(procycling.no): Med KPMG Belgia som partner, har Flanders Classic utarbeidet en plan som på sikt skal utlikne forskjellene mellom guttene og jentene i sykkelsporten.
Blant tiltakene som vurderes er det blant annet at man i større grad skal gjøre som under Omloop Het Nieuwsblad, der de ulike konkurranse starter ved velodromen ’t Kuipke i Ghent og rytterne befinner seg i den samme traseen ved ulike tidspunkt.
Tilsvarende vil starten av Dwars door Vlaanderen ikke lenger skje i Tielt, men flyttes til Waregem. Det belgiske byen blir dermed sentrum for oppvarminga til selveste Flandern rundt.
– Starten av De Brabantse Pijl flyttes fra Gooik til Lennik. Det betyr at damene for første gang skal kjempe om seieren i Overijse og kjøre den samme finalen som herrene, fortalte Tomas Van Den Spiegel fra Flanders Classics under en pressekonferanse i KPMG hovedkontor i Brüssel.
Nyvinning: Scheldeprijs
Starten av kvinnenes Gent-Wevelgem skal flyttes til Ieper som gir arrangøren muligheten til å holde innskrivingen for begge kjønn på samme sted, slik Omloop Het Nieuwsblad alt har kunnet gjøre.
Van Den Spiegel varsler at de i framtida ønsker å lage en utgave av GP Scheldeprijs også for kvinnene, noe vil avslutte den flamske sykkelvåren.
Man skal også arbeide for å oppgradere fasilitetene rundt kvinnenes konkurranser, og jobbe for likhet i prispenger.
– Vi ønsker å oppgradere konkurransene våre utenfor WorldTour til å passe inn enten i ProSeries eller WorldTour. Målet er også å tilby de samme premiepengene i begge klasser, sier Van Den Speigel.
– Tida inne for et høyere gir
Omloop Het Nieuwsblad er klassikeråpning for begge klasser, og feirer 15 årsjubileum for kvinnene denne sesongen. Deretter venter Gent-Wevelgem in Flanders Fields og den 17.-utgaven av Flandern rundt. Dwars door Vlaanderen og Brabantse Pijl tar rittrekken opp i fem konkurranser, men det vil altså dukke opp enda flere ritt i framtida lover Flanders Classics.
– Vi har alltid forsøkt å hjelpe kvinnesykling framover, men nå føler vi tiden er inne til å velge et høyere gir. Kvinnesykling vokser allerede på mange områder, men det er fremdeles mye potensial å ta ut, sier sjefen for Flanders Classics.