FORLATER TEAM SKY: Edvald Boasson Hagen sykler ikke for det britiske storlaget neste sesong. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com) FORLATER TEAM SKY: Edvald Boasson Hagen sykler ikke for det britiske storlaget neste sesong. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Edvald forlater Team Sky

Publisert 13.08.14 08:09

- Det er greit å prøve noe nytt, sier 27-åringen til procycling.no.

procycling.no kan nå avsløre at Edvald Boasson Hagen etter flere måneder i tenkeboksen har bestemt seg for å forlate Team Sky.

Det har også det britiske laget blitt informert om.

Rudsbygdingen er for tiden opptatt med å kjøre etapperittet Eneco Tour, der han agerer som hjelperytter for Geraint Thomas.

Neste år vil 27-åringen derimot kjøre for egne sjanser hos en ny arbeidsgiver.

- Det er greit å prøve noe nytt, sier Boasson Hagen til procycling.no om valget om å takke av hos Team Sky.

- Når tok du den avgjørelsen?

- Det er nå nylig. Jeg var nødt til å tenke nøye over dette nå når kontrakten var i ferd med å gå ut (avtalen utløper ved nyttår, vår anm.). Det har gått fram og tilbake, og jeg kunne like gjerne ha endt opp med å ta noen år til hos Sky. Det har vært veldig bra.

Lojal til siste slutt
Han var blant de første rytterne britene skrev ned på ønskelisten foran oppstarten i 2010.

De siste årene har Boasson Hagen vært svært lojal, og til tider en hjelperytter i luksusklassen.

Han har også tatt med seg to etappeseirer i Tour de France, og etappeseirer i Tirreno-Adriatico og Critérium du Dauphiné i Sky-trøyen.

Med merkelapper som «den mest talentfulle rytteren i hovedfeltet» har mange likevel forventet mer av nordmannen de siste fire årene.

- Det må være et prosjekt jeg tror på
I Sky har han vært oppofrende hjelperytter for både Chris Froome og Bradley Wiggins.

Under klassikerne har han også måttet kjempe om kapteinsvervet med britene Thomas og Ian Stannard.

Likevel har det ikke vært surmuling å spore fra rudsbygdingens munn.

- Hva er viktig når du nå skal velge deg et nytt lag?

- Det er viktig å finne et lag jeg tror jeg kan få muligheter i og å kjøre for egne sjanser. Et bra støtteapparat, utstyr og ryttere er også viktig. Det må være et prosjekt jeg tror på.

- Har du bestemt deg allerede?

- Vi snakker fortsatt med flere og har ikke skrevet under noen ting, svarer Boasson Hagen.

- Har mange alternativer
Astana, Tinkoff-Saxo, MTN Qhubeka, Orica GreenEDGE og det nye laget til Fernando Alonso har alle blitt koblet til nordmannens navn de siste ukene.

Les også: Afrikansk lag ønsket Boasson Hagen

Manager Birger Hungerholdt forteller at det stadig kommer nye interessenter på banen for å sikre seg klassikerrytteren foran 2015-sesongen.

- Det er fortsatt fem-seks lag som er mulige. Vi har ikke tatt noen endelig avgjørelse ennå. Lagene er inne i en periode hvor de regner på hvor mange nye ryttere de kan hente og hvor store navn de har råd til. Det er også usikkerhet rundt hvilke lag som fortsetter og forskjellige sammenslåinger, sier Hungerholdt til procycling.no.

- Hvorfor har dere falt ned på å bytte arbeidsgiver for Edvald?

- Dette er hans avgjørelse og det går rett og slett på miljøskifte og sjansen til å kjøre for egne muligheter, men dette kan sikkert Edvald svare bedre på enn meg.

Ingen endringer i VM-oppkjøringen
Boasson Hagen skal kjøre GP Plouay, Vattenfall CyClassics og World Tour-rittene i Canada som oppkjøring til VM, uavhengig om han hadde forlenget kontrakten med Sky, eller ikke.

- Det påvirker ikke rittprogrammet mitt i det hele tatt, klargjør han.

- Er det nå slutt på å se Edvald Boasson Hagen som hjelperytter i de store rittene?

- Det kommer an på hva slags form jeg er i det. Er jeg ikke i bra nok slag for å kjøre for egne muligheter, så hjelper jeg gjerne andre. Jeg har ingen problemer med det. Men jeg håper jo at jeg skal være bedre og få den hjelpen jeg trenger.

- Du har vært i Sky-laget siden 2010, hvordan vil du selv oppsummere oppholdet?

- Det har vært veldig bra. Jeg har trivdes og har hatt det fint. De har et veldig bra opplegg, og jeg har veldig gode kamerater der, avslutter Boasson Hagen.

Les også disse


Les flere sykkelnyheter på procycling.no!
Følg oss på Facebook og Twitter!