RETT FRA FRISØREN: En nyklipt Amund Grøndahl Jansen møtte procycling.no dagen før hans debut i Milano-Sanremo. FOTO: Jarle Fredagsvik

– Akkurat den spenningen mellom brudd og felt mange ritt mister

Magnus Drivenes
Tips meg @magnusdrivenes
Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 22.03.19 17:30

Del på    

Grøndahl Jansen vet ikke helt hva han går til når han debuterer i Milano-Sanremo.

LAINATE (procycling.no): I siste liten ble Amund Grøndahl Jansen og Dylan Groenewegen satt inn på Jumbo-Vismas Milano-Sanremo-lag.

Dermed får 25-åringen sin debut i det snaut 300 kilometer lange rittet.

LIVE: Følg hvert tråkk av Milano-Sanremo fra 10:10 på procycling.no lørdag!

Årsaken er manglende spurtmuligheter i Volta a Catalunya og skader innad i laget. I tillegg gir det nyttig erfaring for kommende versjoner av monumentet.

– Med tanke på fremtiden er det greit å bli kjent med løypa og utforkjøringene fra Cipressa og Poggio, samt å bli kjent med avslutningen. Med fremtiden i bakhodet, valgte vi å sende Dylan og meg, forklarer Grøndahl Jansen til procycling.no på hotellet dagen før det braker løs i Milano.

Jumbo-Visma stiller med et slagkraftig mannskap. Danny Van Poppel og Wout Van Aert er på papiret lagets største muligheter i det tøffe rittet. I tillegg til de to, Groenewegen og Grøndahl Jansen, kjører Mike Teunissen, Jos Van Emden og Taco van der Hoorn.

Disse syv har imidlertid svært lite erfaring fra Milano-Sanremo. Det bidrar nok til at mange ikke ser på dem som de største favorittene, mener Grøndahl Jansen.

– Vi syv har jo til sammen seks deltagelser i laget. Det er nesten ingen av oss som har kjørt ritt i Italia i det hele tatt. Dylan har ikke kjørt ritt i Italia, Taco kjørte sitt første italienske ritt med Strade Bianche for to uker siden, og Wout har kjørt Strade Bianche to ganger. Danny har kjørt Sanremo to ganger, og Jos har kjørt fire, beretter nordmannen og fortsetter:

ANNONSE: Se Milano-Sanremo på Eurosport Player og Eurosport Norge. Trykk her for å sikre deg tilgang!

– Vi har et godt lag for det løpet her, men vi nevnes nok ikke så ofte siden vi ikke har så mye erfaring eller toppresultater her fra tidligere. Vi har gode nok ryttere med god motor som har muligheten til å henge med inn. Wout kan godt spille en rolle i Poggio hvis han har en god dag. Såpass god tror jeg han er. Jos har hengt med over Poggio to av fire ganger, og jeg tror jeg og Danny har kapasiteten til å henge med. Det har Mike også, for så vidt. Mike, Danny og jeg, hvis vi sitter i en finale, har muligheten til å enten kjøre Danny i posisjon, eller prøve et eller annet selv.

Les hva Fernando Gaviria og Alexander Kristoff hadde å si til procycling.no dagen før dagen her.

EN ANNEN SANREMO-DEBUTANT: Wout Van Aert, her fra Strade Bianche tidligere i år, kjører Milano-Sanremo for første gang for Jumbo-Visma. FOTO: Tim de Waele / Getty

– Bevart historien godt

I løpet av sesongen kjører 25-åringen fra Nes mange hektiske ritt med mye posisjonskamp, opptrekk, sidevind og brostein. 291 kilometer lange Milano-Sanremo byr sådan på noe andre utfordringer enn det Grøndahl Jansen vanligvis er vant med.

Den reflekterte tredjeårsproffen ser frem til et noe annerledes ritt.

– Det er mye venting. Det er det største venteløpet i året. Det er veldig langt, men det gjør også noe med stemninga. Det er historie, og de har bevart historien veldig godt. Det er vel et av de rittene som har navn fra en by til en annen by, som faktisk går fra de respektive byene fremdeles den dag i dag. Det er noe spesielt over det.

– For min del er det greit at det er noen kjedelige ritt, at man kan sykle noen kilometer med skuldrene senket og at det ikke alltid er noe å passe opp for og se opp for. For min egen del er det et ritt som er fint å sykle, men det er ikke et ritt jeg ser 100 kilometer av på TV heller, det skal jeg innrømme.

Det er liten tvil om at det er et spesielt ritt som venter WorldTour-feltet lørdag. For mange av proffene er Milano-Sanremo den lengste turen de kjører gjennom et innholdsrikt sykkelliv.

FÅR NYTTIG ERFARING: Jumbo-Visma tenker på fremtidige utgaver når de sender Grøndahl Jansen til Milano-Sanremo. FOTO: Bram Berkien/Jumbo Visma

I tillegg til at tradisjonene er vel bevart, er det noe mer som trigger Grøndahl Jansen med La Primavera: spenningen mellom brudd og felt.

ANNONSE: Få tilgang til Home of Cycling her!

– Det er jo en eksplosiv avslutning som ofte er spennende som gir akkurat den spenningen mellom brudd og felt som mange andre ritt mister, sånn som Flandern hadde før, men som det nå er for hardt til. I Flandern får man aldri 40 mann som jakter de fem sterkeste lenger. Man får ikke det taktiske spillet mellom å kjøre defensivt og offensivt. Mange ritt er egentlig for harde for å skape den spenningen sånn kalenderen ser ut i dag.

Kristoff og Grøndahl Jansen med ulik utgang av Paris-Nice

Etter et knallhardt Paris-Nice, har Grøndahl Jansen brukt uken på å restituere seg med primært rolig trening frem mot lørdagens styrkeprøve.

Der Alexander Kristoff sto av Rittet mot solen før siste etappe, fullførte Jumbo-Visma-rytteren også den tøffe sisteetappen. Grøndahl Jansen bedyrer at det muligens hadde vært optimalt også for ham å stå over søndagens etappe i Nice.

– Det er mulig at at det er greit å stå av før siste etappe når man skal kjøre Milano-Sanremo, for da kan man trene ordentlig på onsdagen. Da var jeg fortsatt litt i restitusjonsmodus. Hvis man kunne kjørt en god langtur på den onsdagen, så hadde nok det vært en bedre oppladning.

Alexander Kristoff kjørte en bakkeintervall i Aspervika tirsdag, mens han fulgte opp med en syvtimers langtur dagen derpå. 

– Det er kanskje en bedre inngang. Nå var den siste dagen i Paris-Nice en spiker i kista for å bli ordentlig sliten, og så har det egentlig bare vært å hvile. Jeg hadde en 3-4 timer på onsdag, men man kan liksom ikke trene noe særlig mer heller, for da kjører du deg bare ned igjen. Jeg aner ikke hvordan beina er før i morgen, innrømmer debutanten.

I tillegg til rolig trening og samling av overskudd, har YouTube vært en del av 25-åringens forberedelser.

– Jeg har sett fire utgaver på YouTube. Det er spesielt for å få et inntrykk av hvordan utforkjøringene ser ut fra Cipressa og til Poggio. Det er også greit å kjenne igjen inngangen til bakkene. Ellers vet jeg ikke hva jeg går til. Man må gjøre sitt beste og håpe at det er nok til å være der.

ANNONSE: Milano-Sanremo ser du på Eurosport Norge og Eurosport Player. Få tilgang her!

Tagget med: , ,

Les også disse