Lørdag kunne procycling.no røpe at Sola Arena i første omgang ikke får den statlige støtten prosjektet er helt avhengig av for å realisere drømmen om en velodrom utenfor flyplassen i Stavanger.
Nå tar Alexander Kristoffs trener kraftig til motmæle og slakter NIFs styremedlem Tom Tvedts forklaring.
– Når påtroppende idrettspresident sier at han ikke vet nok om sykkelsporten – vel, da har man en jobb å gjøre.
– Her må hele sykkel-Norge legge skulderen til og trykke dette gjennom, sier Stein Ørn til procycling.no søndag.
- LES OGSÅ: Slik kan drømmehallen se ut
Enorm gevinst
Ørn som selv var aktiv banesyklist, blir voldsomt engasjert på spørsmål om hva en velodrom ville betydd.
– Dette handler ikke om den lokale gevinsten i Stavanger-området, men dette er for hele Norge! I hele min sykkelkarriere var det banesykling det dreide seg om. Jeg bodde i Oslo i 12 år hvor jeg trente på den nedlagte velodromen på Valle Hovin. Jeg bodde lange tider i Danmark for å kjøre på bane. Vi har stor kompetanse rundt dette, men dette dreier seg om nasjonalt. Og folk har ikke forstått dette. Folk må forstå at dette er en prinsipiell viktig sak for norsk sykkelsport, er Ørns klare tale.
Dersom velodromen ikke blir realisert nå, ser Ørn mørkt på banesporten i Norge.
– Det unike i dette distriktet er dette med firehallskonseptet hvor fire kommuner har gått sammen om å lage fire haller. Tre av dem er bygget, nå skal den siste bli en velodrom. Hvis ikke blir det en svømmehall, og det trenger vi hvertfall ikke her! Hvis man misbruker disse sjansene, da er man virkelig ute å kjøre.
Samtidig er det for første gang politisk vilje lokalt til å etablere anlegget, noe som aldri har skjedd før ifølge Ørn.
– Det er en enorm gevinst for sykkel-Norge. Hvis vi mislykkes her er det en katastrofe for Norge.
Signaleffekt
Nettopp dette med at fire kommuner skal kunne sikre drift av hallen, mener Ørn er et eksempel til etterfølgelse.
– Signaleffekten av å få dette på plass er enormt stor. Det kan ikke bli noe lokaliseringsdebatt. Dette er nasjonalt anliggende for hele landet. Dette dreier seg ikke om Alex (Kristoff) eller de andre lokale. Dette dreier seg om at Norge skal ha en sykkelsport på bane.
Samtidig gjør Ørn det klart at en velodrom ville hatt en veldig viktig rolle i treningsarbeidet for Alexander Kristoff.
– Du ser Mark Cavendish som i en alder av 29 år knuser andre på hurtighet. Banesykling har en enorm effekt på landeveissyklister.
– For Alex har det en helt sentral betydning. Vi jobber med frekvens hele tiden og banesykling dreier seg om frekvens. Dette er en veldig viktig korrespondent i å opprettholde hurtige egenskaper.
Hyller beliggenhet
Sola Arena er tiltenkt en plassering like ved Sola flyplass. Det gjør at syklister kan komme tilreisende fra hvor som helst for å trene på velodromen.
– Det finnes billigbilletter fra alle destinasjoner. Der kan syklister ha en banesykkel stående i en bod i hallen og bare hoppe på flyet og komme å trene.
Ved siden av Sola Arena planlegges det også som kjent velodromer i Asker og Levanger.
– Men det er et litt annet konsept på Sola hvor det skal være en konkurransevelodrom. Det er noe helt annet hvor man har fokus på et konkurranseopplegg hvor man skal løfte elitenivået, sier Ørn.
Mandag sender ordførerne for vertskommunene brev til Norges sykkelforbund hvor de ber om en forklaring til hvordan prosjektet ikke kunne få støtten de behøvde.