RETURN OF THE BEAST: Da Edvald Boasson Hagen tok sin første etappeseier i Tour de France siden 2010

RETURN OF THE BEAST: Da Edvald Boasson Hagen tok sin første etappeseier i Tour de France siden 2010, skjedde det etter et veltimet angrep tre kilometer unna streken. Det skal absolutt ikke utelukkes at rudsbygdingen gjør noe tilsvarende søndag. FOTO: REUTERS/Christian Hartmann

Boasson Hagen har to alternativer, men neppe noe overraskelsesmoment

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 23.09.17 20:13

Del på    

– Kittel er rask han og. Det vet alle, kontrer Edvald.

BERGEN (procycling.no): I Tour de Fjords, Tour de France og Tour of Britain har Edvald Boasson Hagen testet sitt nygamle våpen: Angrepet fra lang distanse.

LIVE: Følg fellesstarten hos procycling.no fra 10, søndag!

Ved disse tre anledningene har det også fungert. Rudsbygdingen har ankommet målområdet solo, og vunnet etappene.

Selv om Tour de France er en stor anledning, er det forskjell på å sitte i brudd og vinne en VM-fellesstart.

Hvis Boasson Hagen er på medaljehold mot slutten vil han også nyte den luksusen det er å ha to våpen å spille på: Å angripe fra langt hold, eller sitte med inn og stole på spurten.

– Du har terpet en del på avslutning fra distanse denne sesong. Er det i realiteten VM-forberedelser vi har sett underveis i sesongen?

– Det kan være et mulig scenario. Jeg har ofte blitt innesperret i en spurt, så da er det bedre å komme alene. Vi må avgjøre det på søndag. Se hvordan løpet utvikler seg og hva som skjer, sier Boasson Hagen til procycling.no.

Tilbake til Mohn og styrkerommet

Den sene angrepet var noe som kjennetegnet ham tidlig i karrieren. Også da under Tour of Britain, men også i Gent-Wevelgem og Giro d’Italia.

Da han gikk for seieren under Milano-Sanremo i 2016, fikk han en årvåken Greg Van Avermaet på bakhjulet sitt.

Angrepet ble nøytralisert.

– Det er bare ett skudd i den børsa, kommenterte Kurt Asle Arvesen.

Samtidig var det et bilde på at 30-åringen hadde vendt tilbake til røttene. Til Dimension Data, tilbake til trener Fredrik Mohn og tilbake til styrkerommet.

– Jeg har hatt bra trøkk i de siste løpene jeg har kjørt, sier Boasson Hagen og snakker om avslutningen sin.

Da han angrep fra bruddet han satt i under den 19.-etappen i Tour de France, kjørte han temposterke Nikias Arndt rett av bakhjulet. Han fikk det til å se enkelt ut.

Det var det definitivt ikke, men i utførelsen av momentet – er Boasson Hagen verdensklasse.

Alt må stemme

I forkant hadde Dimension Data hadde påpekt at han burde gå til høyre i en rundkjøring tre kilometer før mål.

Da alle bruddkameratene utenom Arndt valgte den lengste veien rundt, var timingen riktig.

Underveis i VM-fellesstarten vil han også lete etter situasjoner som optimaliserer uttellingsprosenten.

– Når du kjører igjennom løypa da ser du etter små punkter der det kan fungere?

– Man må det, men man må også se hvordan løpet utvikler seg og ta det deretter. Det er ikke sånn at du kan sett ett punkt og si at her skal de skje. Hvis du ikke sitter i riktig posisjon, så hjelper det ikke å støte helt bakfra eller i front. Man må ta det litt på feelingen.

– Du har jo testet dette før. Vil ikke dette være en manøver konkurrentene nå venter at du skal utføre?

– Jo, det er vel det. Men man må øve på det for å gjennomføre det. Det er den eneste måten å teste om det funger i løp. Det er mange som vinner løp selv om det ikke er et overraskelsesmoment i det de gjør. (Marcel) Kittel er rask han og. Det vet alle, men det er likevel vanskelig å stoppe ham. Man må bare utnytte styrkene man har på best mulig måte.

Plan B: Spurt

Man kan egentlig bli gal av forsøkene på å forestille seg de mest aktuelle scenariene foran 267 kilometers sykling i Bergens gater denne søndagen.

Det de fleste er enige om, er at Alexander Kristoff vil slite med å henge på opp den 1,5 kilometer lange knekkeren mot Sollien.

Men dersom han skulle klare å bite seg sånn noenlunde fast, er det også en mulighet for at han kan slepe seg fram i posisjon foran den avgjørende spurten.

Trolig vil det også være nordmannens eneste måte å vinne gullet på.

Boasson Hagen kan også havne i et spurtdrama, men da trolig i en mindre gruppe. Er det fare for at gruppa vokser vesentlig i antall bak ham, fyrer han trolig løs fra langt hold.

– Hvis ikke, hvor trygg er du på spurten din i duell mot Sagan, Matthews og de andre som forventes å være der?

– Vi har slått hverandre gjennom hele sesongen. Vi får se hvem som er sterkest eller om det blir litt for hardt etter 267 kilometer.

– Norsk medalje er viktigst, eller vil du helst ha den selv?

– Det er veldig viktig med medalje. Jeg tror alle som sykler har lyst til å stå på pallen der. Hvis vi får en norsk medalje, skal vi være strålende fornøyde, uansett hvem som står der, påpeker Boasson Hagen.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse