ROESELARE (procycling.no): Sesongen begynte på strålende vis med temposeier i Volta a Valenciana. Så kom sykdommen i Volta ao Algarve, som skapte en uhyre vanskelig inngang til klassikerne for Edvald Boasson Hagen. Foreløpig har rudsbygdingen ikke vært å se i første rekke i de store klassikerne.
Men i onsdagens Scheldeprijs viste 31-åringen seg fram. Med 13 kilometer igjen angrep nordmannen og holdt feltet fra livet en god stund. Da stuntet var over tre kilometer før målstreken raste han raskt gjennom feltet og ble nummer 81. Men det offensive hodet og trøkket i tråkket ga grunn til forsiktig optimisme blant norske sykkelfans.
– Jeg er på rett spor i hvert fall. Det er sikkert fortsatt ting å gå på. Men det var en framgang på onsdag, og forhåpentligvis enda bedre på søndag. Det var godt å være med på onsdag. Jeg var ikke med i førstevifta så ofte, men var i hvert fall med og kjempet om plassen der framme. Så hadde jeg et støt på slutten som var helt greit. Det føltes ganske bra, men det holdt ikke inn. Jeg visste det var mye motvind på slutten. Men det var mest for å komme seg ut og prøve å støte. Så kunne man risikere å krasje ut i finalen. Det er bedre å ikke risikere noe og testet litt på slutten, sier Boasson Hagen i intervju med procycling.no.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
Nordmannen er tilbake på lagets hotell etter rekognosering av de siste 105 kilometerne. Det betyr at Boasson Hagen nettopp har møtt de 20 siste brosteinspartiene i Helvetet i Nord. Nå dreier de neste dagene seg om å få kropp og hode på rett plass til helgens dyst.
– Føler du du mangler 2-3 prosent til søndagen?
– Jeg synes det er vanskelig med prosentregning, svarer nordmannen kjapt og ler.
– På form så er det ikke så lett å si akkurat hvor du er. Jeg har ikke vært der jeg skulle vært, men jeg føler det er stigning. Jeg har gjort det jeg kan for å være best mulig med det utgangspunktet jeg har, fortsetter 31-åringen.
(Artikkelen forsetter under bildet)

KJEMPET OM SEIER: I 2016 hang Boasson Hagen med i kampen om Roubaix helt til velodromen for aller første gang. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
Ønsker om 2016-reprise
Boasson Hagen har aldri vært nærmere å vinne et av sykkelsportens monumenter enn da i Paris-Roubaix 2016. Sammen med Tom Boonen, Sep Vanmarcke, Ian Stannard og Mathew Hayman kjempet han om seieren på de siste brosteinspartiene og kilometerne inn mot velodromen i Roubaix. Mens en overrasket Hayman stakk av med en sikkert like overrasket brostein endte Boasson Hagen sist av de fem.
Han ser gjerne for seg et liknende scenario i år.
– Jeg var i en god posisjon for noen år siden. En liknende posisjon som det er jo det beste. Hvis jeg klarer å komme av gårde i en gruppe som samarbeider bra, og ikke er for stor. At jeg er blant de sterkeste, og ikke sånn som sist. Det hadde vært veldig bra det.
Slik lyder drømmen, men hvor legger Dimension Data-kapteinen ambisjonsnivået etter en vanskelig vår?
– Det er jo alltid å være med å kjempe i teten som er ambisjonen. I dag var det ganske tungt, men det var sikkert fordi jeg kjørte ritt i går. Det føltes tungt på brosteinen. Det har ikke gått som jeg håpet i vår. Men målet er å være med å kjempe foran.
(Artikkelen forsetter under bildet)

OVERLEVDE BROSTEINEN: I norsk mestertrøye fløyt Dimension Data-rytteren over de ujevne steinene. Men gikk tom for krefter på de siste kilometerne. Foto: Tim De Waele
Det lyder som et ekko fra hva han sa til procycling.no etter sykdommen før klassikersesongen virkelig startet. Men det har gått noen uker siden den gang, og Paris-Roubaix passer ham bedre enn Flandern rundt.
– Det er kanskje litt mer realistisk nå?
– Ja det tror jeg. Jeg har følt det har gått bedre nå. Det er en flat løype. Du slipper bakkene men mye motvind kan gjøre det til et tregere Roubaix. Det blir et annet ritt da kanskje, men fortsatt like tungt på brosteinen. Man må kjøre smart mot slutten.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Målet mitt er å få en best mulig plassering. Men kommer jeg i mål og føler jeg har gjort et bra ritt så har jeg jo fått ut det jeg kunne. Da er jeg ikke fornøyd, men man må se etter hvert. Målet er selvfølgelig å være høyest oppe på resultatlista. Så langt er femteplass beste, så jeg får håpe at jeg har en enda bedre dag. Oppladningen har ikke vært super, men man kan likevel ha en veldig god dag.
Trives best på flat brostein
Mens Alexander Kristoff aldri har klart å finne flyten helt i Paris-Roubaix, men leverer toppresultater i Flandern rundt år etter år, har det franske monumentet vært mer foretrukket av Boasson Hagen.
– Kanskje er det fordi det ikke er så mange bakker. Normalt sett er jeg bedre i bakker, men i Flandern er det en hard spurt inn i bakken og så å fullføre over som jeg ikke har klart å restituere meg gang etter gang på. Jeg liker det kanskje mer når det er 4-5 minutter med innsats, forklarer klassikersyklisten.
(Artikkelen forsetter under bildet)

IKKE FAN AV HELLINGER: Edvald Boasson Hagen liker seg bedre på den flate brosteinen i Frankrike enn i Flandern rundt sine bratte bakker. Foto: Tim de Waele/Getty Images
– Det er kanskje mer utskilling hvis du er i front inn på noen av de første brosteinspartiene. Det skalles av ganske mye og er kanskje lettere å holde seg i front i Roubaix enn i Flandern. Der føler jeg du kan ligge godt et sted, og så havne bakerst i neste parti. Det går veldig mye fra stor vei til liten vei. Det er det for så vidt i Roubaix og, men ikke på samme måten.
Posisjonskampen før de store femstjernerne i Paris-Roubaix kan være voldsom den og, men nordmannen trives uansett bedre med det.
– Du må være foran i Roubaix og. Det kan skje velt og splitter, men det virker som om det er flere som detter av etter brosteinen i Roubaix enn i Flandern. At gruppa blir mindre etter hvert. Jeg har klart den kampen bedre enn posisjoneringen i Flandern.
Motvind skaper et annet ritt
Det er meldt brukbar motvind på veien mot Roubaix på søndag. Det kan skape et tettere ritt, og kanskje en større gruppe inn på de siste milene. Hva gjør Boasson Hagen om det ender i spurt?
– Spurten er absolutt bedre når jeg er mer uthvilt. Men det er vanskelig å spurte etter 260 kilometer og så mye brostein og så i velodromen. Det er noe annet enn det jeg pleier å gjøre. Folk med baneerfaring har kanskje en fordel. Jeg har vært i velodromen i Roubaix, men bare der. Jeg må i hvert fall prøve å spurte.
Om han ikke skal stole på spurten sin, om vinden ikke er sterk nok og det sprekker opp kan det kanskje være en fordel å være i forkant.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Det må man ta litt på følelsen underveis. Men det er ofte at det har lønt seg det. Men samtidig er det mer motvind enn det har vært andre versjoner. Da kan det spille negativt å være alene foran i motvinden. Det er mye enklere å sitte i en stor gruppe. Men går det av gårde ti mann så er det jo en stor fordel å være foran og ikke måtte kjempe så mye om posisjoner.
(Artikkelen forsetter under bildet)

EN SJANSE IGJEN: Boasson Hagen har lite å vise til på brosteinen i 2019. En siste sjanse får han søndag i Paris-Roubaix. Foto: Tim De WaeleLC/Tim De Waele/Corbis via Getty Images
Laget trenger et resultat
Før sesongen med brostein startet fremsto Michael Valgren og Edvald Boasson Hagen som en ny og spennende duo med kapteiner i Dimension Data. De kunne spille hverandre gode, med ferdigheter som utfylte hverandre. Men sykdom har gjort det vrient for dem begge.
Når Mark Cavendish også sliter med å finne sitt gamle jeg er det lite igjen i Dimension Data. To seirer har det blitt i år, en til Boasson Hagen i Valenciana og en spurtetappe til Nizzolo i Oman. Et godt klassikerresultat på brosteinen ville reddet mye av våren. En sjanse gjenstår. Valgren sykler ikke. All inn for Boasson Hagen.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Det er vel ikke noe å legge skjul på at jeg skulle hatt et resultat. Men jeg kan ikke trylle heller. Jeg håper vi kan få til det. Om ikke så må vi bevise at vi er sterkere og kan bli bedre på det som kommer senere. Det er fortsatt mye igjen av sesongen.
– Opplever laget mer stress nå som det ikke har blitt noen resultater?
– Vi prøver å kjøre hva vi kan vi og gjøre det best mulig. Vi får ikke gjort noe annet. Det er ikke sånn at vi ikke vil kjøre resultater, det er bare at det ikke har gått. Mange som har uheldige oppkjøringer og hvert syke. Da tar det mye energi, krefter og form tydeligvis. Da må man bare jobbe for å levere noe mer i det som kommer senere.