(procycling.no): Representanter fra det internasjonale sykkelforbundet, innleide eksperter og lokale arrangører. Alle var samlet i Bergen to dager denne uken for å evaluere VM-organisasjonens planer om å avholde deler herrenes tempo på fjellsiden av Fløyen.
Etter endt møtevirksomhet, besiktigelse av løyper og vurderinger av praktisk gjennomføring, opplevde Torjus Larsen, sportsdirektør for den lokale organisasjonskomitéen i Bergen 2017, at UCI var positivt innstilt til VM-tempoen.
– De er veldig fornøyd med planene våre så langt. Det er noen praktiske problemer vi må se nærmere på fremover. Hvor mange tilskuere det kan komme, hvor mange det er plass til i fjellsiden og hvordan vi skal regulere menneskestrømmen. Alt dette er noe vi har diskutert og må løse, sier Larsen til procycling.no.
Arrangøren innrømmer at de ikke helt har oversikten over hvor mange tilskuere det faktisk er plass til langs løypen opp den tre kilometer lange stigningen til Fløyen.
– Området må skues skikkelig, så ser vi hva vi har å jobbe med. Da vi gjorde en rekognosering med UCI nå, var det en stor dugnadsgjeng som ryddet flere områder der oppe. Jo mer de får ryddet, desto flere folk er det plass til. Men det får vi evaluere senere.
Stasjon for sykkelbytte
Den terrengmessig todelte VM-tempoen for herre elite består altså av et flatt parti i sentrum, før målgang finner sted på toppen av Bergens ikonisk byfjell. Således snakker vi om en schizofren profil der rytterne sannsynligvis vil måtte bytte til en lettere sykkel før bakken drar seg til.
I anledning besiktigelsen av tempoløypen hadde UCI leid inn en ekspert i form av BMCs tempotrener, Marco Pinotti. Etter å ha sett traseen på nært hold var italieneren ikke i tvil om at sykkelbytte vil være å foretrekke.
Toppen av Vetrlidsallmenningen, like før veien blir drastisk smalere og brattere, mente Pinotti ville være et naturlig sted å opprette en sone for sykkelbytter.
– Med tanke på å etablere en sone der rytterne kan bytte sykkel, var Pinotti ikke tvil om at det måtte være ved den nedre Fløybanestasjonen. Han var ganske klar på at de fleste rytterne som sykler denne tempo, vil komme til å ha et ønske om å bytte sykkel. Det blir også ved dette punktet at følgebilene tas ut, og rytterne vil følges videre av MC-service inn i selve bakken. Det blir ikke mulig med følgebiler opp fjellsiden, sier Larsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

BRATT: De tøffeste partiene på opp mot 20 prosent kommer innenfor siste kilometer. FOTO: Sykkelmagasinet/HC Prigge.
Passer Froome og Contador
Pinotti gjorde også en analyse av hvilke ryttere han trodde kom til å prege tempoen. I form av BMC-rytteren Richie Porte pekte italieneren ut en av sine egne som en av favorittene. Den topografiske dikotomien ved en flat innledning og bratt finale tvang imidlertid BMC-treneren til å helgardere seg.
– Han (Pinotti) mente denne løypen vil passe sammenlagtfavoritter som (Chris) Froome, (Vincenzo) Nibali, (Alberto) Contador og Richie Porte. Men samtidig kunne man ikke utelukke en rytter som Tony Martin, som kan opparbeide seg et forsprang på flatene på omtrent halvminuttet før han går inn i bakken, sier Larsen mens han refererer til Pinottis analyser.
Det er altså bare tempoen til menn elite som har målgang på Fløyen. Stigningen opp er 3.4 kilometer lang og stiger 9.1 prosent i snitt. Den eiendommelige avslutningen innledes av elleve krappe hårnålsvinger, flere på brostein. De bratteste partiene er på 17 prosent og kommer etter man har passert innenfor siste kilometer.
Les også: – En klassikerløype for Edvald og Kristoff
– UCI og Pinotti mente denne øvelsen kom til å bli veldig tett. 31 kilometer totalt, 28 falte og tre opp. Det kan bli en jevnt kamp mellom flere. Med tanke på VM-historien så er den derfor ganske unik. Det blir sikkert første og siste gangen en tempospesialist vil knive med en Grand Tour-rytter på denne måten, sier sportsdirektøren for Bergen 2017.
Larsen ga også en indikasjon om at den trefoldige Tour de France-mesteren Chris Froome vil ta seg en tur til Bergen for å rekognosere løypen.
– Den engelske landslagssjefen, som var her i november, har bedt både Froome og Yates-brødrene om å gå å se nærmere på løypa.
- Toppen av Ulriken sees også på veien opp mot Fløyen. FOTO: Sykkelmagasinet
- De tøffeste partiene på opp mot 20 prosent innenfor siste km. FOTO: Sykkelmagasinet
- MÅL: Målstreken legges foran Fløyen Folkerestaurant. FOTO: Sykkelmagasinet
- De tøffeste partiene på opp mot 20% kommer innenfor siste km. FOTO: Sykkelmagasinet/HC Prigge.
- Et lettere midtparti etter brosteinssvingene. FOTO: Sykkelmagasinet.
- PANORAMA: Utsikten fra tempoløypen på Fløyen er et nydelig skue. En løype for både Chris Froome og Tony Martin mente UCI sin innleide ekspert. FOTO: Sykkelmagasinet/HC Prigge.