BRUDD ELLER SPURT: Angrep på Poggio har snytt spurterne to år på rad. I 2018 var det en enestående hai fra Messina som glefset til seg Milano-Sanremo. Foto: Tim de Waele/Getty Images

Angrepsvilje mot spurtkraft i Milano-Sanremo

Knut Andreas Lone
Tips meg @knut_lone

Publisert 22.03.19 15:31

Del på    

Her er favorittene til årets første monument.

(procycling.no): For 110. gang skal verdens beste sykkelryttere suse inn i casinobyen Sanremo, for å kjempe om seieren i sesongens første monument, det lengste rittet på sykkelkalenderen, Milano-Sanremo.

Å knekke koden i La Primavera er ikke enkelt. Løypen er ikke den tøffeste, men distansen har sabotert selv de største mestre. Spurtere, puncheurer og klatrere kjemper side om side. Fra storbyen Milano, sør/sørvestover mot den liguriske kysten, via Passo del Turchino, over de tre capiene, før Cipressa og Poggio skal skape den siste utskillelsen og rittet kulminerer på ikoniske Via Roma i Sanremo.

ANNONSE: Se Milano-Sanremo på Eurosport Player og Eurosport Norge. Trykk her for å sikre deg tilgang!

Peter Sagan har forsøkt en rekke varianter. Det allsidige sykkelfenomenet har angrepet oppover, utfor og på flatene inn mot mål, men det har aldri lyktes for en av de mest dominante rytterne det siste tiåret. Vincenzo Nibali var i samme bås som Sagan, inntil fjorårets utgave, hvor han på sitt tiende forsøk endelig klarte å holde unna for de jagende oksene.

Den tredoble, slovakiske verdensmesteren sikler fremdeles etter trofeet. Som vanlig står vinnerkandidatene i kø. Skal forløsningen endelig komme i 2019, eller må Sagan på ny se en gjenganger eller førstegangsvinner ta steget til topps? De to siste utgavene har vinneren slitt seg løs på Poggio, mens de tre foregående årene endte det i massespurt. Hvilken vri leverer La Classicissima i år?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TO BRUDD PÅ RAD: Angrep på Poggio har gått inn både i 2018 og 2017. For to år siden vant Kwiatkowski kampen mot Sagan og Alaphilippe. Foto: Tim De Waele

Ruten

291 kilometer med asfalt skal tilbakelegges på veien fra Milano til Sanremo. Klokken ti over ti lørdag morgen ruller rytterne ut fra Piazza Sempione i sentrum av Milano. De første ti milene er begivenhetsløse og går i flatt terreng. Et tidlig brudd vil nok få slippe av gårde og på Posletten vil tempoet i feltet være bedagelig, mens utbryterne skaffer seg en større luke.

Etter hvert begynner det å stige sakte, men sikkert, oppover Passo del Turchino. Det stiger jevnt i 30 kilometer, men uten de verste stigningsprosentene. 3,2 kilometer à 4,2 prosent er tallene mot toppen.

Over toppen skyter rytterne fart igjennom tunnelen som innleder utforkjøringen og i tunnelmunningen kan de smake sjø og saltvann i luften. Etter ti kilometer med utforkjøring er rittet halvveis og nede ved kystveien i Voltri svinger man til høyre og tar fatt på veien mot Sanremo, langs den liguriske kysten.

Hør Musette sin spesial-episode om Milano-Sanremo her!

Etter 237,5 kilometer på sykkelen entrer man finalen, og tempoet stiger jevnt. Her møter men den første av de tre capiene, Capo Mele, som er to kilometer à 3,7 prosent. Fem kilometer senere venter Capo Cervo (1,2 kilometer à 3,7 prosent), før den tøffeste capien venter til sist, Capo Berta, syv prosent over 1,7 kilometer.

Fra Capo Berta er det drøyt 40 kilometer til mål i Sanremo, mens det er 17 kilometer til toppen av Cipressa. Det er her det virkelig drar seg til. Posisjonskampen inn i den 5,6 kilometer lange stigningen er intens og det er også her den første muligheten til å legge inn et virkelig truende angrep kommer. I snitt stiger den med 4,1 prosent, men har partier med ni prosent. De klatresterke rytterne øker farten og mang en sprinter har fått rittet sitt ødelagt her. Utforkjøringen gir riktignok anledning til å kjøre seg opp igjen foran Poggio, men det koster krefter å komme i posisjon igjen.

Bunnen av Poggio nås med en forrykende fart og 9,7 kilometer til mål. Det er en rask bakke, med bare 3,7 prosent i snitt og 3,7 kilometer lang, men mer enn nok til å skape den nødvendige utskillelsen. På toppen i åssiden over Sanremo gjenstår det 5,4 kilometer til mål. De tekniske svingene nedover skaper alltid problemer og gir også anledning til å distansere mindre tekniske konkurrenter, før veien flater ut igjen med 2,3 kilometer til mål. Den eneste utfordringen som gjenstår er en venstre/høyre-kombinasjon à 90 grader hver like etter kilometersmerket, før det er rake vegen ned Via Roma.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HVA GJØR SAGAN?: Slovaken overrasket mange da han angrep på Poggio i 2017. Seier ble det ikke, men en ny andreplass. Foto: Tim De Waele

Favoritter

Det begynner å bli en stund siden det IKKE var Peter Sagan som var den alle snakket om i forkant av Milano-Sanremo – som etter hvert har blitt slovakens nemesis. To ganger har han vært i drømmeposisjon, men tapt. I 2013 for Gerald Ciolek og i 2017 for Michal Kwiatkowski, to ryttere han tilnærmet aldri har tapt mot i spurt ellers.

Sagan lider under sin egen briljans. Han er kapabel til å distansere majoriteten av feltet både oppover og utfor, men i selekterte grupper er han stort sett den med klart best spurt og det forplikter. Balansen for å vinne har han ennå ikke funnet. Inngangen til årets ritt har også vært trøblete og det han leverte i Tirreno-Adriatico skremte ingen.

Etter at 29-åringen fulgte sitt sedvanlige opplegg med høydetrening etter Tour Down Under og Vuelta a San Juan ble han syk i oppkjøringen til La corsa dei due mari, og mye tid ble lagt igjen på toalettsetet grunnet et magevirus.

Mens det rår litt usikkerhet rundt Sagans form har imidlertid BORA-hansgrohe flere kort å spille på. Sam Bennett tok store steg under fjorårets sesong, med blant annet tre seire i Giro d’Italia. Iren har lagt om treningen og driver nå mer utholdenhetsbasert. En åpenbaring for spurteren, som oppdaget at mindre spurttrening ikke gikk på bekostning av seierssjansene, heller tvert i mot.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SUPERFORM: Sam Bennett kommer til Milano-Sanremo med nok av selvtillit etter to seirer i Paris-Nice. Foto: Justin Setterfield/Getty Images

Den rivende utviklingen har fortsatt også i 2019. I sesongoppkjøringen ble han fortalt at han ikke fikk kjøre Giro d’Italia i år. Det tyske laget prioriterer «hjemmerytterne» og sender i stedet Pascal Ackermann. 28-åringen har imidlertid ikke latt seg affektere og har etablert seg blant verdens beste spurtere i sesonginnledningen. Etappeseier i Vuelta a San Juan og UAE Tour, samt to maktdemonstrasjoner i Paris-Nice gjør Sammy B het foran årets første monument. Tidligere plasseringer er dog 78, 129 og 66 fra 2015 til 2017, men det er nærliggende å tro at nytt treningsregime gir avkastning i den langdryge klassikeren.

Den irske spurteren gir også Sagan større spillerom. Går slovaken av gårde kan han i større grad benytte seg av et taktisk kort enn tidligere, om Bennett sitter i feltet bak.

Apropos flere kort å spille på. Med 19 seire så langt denne sesongen er det ingen som lar seg overraske om Deceuninck – Quick-Step skulle stikke av med seieren lørdag. Det ellers så klassikerdominerende laget har dog ikke vunnet La Primavera siden 2006, da Filippo Pozzato gikk helt til topps. Patrick Lefevere ivrer nok etter en ny tittel. Med et sterkt, offensivt og fritt utfoldende belgisk lag er det absolutt mulig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TO AV DE STØRSTE: Deceuninck-QuickStep har to av de aller heteste kandidatene i Julian Alaphilippe og Elia Viviani. Foto: Tim de Waele/Getty Images

Julian Alaphilippe var relativt nær i 2017, da han kun ble spurtslått av Michal Kwiatkowski og Peter Sagan. Den franske spirrevippen har vært høytflyvende så langt i 2019, med hele seks seire, nylig i Strade Bianche og to etapper i Tirreno-Adriatico. Med en formidabel akselerasjon i motbakken, gode utforferdigheter og en kurant spurt er han en vanskelig mann å hanskes med. Han fikk litt problemer i de bratteste bakkene i Tirreno-Adriatico og mistet sjans på sammendraget på den 5. og 6. etappen. Det er ikke utenkelig at franskmannen ikke har tynet vekten helt ennå, med en måned til Ardennerklassikerne. Ja forresten, han vant også massespurt (!) på 7. etappe i Tirreno. Se opp for Loulou.

I bakhånd har man Elia Viviani, som er et vel så godt kort. Man har helt klart gode argumenter for at italieneren er den beste spurteren i verden for øyeblikket. Den mestvinnende rytteren i verden i fjor med 18 seire og han har startet 2019 godt med fire seire, hvor han har vist flere av verdens beste spurtere hvor skapet skal stå. Riktignok har den sympatiske rytteren til gode å vise storhet i klassikeren. Niendeplass er beste resultat, fra 2017, men etter skuffelsen i 2018-utgaven er han nok innstilt på å revansjere seg. Alder, erfaring og kapasitet ligger godt på plussiden og med et ursterkt Deceuninck – Quick-Step rundt seg ligger forholdene til rette.

I tillegg til duoen, som ligger i øverste favorittsjikte, har man også Philippe Gilbert og Zdenek Stybar i bakhånd, som er kapabel til eksepsjonelle ting de også. Forvent blå, angripende trøyer fra alle kanter.

ANNONSE: Se Milano-Sanremo på Eurosport Player og Eurosport Norge. Trykk her for å sikre deg tilgang!

Duoen Alexander Kristoff og Fernando Gaviria er kanskje den mest fryktede i rittet, men så spørs det hvor dynamisk den er da. Begge to ønsker å spurte ned Via Roma og være først over streken, men bare én kan gjøre det. Kristoff viste i UAE Tour at han kler opptrekkerrollen strålende og leverte det ene fryktinngytende opptrekket etter det andre. Nordmannen har på forbilledlig vis inntatt rollen uten noe bråk, men da forventer man gjerne å få noe igjen for det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

JAKTER NY SEIER: I 2014 stod Alexander Kristoff øverst på pallen i La Primavera, lørdag drar han på jakt sammen med Fernando Gaviria. Foto: Tim De Waele (TDWSport.com)

31-åringen har statistikken på sin side. Aldri har Gaviria slått ham i vårklassikeren og han har en svært sterk resultatrekke. Siden 2013 her rekken som følger. 8, 1, 2, 6, 4 og 4. Han er alltid i posisjon når det skal kjempes om seieren og bringer inn toppresultater. Kristoff har virket svært skarp så langt denne sesongen, men både han og Gaviria stanget mot veggen i henholdsvis Paris-Nice og Tirreno-Adriatico. Hva som blir taktikken i finalen blir nok avgjort på veien, men Kristoff er nok bastant i eget hode om at dette er hans domene. Hvordan man løser det kan bli svært spennende, men begge to er utvilsomt mer enn kapable til å ta seieren.

Caleb Ewan har i sine to første deltakelser vist at han håndterer dette rittet med bravur. 10. plass i debuten og den desidert raskeste på Via Roma i fjorårets utgave. Dessverre lå Vincenzo Nibali ti meter foran. Ewan har slitt litt med å finne mål så langt denne sesongen. Deplassering etter å ha vært først over streken i Down Under, Gaviria for rask i UAE Tour, og utmanøvrert av Groenewegen og Bennett i Paris-Nice. Han viste imidlertid en vanvittig eksplosivitet i UAE Tour, da han tok seieren opp den stupbratte bakken til Hatta Dam. Lotto-Soudal satser også utelukkende på australieren her, så han får god hjelp hele veien til oppløpet.

Matteo Trentin mangler kanskje x-faktoren, men en allrounder i verdensklasse, som er iskald i avslutningene, spesielt fra reduserte grupper. Slår også jevnlig flere toppspurtere på harde etapper. Blant andre klassikerspesialister har vi også Michal Kwiatkowski og Greg Van Avermaet. Førstnevnte kastet inn i rittet etter at Gianni Moscon måtte melde forfall, men på ryggen av formsterke prestasjoner i Paris-Nice. 2017-vinneren skal man aldri utelukke. Har slått Sagan i spurt på Via Roma tidligere, samt i E3 Haralbeke i 2016. Polakken er en luring. Van Avermaet er blant rytterne som sliter med å knekke Sanremo-koden, men han er der alltid og animerer rittet. Aldri nærmere enn femteplass, men man vet aldri hva belgieren kan dra opp av hatten.

Vi må tilbake til 2001 for å finne sist en rytter vant to utgaver på rad. Da var det Erik Zabel som gjorde det. At en ryttertype som Vincenzo Nibali skulle finne på å klare den bragden er smått utenkelig, men man skal aldri utelukke Lo Squalo. Mark Cavendish er den forrige debutanten som vant rittet, kanskje Dylan Groenewegen blir den neste til å gjøre det?

procycling.nos favorittvurdering:

*****

**** Elia Viviani, Fernando Gaviria, Julian Alaphilippe

*** Alexander Kristoff, Caleb Ewan, Sam Bennett, Peter Sagan, Matteo Trentin, Michal Kwiatkowski, Greg Van Avermaet

** Arnaud Demare, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Alejandro Valverde, Oliver Naesen, Alberto Bettiol, Davide Cimolai, Magnus Cort

* Danny Van Poppel, Jasper Stuyven, Dylan Groenewegen, Giacomo Nizzolo, Vincenzo Nibali, Matej Mohoric, Michael Matthews, Christophe Laporte, Jurgen Roelandts

ANNONSE: Se Milano-Sanremo på Eurosport Player og Eurosport Norge. Trykk her for å sikre deg tilgang!

Tagget med: , , ,

Les også disse