LEI AV VELT: Simon Gerrans håper det gjøres grep for å få tryggere sykkelritt. FOTO: © Tim De Waele

Gerrans mener veiene er farligere i dag enn for ti år siden

Anders Eia Linnestad
Tips meg

Publisert 17.11.16 18:25

Del på    

Veteranen foreslår regelendringer for å få tryggere ritt.

(procycling.no): Dramatiske velt har, som så mange ganger før, satt sitt preg på nok et sykkelår, og flere av idrettens superstjerner har gitt uttrykk for sin frustrasjon over det de mener er farlige spurter.

Blant dem er verdensmester Peter Sagan, som under årets Tour de France tok et oppgjør med kjøringen til sine konkurrenter.

– Alle sykler som om de ikke bryr seg om livet sitt. Det er helt utrolig, sa slovaken etter å ha vunnet den andre etappen.

Oppgitt Gerrans

Selv har han vært heldig – og dyktig – som har unngått å havne skrekkelige velt de siste sesongene. Det samme kan ikke sies om Simon Gerrans. Orica-BikeExchange-rytteren har siden drømmeåret i 2014, da han vant både Milano-Sanremo og Liège-Bastogne-Liège, vært en av de mest uheldige rytterne i feltet.

Senest i år måtte han stå over OL etter å ha pådratt seg et kragebeinsbrudd under Tour de France.

Nå har han fått nok. I et ferskt intervju med Velonews.com sier han at de europeiske veiene er blitt farligere og at Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) må gjøre grep for å gjøre sykkelrittene tryggere.

– Det er langt flere hindringer på veiene i dag enn det var for ti år siden. Hindringene er blitt bygget for å få trafikken til å gå saktere, men for oss gjør det veiene farligere. Det er flere ting vi kan kjøre på, og dermed flere grunner til å ligge i front for å unngå velt, sier Gerrans.

Foreslår endringer

Det ser man tydelige tegn på under etapperitt som Tour de France, hvor sammenlagtrytterne kjemper om de samme posisjonene som spurterne. På den måten minsker sjansene for å havne bak en velt og tape verdifulle sekunder. Samtidig gjør det avslutningene mer kaotiske og langt farligere.

Derfor foreslår Gerrans å flytte «sikkerhetssonen», som vanligvis starter ved trekilometersmerket, til fem kilometer gjenstår og at tiden rytterne har med tre gjenstående kilometre blir den gjeldende i sammendraget. Slik kan spurterne og opptrekkstogene få mer boltreplass på det siste strekket.

– Det er enkelt å holde seg i feltet, men med tre kilometer igjen, når opptrekkstogene begynner å kjøre og sammenlagtrytterne kjemper om posisjoner for å unngå tidstap, blir det veldig hektisk, sier 36-åringen.

Og det er langt fra ideelt når veiene har fått langt flere hindringer.

– Sportsdirektørene oppfordrer til at man skal ligge i front, men det har gjort rittene mye farligere. Uansett hvilken by man kjører gjennom, enten det er avslutningen eller bare midt i etappen, så finnes det nervøse ryttere i feltet. De nye veiene gjør det vanskelig for oss, sier Gerrans, som er inne i sitt siste kontraktsår hos Orica-BikeExchange.

Tagget med: , , , , , , , ,

Les også disse