Prøv Procycling Pluss idag

POSITIV: Edvald Boasson Hagen ser positivt på at Virtu Cycling Group har kommet inn på eiersiden i Team NTT. Foto. Luc Claessen/Getty Images

– Håper at det bidrar til at vi kjører bedre som lag

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 13.01.20 18:46

Del på    

Boasson Hagen positiv til at Riis-selskap kommer inn som medeiere i Team NTT.

(procycling.no): Det er medio januar, men Edvald Boasson Hagen er allerede i gang med sin andre treningssamling i regi av NTT-laget i påvente av ny sesong på landeveien.

Nok en gang er fastlands-Spania det foretrukne valget, og denne gangen har en tidligere utskjelt skikkelse innenfor sykkelsporten dukket opp: Ingen ringere enn Bjarne Riis.

I denne settingen blir ikke 55-åringen fra Herning sett på som en tidligere juksemaker med sine svin på skogen. Tvert imot, etter to sesonger med sportslig resesjon, ses Riis mer på som en redningsmann.

Forrige onsdag ble det klart at Virtu Cycling Group, hvor Riis er medeier, har signert en intensjonsavtale for et kjøp av en tredel av selskapet bak Team NTT.

Riis: – Sammen kan vi utvikle ett av verdens beste lag

Overfor procycling.no deler Boasson Hagen også for første gang hva han tenkte da ryktene om et mulig dansk kjøp av laget, via Virtu Cycling-firmaet til Lars Seier, Jan Bech Andersen og Riis, begynte å svirre på høstparten i fjor.

– Jeg hørte litt fram og tilbake, egentlig. Jeg tenkte at det kunne være interessant. Det har vært knyttet litt usikkerhet rundt framtida for hele laget, sånn sett er det greit at han kommer inn og kan redde det, både i form av mer penger og den kunnskapen han har. Jeg tror det er veldig positivt og jeg håper at det bidrar til at vi kjører bedre som lag. Jeg håper det bidrar nok positivt til at det er med på å redde lagets framtid, sier Boasson Hagen til procycling.no.

Renner inn med Riis-forbindelser

Nytt av året er det at laget sykler iført blå drakter påført NTTs logo. Selskapet, som tidligere kjøpte opp Dimension Data, har signalisert at de gir seg som hovedsponsor etter inneværende sesong.

Den danske sykkelbloggeren Kim Plesner, sjef for sykkelbloggen Veloropa, har alt skrevet at danske Velux kan være ny sponsor foran et år som kuliminerer med Grand Départ på dansk jord. Plesner traff med spådom om Riis-oppkjøp i NTT, så man skal heller ikke avfeie mannens kilder på sponsormarkedet.

Både i rytterstallen og i støtteapparatet for øvrig, kryr det plutselig av danske navn og personer man tidligere kan knytte til Team Saxo Bank eller Virtu Cycling Group, med Lars Michaelsen (hovedsportsdirektør), Lars Bak (assisterende sportsdirektør), Daniel Foder (sportsdirektør), Michael Carbel (rytter), Pieter de Moor (laglege), Alex Sans Vega (sportsdirektør), Lynda Cossard og Steffen Lundsgaard (begge soigneurer), i tillegg til de to danske rytterne Andreas Stokbro og Michael Valgren.

TILBAKE: Bjarne Riis vil i 2020 være en del av et WorldTour-lag for første gang siden mars 2015. Foto: KT/Tim De Waele/Getty Images

En dansk hovedsponsor vil dreie framtidas utgave av laget enda mer mot Skandinavia, uten at det later til at Boasson Hagen har noen problemer med det.

– Det er ikke noe jeg tenker veldig mye på, egentlig. Hvilken nasjonalitet det er på de som kommer inn. Laget er fremdeles registrert i Sør-Afrika, men de er jo flesteparten danske de som har kommet inn nå. Jeg tror det vil fortsette å være et multinasjonalt lag. Jeg synes ikke det er så viktig, egentlig. Det viktigste er at vi jobber godt sammen som lag.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Måtte overtale Ryder

Teambuildingen er altså veldig godt i gang allerede. I et intervju med Eurosport-programmet Holm & Bays Radiotour, uttalte hovedsportsdirektør Lars Michaelsen at han nærmest måtte presse igjennom den første lagsamlinga i desember i fjor.

– Jeg er veldig glad for den treningsleiren vi fikk til i desember. Jeg måtte bruke en hel del overtakelse faktisk for å få Douglas Ryder til å investere i den, fordi han ikke hadde budsjettert med en slik treningsleir tidligere. Det er en stor utgift for et lag, men til gjengjeld er den også nødvendig. Hvis man skal gjøre en frisk start og skal samle et lag, så kan man ikke sitte i hvert sitt hjørne av verden. Det er umulig. Fysisk skulle vi være samlet. Jeg er veldig glad for det vi fikk ut av det, uttalte Michaelsen til programmet.

– Mye viktigere enn å drikke Gin Tonic i Cape Town

Han fortalte også at han i løpet av de innledende samtalene med Douglas Ryder under Tour de France, ble informert om at teamsjefen hadde holdt innledende samtaler med Riis og Virtu Cycling.

– Han nevnte at dialogen hadde vært av og på, men at den akkurat nå var av. Jeg gikk inn til denne oppgaven med forståelse av og målsetning om at det var en oppgave som skulle løses, og at jeg skulle ta den, sier Michaelsen.

Riis er nå offentliggjort som en team manager, noe som gjør ham til lederen med øverste sportslige myndighet. Det kan bety forandringer for NTT-laget i utvalgte ritt, men den opprinnelige tanken var at Michaelsen og Gino Van Oudenhove skulle styre laget under vårklassikerne.

– Vi har ikke snakket noe om det ennå, så jeg vet ikke om det blir noen endringer der. Det har vært mye møter mellom sportsdirektørene og Bjarne, men jeg vet ikke hva som har kommet ut av det. Jeg får sikkert vite mer etter hvert, sier Boasson Hagen.

– Hva tenker du om å ha Lars og Gino i følgebilen bak deg under klassikerne?

– Jeg tror det blir veldig bra. De jobbet i hvert fall godt sammen under samlinga i desember. Nå er Lars Michaelsen på tur til Australia, så han er ikke her nede lenger, men han var i starten av samlinga. Jeg tror de uansett kommer til å jobbe bra sammen og gleder meg til å se hva laget kan få til i løpet av året som kommer.

– Har du snakket noe med Riis ennå?

– Han har vært ute og sykla sammen med oss, så det har vært bra det. Vi har ikke fått snakket så mye sammen, men det har vært noen møter. Førsteinntrykket er positivt. Han har i hvert fall mye erfaring som lagleder, påpeker Boasson Hagen.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

– Har alltid likt laget godt

Det blir likevel litt av et stilskifte for gudbrandsdølen som i 2014 endte opp med å vrake tilbudet fra Tinkoff-Saxo og i stedet tok steget ned til satsinga som den gangen het MTN-Qhubeka og som hørte hjemme på det prokontinentale nivået.

En av grunnene til at han valgte seg Doug Ryders mannskap var arbeidet de gjør for den veldedige organisasjonen Qhubeka som jobber med å samle inn sykler til trengende, afrikanske barn.

– Jeg har alltid likt dette laget veldig godt, og jeg liker det fortsatt. Vi jobber fortsatt for Qhubeka, og støtter dem så godt vi kan. Det vil ikke bli noen endringer der. Jeg synes det er veldig bra at vi hjelper barn i Afrika. Det gir mening og det er gøy å bidra på den måten. Kanskje kan vi også bidra enda mer ved å kjøre enda bedre som et lag, og få enda mer publisitet for oss og Qhubeka på den måten, sier Boasson Hagen.

Tidligere sesonger har NTT-laget gjort unna den første treningssamlinga i Sør-Afrika og Cape Town, men der ble det altså endringer foran årets sesong. Boasson Hagen reiste i stedet ned til Japan sammen med noen utvalgte ryttere, og var med å promotere lagets nye hovedsponsor i løpet av fem hektiske dager.

– Det var egentlig et savn at det ikke ble noe av den turen til Sør-Afrika i fjor. Spesielt for de nye rytterne på laget er det viktig å se hva Qhubeka-stiftelsen er for noe, og se hvor stor nytte det gjør å hjelpe barna der nede. Derfor var det synd at de ikke fikk den opplevelsen. Samtidig er det vanskelig å få til alt sammen. Jeg var på en reise til Tokyo i stedet, og skulle man fått til alt hadde man være på reise konstant.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

– Noe som har manglet litt tidligere

Boasson Hagen sesongåpner med GP la Marseillaise den 2. februar, før han kjører Etoile de Bessèges og Tour du Haut Var som oppkjøring til Omloop Het Nieuwsblad.

Som vanlig er vårklassikerne det største målet tidlig i sesongen. Det står også på planen hans at han skal gi seg i kast med Tour de France til sommeren.

– Dopingfortiden til Bjarne til tross; kan en såpass stor endring på toppen av lagets sportslige ledelse være det som skal til for at det løsner skikkelig for laget deres etter et par tunge sesonger?

– Det tror jeg absolutt. Han har mye ledererfaring og gode forutsetninger til å kunne lede laget. Det er kanskje det som har manglet litt tidligere. Jeg tror også han og Douglas Ryder kan utfylle hverandre. Douglas får holde på med business-biten av det, mens Bjarne kan lede og rytterne og få til et bra samhold i laget, sier Boasson Hagen.

– Tror han kan være lederskikkelsen vi trenger

Under møtet med Thomas Bay og Brian Holms Radio Tour, påpekte Riis ved flere anledninger at han skulle inn og ”trykke på noen knapper” hos rytterne. Han understreket også at Ryder hadde bygget opp en veldig solid organiasjon og fundament for laget som ikke var ulikt det han selv bygget opp i Team CSC og Team Saxo Bank.

55-åringen fra Herning uttalte følgende om framtidsvyene for hans NTT etter å ha kjøpt opp en mindre aksjepost i laget rundt årsskiftet:

– Det er helt avgjørende at vi bygger dette laget opp slik at det kan være med blant de beste. Det er de vi helst vil, det er der ambisjonene våre ligger. Samtidig som at folk gjerne kan like oss. Det skal være et lag med et god image, et lag som tør å utfordre de andre storlagene. Et lag som også tør å tape. Et lag som er spektakulært å se på. Det er det sykkelsporten har bruk for, uttalte Bjarne Riis til Holm & Bays Radio Tour, vist på dansk Eurosport.

Tagget med: , , ,

Les også disse