STORT OG NYTT: Joker Fuel of Norway sin nye buss kommer til sin fulle rett under Tour de Normandie. Foto: Adrian Gjølberg/Joker Fuel of Norway

– Normandie er kanskje det viktigste rittet å ha buss i

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen

Publisert 25.03.19 15:12

Del på    

Joker Fuel of Norway reiser til Nord-Frankrike med flunkende ny lagbuss.

(procycling.no): Mandag klokken 12:50 triller den 39. utgaven av Tour de Normandie i gang.  Uno-X Norwegian Development Team, Team Coop og Joker Fuel of Norway stiller alle til start. For sistnevnte kontinentallag sin del blir det hakket mer behagelig i år enn det har vært foregående utgaver.

Joker Fuel of Norway har med seg sin splitter nye lagbuss til det franske syvdagersrittet. Med den engelske kanal mot nord og Atlanterhavet mot vest er ikke Normandie alltid det mest behagelige stedet å sykle i. En buss kan være kjekk å ha.

– Den skal få kjørt seg bra denne uka. Normandie er kanskje det viktigste rittet å ha buss i. Det er så kaldt og jævlig. Nord-Frankrike i mars er forferdelig på en god måte, så da er det fint å ha buss, sier Adrian Gjølberg til procycling.no.

Været som venter de blåkledde og resten av feltet på åpningsetappen er brukbart til mars å være for Nord-Frankrike. Nesten ti grader, men selvfølgelig med en relativt solid bris fra nord. Men temperaturene denne uka er ventet å krype ned mot null grader ved flere anledninger rundt etappestart.

– Aircondition og å få varmet opp bussen. Om sommeren er det superdeilig å kunne være avkjølt helt til du går på start.

To dusjer, toalett og møterom med storskjerm er blant de viktigste fasilitetene i bussen. Gjølberg legger også vekt på den hellige kaffemaskinen og et bra lydanlegg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LØVENS HULE: Blåtrøyene har fått et mer komfortabelt krypinn langs Europas veier. Foto: Stian Remme/Joker Fuel of Norway

Blir med på de fleste ritt

Joker Fuel of Norway vil ha med seg bussen på de fleste rittene i år, kun med noen få unntak.

– Vi skal bruke den der det er fornuftig. Det er noen perioder, sånn som etter Ringerike Grand Prix, der vi ikke gidder å kjøre den tilbake til Frankrike for ett etapperitt. Da lar vi den stå til NM. Sånn jeg har forstått det så er den fri for bruk til det behovet vi trenger. Det ser ut til at det blir en del, forklarer Gjølberg.

ANNONSE: Sikre deg full tilgang til årets sykkelsesong med Eurosport Player. Få tilgang her!

For sportsdirektørene blir bussen en ekstra ting å tenke på, men fordelen er flere enn ulempene.

– Det er litt mer logistikk for min egen del. Litt planlegging og sånt. Men ting går lettere når du er ferdigdusja, og skittentøyet ligger i skittentøyskurven allerede før du er på hotellet. Du kan starte massasjen en time tidligere, og alt blir ferdig mye før. Det er en stor forskjell i etapperitt. Du sitter varmt og godt før start og kan slappe av i steden for å sitte ute på gata og fryse. Vi har gjort litt av det og. Jeg tror det er summen av mange småting som utgjør en forskjell til slutt.

Se flere bilder av bussen nederst i saken!

Alt rundt syklingen blir litt lettere, men for den sportslige delen er det det samme som fortsatt gjelder.

– Det er deilig, men det forandrer jo ikke hvordan vi kjører sykkelritt. Det er fortsatt like vondt i finalen, så vi får ikke gjort noe med det, konstaterer den 30 år gamle sportsdirektøren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ALLEREDE I GANG: Bruken av bussen begynte for alvor under Paris-Troyes tidligere i mars. Foto: Stian Remme/Joker Fuel of Norway

– Kan være forskjellen på holdes seg frisk og å bli syk

Den nye Fuel of Norway-bussen omtales mot slutten av Joker-gutta Ole Forfang og Henrik Evensen sin podkast Førstevifta.

De skal begge to til Tour de Normandie, sammen med Øivind Lukkedal, Bjørn Tore Hoem, Andreas Vangstad og Fridtjof Røinås.

Den polske bussjåføren Arek har gitt et godt førsteinntrykk. Han bli for øvrig omtalt som Arek Buss for å skille ham fra en av laget sine mekanikere med samme navn.

ANNONSE: Sikre deg full tilgang til årets sykkelsesong med Eurosport Player. Få tilgang her!

Forfang og Evensen fikk smake på bussens goder for alvor etter et kjølig Paris-Troyes. Sportslig sett gikk det dårlig, med 31. plass på Forfang.

– Det er ikke så kult å komme i mål og gå inn i en diger buss akkurat som om det var Team Sky, når du ikke har noen på topp 20, sier Henrik Evensen i podkastens tredje episode.

– Men det var like fullt veldig deilig å gå inn i den dusjen. Når en del av oss var utrolig kalde, lyder svaret fra makker Ole Forfang.

– Jeg var iskald, og den dusjen var god. Å slippe å stå ute i kulda og skifte, eller dusje i fellesdusj sammen med hele feltet var digg, fortsetter Evensen.

Mang en syklist ryker på en kraftig forkjølelse eller influensa gjennom en sesong. Bussen til Joker Fule of Norway kan kanskje hindre at det skjer for ofte.

– Du har kjørt en hel dag i regn, er sliten, nedbrutt og iskald. Å komme inn der og dusje med en gang istedenfor å ta på seg tørre klær, og kjøre til hotellet som kanskje er halvannen time unna. Det kan være en stor fordel, beretter Evensen.

– Det kan være forskjellen på å holde seg frisk og å bli syk det, konstaterer Forfang.

Tagget med: , , , ,

Les også disse