lagorganisasjonen Velon arrangere sitt Hammer Series-konsept i Stavanger-traktene.

Det betyr et voldsomt oppsving i antall WorldTour-laget som tar turen til regionen.

– Velon har gitt oss en minimumsgaranti på fem WorldTour-lag, men sannsynligvis blir det flere lag under Tour des Fjords, siden de likevel skal opp hit. Alle Velon-lagene skal delta under Hammer Series, så det betyr at vi alt nå kan gå ut og garantere 10 WorldTour-lag der. Det er ikke mange ritt som kan gjøre det lenger, kanskje med unntak av noen av de gamle WorldTour-rittene, sier Roy Hegreberg til procycling.no.

Sky, BMC og Quick Step

Per i dag er BMC Racing, Team Sky, LottoNL-Jumbo, Cannondale, Orica-Scott, Quick Step-Floors, UAE Team Emirates, Lotto-Soudal, Team Sunweb og Trek-Segafredo medlemmer av Velon. Lagene som står utenfor er blant andre Katusha, Astana og alle de franske lagene.

Sistnevnte forholder seg fortsatt lojalt til den mektige franske rittarrangøren, ASO.

Velon samarbeider med Infront Sports & Media, og jobber blant annet med å utvikle nye konsepter innenfor sporten og gi lagene en større andel tilbake i kraft av TV-rettighetene.

– Slik sykkelsporten har blitt organisert er det en utfordring. Lag forsvinner på grunn av dårlig økonomi. At de får en del av TV-rettighetene, den synes jeg er helt naturlig, påpeker Hegreberg.

Den aller første utgaven av Hammer Series finner sted i nederlandske Limburg mellom 1.-4. juni. Planen er å spre konseptet neste år, og for halvannen uke siden ble partene altså enige om en avtale som sender konseptet til Stavanger.

Totalt seks dager med sykkelfest

Tour des Fjords vil starte tirsdagen i samme uke som det har blitt arrangert i år, og vil vare tre dager.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KAN SOVE GODT OM NATTA: Alexander Kristoff kunne ikke komme denne gangen, men neste år blir det stjernespekket under Tour des Fjords og det påfølgende Hammer Stavanger i slutten av mai. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Deretter tar Hammer Series, og deres innovative rittkonsepter over, og kjører tre dager med konkurranser med premier til laget som presterer best underveis. Totalt dreier det seg altså om seks dager, og Hegreberg kommer til å søke oppgradering av Tour des Fjords for anledningen.

– Vi har fått gode signaler om at vi skal bli HC-ritt, så jeg tror ikke det byr på store problemer, avslører han.

Det var en lettet og glad rittsjef som snakket med procycling.no etter pressekonferansen i Stavanger, søndag morgen. Arbeidet med å skaffe topplag til rittet denne gangen, var nemlig tøffere enn noensinne.

Selv ikke bysbarnet Alexander Kristoff klarte å få rittet nedfelt i programmet sitt..

– I år var startlisten litt dårligere, og så denne oppturen?

– Ja, og det var vi visst en stund. Derfor ser vi at dette er vår mulighet. Det er vanskeligere å få inn de store lagene. De kjører færre løp og har flere treningsdager. Sponsorer sier at de skal kjøre der eller der. Nesten uansett hvor mye startpenger vi kan tilby, kan lagene si: Sorry, vi har ikke nok ryttere og vi skal kjøre en treningssamling og det er viktigere. Dette er vi veldig fornøyde med.

PS: I en pressemelding fra Tour des Fjords, bekrefter også Velon samarbeidet: – Vi er glade for å ønske Stavanger velkommen til Hammer Series. Alt med regionen, det utmerkede rittorganisasjonen og den store sykkelinteressen i Norge, gjør at dette passer perfekt for oss, sier Graham Bartlett, i interesseorganisasjonen.

Tagget med: , ,

Les også disse