(procycling.no): Alt i fjor dukket de første ryktene om at lagorganisasjonen Velon og rettighetsforvalteren Infront samarbeidet om et nytt konsept i Limburg-regionen.
Onsdag ble disse planene offentliggjort. Konseptet har fått navnet «The Hammer Series».
Konseptet går kort fortalt ut på at man blir belønnet med poeng i øvelsene sprint og klatring. På den tredje dagen er lagkonkurranse i tempo, og da starter man ut ifra hvor mye poeng man har skrapt sammen i løpet av de første to øvelsene.
Dermed har man også blitt inspirert av de mange disiplinene som finnes innenfor banesykling, der både poeng- og forfølgelsesritt er vanlige konkurranseformer.
Ideen er at man kårer et vinnerlag – uten å dele ut prispenger for individuelle prestasjoner. I stedet skal lagene få en større del av kaka når inntektene fra TV-overføringen skal gjøres opp.
Støttes av storlag
I en pressemelding skriver Velon at de ønsker å bygge ut konseptet videre i årene som kommer. Alt i 2018 kan det arrangeres «tre til fire» slike samlinger årlig.
Nyvinningen støttes av BMC Racing, Bahrain-Merida, Cannondale, Quick Step-Floors, Lotto Soudal, Movistar, Orica-Scott, Sky, Team Sunweb, UAE Team Emirates og Trek-Segafredo.
Like øyenfallende er fraværet av franske storlag, som foreløpig velger å ta parti med ASO i den stadig økende konflikten om inntektsfordelingen i den internasjonale sykkelsporten.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

KRITISK TIL FORDELINGSNØKKELEN: Oleg Tinkov. (EPA/DANIEL DAL ZENNARO)
Før han forlot sykkelsporten uttalte Oleg Tinkov at lag som Katusha og BMC Racing trolig ville være de neste som gjorde som ham. Han kalte nærværet av Igor Makarov og Andy Rihs som «20 prosent business og 80 prosent moro» og påpekte at det burde vært motsatt.
– Nå handler det om å lage en god businessmodell som fungerer. På den måten kan også lagene få noe ut av det og overleve. Sykkelsporten kommer til å vokse seg mye større, bli bedre og morsommere å følge med på når det blir en ren businessgeskjeft, uttalte Tinkov i sitt avskjedsintervju med cyclingnews.com.
Flyktige sponsorater og dårlig styring
Også nyankomne Rik Delaney, som via Team Aqua Blue Sports støtter Velon, har varslet om at dramatiske grep må tas om sykkelsporten vi kjenner i dag:
– Det er ekstremt viktig at lagene klarer å holde seg selvfinansierte, og da er man nødt til å se på TV-rettighetene, businessmodeller og måter å øke inntektene på. Det er ingen tvil om at man trenger en grundig opprydding i disse problemene, uttalte Delaney til procycling.no.
I tillegg til en liten andel av TV-inntektene, opplever sykkelsporten også en flyktig omgang med lagnavn og sponsorer som faller ut og inn av sporten.
Det er selvsagt et paradoks laget man denne sesongen kjenner som Team Sunweb, siden 2005 har blitt kalt Shimano-Memory Corp, Skil-Shimano, Project 1t4i, Argos-Shimano, Team Giant-Shimano og Team Giant-Alpecin.
På kollisjonskurs med ASO
De respektive øvelsene fra The Hammer Series skal vare i to timer, og blir arrangert etter endt arbeidsdag for å tiltrekke seg tilskuere og TV-seere.
Alle øvelser skal overføres direkte på TV, og her kommer nok Infronts kontaktnettverk til sin rett.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

AKTUELL FOR RITTENE: Tom Dumoulin skal være interessert i å sykle The Hammer Series til sommeren.
/ AFP PHOTO / POOL / STEPHANE MANTEY
Den første helga i juni arrangeres også Luxembourg rundt, mens Critérium du Dauphiné starter mandagen etter.
Altså går man head-to-head blant annet mot mektige ASO. Ifølge ryktene skal Tom Dumoulin (Team Sunweb) være aktuell for The Hammer Series, og arrangøren håper også at de kan friste andre store navn som er i aksjon under Giro d´Italia måneden i forveien.
Ikke til Cauberg, men Vaalserberg
I høst gikk ryktene ut på at man under «klatrerittet» skulle forsere Cauberg 10 ganger.
I dagens pressemelding står det at Vaalserberg i Vaals er arena for denne delen av rittserien. Målgang er ved Drelandenpunt, altså ved grensepunktet mellom Nederland, Belgia og Tyskland.
The Hammer Sprint and Chase skal foregå innenfor Sportzone i Limburg.
I tillegg til proffenes konkurranser, skal arrangøren også lage i stand en slags sykkelfestival med sykkelmesse, turritt for familien, konserter og egne områder for sykkelfansen.