FORBANNET: Mark Christian var alt annet enn fornøyd med utstyret etter den sjette etappen av Tour de Suisse. FOTO: Tim de Waele/Getty Images

Langet ut mot sykkelleverandøren

Knut Andreas Lone
Tips meg @knut_lone

Publisert 15.06.18 11:39

Del på    

– Jeg har aldri vært så forbannet før.

(procycling.no): Vanligvis er ryttere og sportsdirektører svært forsiktige med å uttale seg i negative ordlag omkring sponsorer, men etter torsdagens etappe i Tour de Suisse gikk det en kule varmt i Aqua Blue Sport-leiren.

På rittets sjette etappe hadde Mark Christian kommet seg med i dagens store utbrudd i en gruppe som talte 18 mann. Etter en seleksjon over dagens andre klatring satt briten i en god posisjon på flatene inn mot dagens siste bakke, en to kilometer lang knekker.

Men mens bruddkameratene kjempet om etappeseieren trillet Christian i mål to minutter og 16 sekunder bak Søren Kragh Andersen i hovedfeltet, etter å ha fått mekanisk trøbbel på de siste 30 kilometerne.

– Jeg tror aldri jeg har hatt så bra bein i et ritt før og så ødelegger den jævla sykkelen igjen. Jeg kan ikke si mer om det, for å være ærlig, sa en skuffet og sint Christian etter rittet.

LES OGSÅ: Ny bruddseier til danskene

Unikt oppsett

Det irske prokontinentallaget byttet sykkelleverandør foran årets sesong, fra Ridley til 3T og deres Strada-modell. Sykkelen er radikalt forskjellig fra konvensjonelle landeveissykler, med sitt dedikerte design til 1-delt krank – samt skivebremser.

Slike oppsett har man kunne se i terrengsykling og sykkelkross en stund, men Aqua Blue Sport er det første profesjonelle landeveislaget som kjører med et slikt oppsett.

(artikkelen fortsetter under)

UNIKT OPPSETT: 3T Strada er ustyrt med 1-delt krank og skivebremser. FOTO: Aqua Blue Sport

Mens de andre lagene kjører med en todelt krank, har 3T Strada altså bare ett drev foran, mens man kompenserer med en større kassett bak, for å ha lett nok utveksling i de bratte bakkene. Den ukonvensjonelle sykkelen passer godt med lagets sjef, Rick Delaney, sine ideer og filosofier. Iren har flere ganger kommentert både sportens businessmodell og hvordan invitasjoner til Grand Tours deles ut, og er ikke redd for å ytre seg vedrørende sportens utvikling.

– Jeg er rasende

Valget av sykkel virker imidlertid å ha skapt problemer mer enn en gang for det laget denne sesongen. Delaney satt i bilen som fulgte Christian under rittet og etter etappen gikk han selv ut på Twitter og beklaget til rytteren.

– Ville bare si hvilket privelegium det var å være bak Mark Christian i dag. Så, så sterk, for så å falle av grunnet mekanisk nummer 4698 denne sesongen.

– Denne labrotte-tingen koster oss nå resultater. Beklager igjen Mark!

(artikkelen fortsetter under)

Ifølge Cyclingnews.com skal syklene ha vært upopulære hos rytterne gjennom sesongen og nettstedet prøvde å presse lagets sportsdirektør, Nicki Sørensen, på Christians mekaniske problemer. Danskene hadde imidlertid ikke annet å si enn at han trodde «han bare mistet kjedet».

Aqua Blue Sport-rytteren leder for øyeblikket klatrekonkurransen i rittet, men det var trolig en svært mager trøst for briten.

– Fy faen jeg… vel jeg ønsket å få en topp ti-plassering. Det ville vært det beste resultat jeg noensinne har klart, så jeg er fullstendig rasende, for å være ærlig. Jeg har aldri vært så forbannet før. Du kan skrive ned alt det også, sa en tydelig opprørt 27-åring.

Tagget med: , , , ,

Les også disse