Prøv Procycling Pluss idag

DE NYE FARGENE: Dimension Data-navnet er skifta ut med NTT og blå farger neste år. Fra samling nede i Spania kan sportsdirektør Gino Van Oudenhove også fortelle om mye annet spennende som skjer rundt laget til Edvald Boasson Hagen. FOTO: NTT Pro Cycling via Twitter.

– Mye viktigere enn å drikke Gin Tonic i Cape Town

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 19.12.19 13:46

Del på    

NTT skal finne tilbake til røttene på europeisk jord.

(procycling.no): Table Mountain, vinranker, middager med sponsorer og besøk i lokale townships er bytta ut med – vel – nesten ingenting for NTT Pro Cycling rett før førjuls-stria når sitt klimaks.

Sportsdirektør Gino Van Oudenhove mener det er helt storartet:

– Det er ingenting her, egentlig. Det er et perfekt sted å jobbe på. Vi reiser hjem senere i dag, men det er ingen av rytterne som har klaget. Vi har fått gjort alt det vi skal. Når rytterne forlater treningsleiren vår, reiser de hjem med program for hele sesongen. Så vi har lagt ned en solid jobb her nede. Rittsyklene står klare for neste sesong, og de har fått prøvekjøre dem allerde. BMC har også besøkt oss i løpet av samlinga, forteller Van Oudenhove til procycling.no.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

På det meste har NTT Pro Cycling hatt 70 personer i sving ved Oliva Nova Beach & Golf Resort i utkanten av den spanske byen Denía.

Alle er opptatt av å gjenreise laget som sammen med Katusha Alpecin kommet dårligst ut av WorldTour-rankinga de siste to åra.

Mulighet til å re-starte alt

Van Oudenhove forteller at ’a fresh start’ har vært et tema under desemberleiren i Spania. Strøkne lagbiler fra Mercedes er omdrapert i farger og logoer som skriker «NTT» mot deg.

Japan var destinasjon – ikke Sør-Afrika, da blant annet Edvald Boasson Hagen og Michael Valgren reiste ned for å presentere lagets nye sykkeltøy. Japanske NTT kjøpte nemlig opp Dimension Data for noen år tilbake, men har valgt å brande sitt eget varemerke ut 2020.

Artikkelen fortsetter under bildet

Riis kobles til Boasson Hagen-oppkjøp: – Tror det skjer noe snart

Endringene i laget går ikke bare ut på hva som er nytt og kommer inn, men også hvem som går ut. Når rutinerte karer som Bernhard Eisel, Mark Cavendish, Mark Renshaw og Stephen Cummings forlater skipet, er det samtidig en god mulighet til å tenke nytt.

– Noen forsvinner ut og andre ryttere kommer til å vokse med de nye oppgavene de får. Av rytterne du nevner er det nok flere av dem som ikke hadde ønsket seg en treningsleir med laget i desember og januar. Tidligere har vi hatt samling i Cape Town i november, møtt et titalls ryttere i januar og så sett dem neste gang ute på ritt. Det har litt med kulturen i laget å gjøre, mange nasjonaliteter og ryttere fra flere kontinenter, sier Van Oudenhove.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DEN NYE BILPARKEN ER KLAR: Mercedes hoppet på som leverandør av følgebiler foran årets sesong, og blir værende ut 2022. FOTO: NTT Pro Cycling

I januar har noen alt reist ned til Tour Down Under, de amerikanske rytterne har trent hjemme. Sørafrikanerne det samme. Nå forsøker NTT Pro Cycling å sveise både klassiker- og Ardenner/GC-avdelingen tettere sammen ved å samle så mange som mulig – også etter nyttår.

– Det er ikke noe nytt at sykkellag gjør det på denne måten, men det er nytt for oss, påpeker Van Oudenhove, og fortsetter:

– Klassikerlaget har trent sammen hver dag, og skal møtes til samling også på nyåret. Så bruker de rittene i Frankrike i begynnelsen til å samkjøre videre inn mot brosteinsåpninga. Vi har hatt 26 ryttere her nede, til og med Shotaro Iribe (nyankommet japaner, vår anm.). Vi har 10 massører, 9 mekanikere, 6 sportsdirektør, 3 leger. Hele støtteapparatet har vært på plass her nede nå.

Jobber med lagstruktur og relasjoner

Også i ledelsen har det vært store utskiftninger etter Van Oudenhove tok steget ut av Joker Fuel of Norway for to år siden.

Rolf Aldag og Roger Hammond er ute av sportslig ledelse, inn har både Lars Michaelsen (tidligere Astana) og Lars Bak (la opp som sykkelrytter i høst) kommet.

Van Oudenhove er positivt til endringene som skjer i laget.

– Vi har satt opp noen pilarer som vi ønsker å forbedre. Den ene har vært trening, men også å skape et lag som jobber sammen i sports management. Sammen skal vi gjøre sesongen til samtlige ryttere mer forutsigbar og mer gjennomtenkt. Nå har vi ingen små klikker eller personligheter som setter standarden. Vi setter standarden selv som en gruppe.

Det skinner igjennom at selv om oppholdet i Cape Town de foregående sesongene har vært behagelig, er årets desembersamling noe belgieren har enda mer sansen for:

– I Sør-Afrika var det mange møter med samarbeidspartnere og middag på kveldstid. Det var veldig sosialt, men samtidig starter du kanskje litt i feil ende. Nå jobber vi her, mens det før kanskje par litt mer preg av ferie. Det var veldig kult og jeg er glad for at jeg fikk være med på det, men liker dette bedre. Nå ser man den nye strukturen på laget ta form. Det er viktigere enn å drikke Gin Tonic i Cape Town.

Valgren kaptein i klassikerne

Festtaler i desember kjører uansett ikke inn WorldTour-poengene for det. Det vet selvsagt Van Oudenhove godt.

Han innrømmer at laget har hatt en nedadgående spiral de siste to-tre åra. Det er også en stund siden 2016-utgaven av Tour de France, da Cavendish kjørte inn fire etappeseirer og Cummings vant sin på selveste Mandela Day.

– Dette kan være starten på å snu trenden, men det skjer ikke over natten. Vi er nødt til å komme oss back to basic, og så må vi bygge opp strukturen på laget oppå der igjen. Vi har brukt for mye energi på ting som ikke har gjort oss bedre.

Foran vårklassikerne vil Michael Valgren være rytteren med det tyngste ansvaret, men også Edvald Boasson Hagen skal satses på.

Rudsbygdingen har hatt helseproblemer på vei inn mot både 2018- og 2019-sesongen, men laget ønsker ikke å tukle altfor mye med forberedelsene hans akkurat nå.

– Hva blir det viktigste for Boasson Hagen i første halvdel av neste sesong?

– Å holde seg frisk. Han hadde en av sine aller beste treningsvintre i fjor. Han vant jo i løpet av det første løpet han stilte opp i. Under klassikerne fikk han ikke vist det fram fordi sykdomsproblemene han opplevde under Algarve rundt ble hengende med videre inn i sesongen. Vi skal prøve å gi ham enda bedre oppfølging i år, men vi vil så langt som mulig kopiere opplegget han kjørte i fjor, fordi det fungerte bra. Edvald vet også hvordan han skal forberede seg foran en ny sesong, sier Van Oudenhove.

Skal kjøre Tour de France

Boasson Hagen skal i aksjon under GP de Marseillaise, Etoile de Besseges og Tour du Haut Var i forkant av Het Nieuwsblad. Deretter venter en vanlig vei videre via Tirreno-Adriatico, Milano-Sanremo, E3 Harelbeke, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, Flandern rundt og Paris-Roubaix.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NEI, MEN. ER DET IKKE? Jo, det er det: Edvald Boasson Hagen. Og denne mannen skal til Tour de France i slutten av juni. FOTO: NTT Pro Cycling.

I mai venter så Tour of Japan før Tour de Suisse som siste oppkjøring foran Tour de France.

– Har Edvald ambisjoner foran OL i Tokyo eller VM?

– Hvis han føler i bra slag og blir tatt ut, så kommer han til å stille der, svarer Van Oudenhove.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Utover sensommeren og høsten skal rudsbygdingen blant annet kjøre Arctic Race of Norway, EuroEyes Cyclassics Hamburg, Bretagne Classic og GP Montreal & Quebec.

Van Oudenhove skal følge store deler av nordmannens sesong i følgebilen sammen med danske Michaelsen:

– Jeg gleder meg til å gjøre klassikerne sammen med Lars Michaelsen. Han har masse erfaring. Jeg tror vi blir en bra duo, avslutter belgieren.

PS: Rasmus Tiller skal kjøre mye av det samme som Boasson Hagen i 2020, med unntak av Tirreno-Adriatico og Tour de France.

Tagget med: , , , ,

Les også disse