PÅ VEI UT: August Jensen har enda ikke signert en kontrakt for neste år. Foto: Jarle Fredagsvik.

Jensen: – Kan se ut som om det blir et lagbytte

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 9.10.19 14:41

Del på    

Nordmannen håper på en snarlig avklaring.

(procycling.no): August Jensen er trolig ferdigkjørt for sesongen, etter at han i likhet med Kristoffer Halvorsen ikke fikk en avtale hos den kinesiske ambassaden før 11. oktober.

Med avreise til Kina og Tour of Guangxi den 13. oktober, er det trolig for kort tid til å få den nødvendige godkjenningen, og dermed kan også mye tyde på at Jensen har kjørt sitt siste ritt for Israel Cycling Academy (ICA).

Det ble i forrige uke bekreftet at det israelske laget har kjøpt WorldTour-lisensen til Katusha. Samtidig skal også flere av de elleve rytterne som Katusha har kontrakt med for 2020 også være med over. Dermed er det trangt om plassene, i det som allerede var den største stallen av lagene på de to øverste nivåene i år.

– Jeg har mistenkt en stund at det ser litt tynt ut når det går så lang tid og jeg føler nok at jeg må bytte lag til neste år, slik ståa er nå. Det er en del Katusha-ryttere som skal inn. Mange av israelerne på laget har signert og så har du også de som hadde kontrakt til neste år. Laget begynner å fylle seg opp.

– Jeg har fått et tilbud fra ICA som var forbeholdt at de var prokonti, men når de ikke er det, så går det tilbudet ut. Det kan se ut som om det blir et lagbytte, sier Jensen til procycling.no. 

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

– Jeg tror det løser seg

Jensen har tidligere i høst fortalt at andre lag har vært interesserte i ham, men at han ville avvente et tilbud fra ICA før han tok en avgjørelse.

Fremdeles er det et par lag på sykkelsportens nest øverste nivå, og han sier selv at han ikke er så veldig bekymret med tanke på å få fortsette som proff også neste år. 

–  Jeg tror det løser seg, selv om vi er sent inne i sesongen. Vi er godt inne i forhandlinger, men det ble litt vanskeligere enn først forespeilet. I hvert fall når ICA fusjonerte med Katusha og Roompot også ble lagt ned. Da får jo plutselig lagene i Belgia og Nederland et mye større tilbud av ryttere, sier han.

Lagets andre nordmann, Sondre Holst Enger, skal kjøre for Riwal Readynez neste år. 

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Lagbytte uansett aktuelt for å få flere egne sjanser

Jensen har lenge vært usikker på fremtiden i Israel Cycling Academy.

– Det har jeg for så vidt tenkt helt siden Arctic Race. Katusha og ICA hadde pratet sammen allerede i sommer under Tour de France, men da tror jeg forhandlingene stod litt stille. De gikk tilbake til ICA med litt enklere krav og informasjonen jeg fikk under Arctic Race tydet på at en sammenslåing var aktuelt. Så var spørsmålet hvor mange av rytterne som ville bli igjen og hvor mange fra Katusha som skulle være med. Jeg hadde en følelse da at det ikke helt var plass.

– Det hadde for så vidt vært kult å ha blitt med ICA opp i WorldTouren, men samtidig har jeg ikke like lett for å holde motivasjonen oppe når du ikke får kjørt for så mange muligheter selv. Lagbytte var uansett noe jeg tenkte på i høst.

Det er relativt uaktuelt for Jensen å skulle ta steget ned på kontinentalnivå igjen, som sier han heller vil finne noe annet å gjøre om han ikke skulle klare å få kontrakt med et profflag. Derfor håper han også på en snarlig løsning.

– Det er ikke så gøy å ikke ha noe på papiret så sent som sesongen, men jeg har stolt på agentene mine og latt dem tatt jobben. Det er ikke så enkelt når jeg følte meg ganske sikker i ICA så lenge de var prokonti, men når det ble endret, så må man endre tankesett også.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

 

Tagget med: , ,

Les også disse