SERPENTINERE: Veien bukter seg i starten som et kunstverk. FOTO: Tor Simen Ulstein

«Zorro-veier opp til mørket og ut igjen»

Procycling
Tips meg

Publisert 28.05.18 19:24

Del på

UTDRAG: Geir Stian Ulstein har samlet Norges beste stigninger i klatreguiden «71 bakker du må sykle i Norge».

Etter tre større sykkelbøker har forfatter Geir Stian Ulstein samlet de beste, bratteste, vakreste og lengste bakkene han har møtt i Norge i guiden «71 bakker du må sykle i Norge» som er et must for enhver syklist, enten det skal planlegges nye sykkelturer i nærområdet, sykkelferie i vårt land eller man ønsker å sammenligne bakker man har syklet tidligere med de beste Norge har å by på. Over de neste ukene presenterer procycling.no åtte bakker fra boka, til inspirasjon for våre lesere.

Den tredje bakken befinner seg nord for Polarsirkelen.

Kaperskaret

• Torsken kommune
  • 335 meter over havet
  • Lengde: 5 kilometer
  • Snittstigning: 6 %

Tid å bryne seg på: Maxim Golev, 14.32

Parkeringstips: Ved havkanten, eller ved tunnelen på toppen

Her finner du bakken på Strava!

I bunnen av bakken står en bom. Det er alltid et godt tegn når veiene er av den typen at det finnes behov for å stenge så ofte at bommen står klar – det gir hint om interessante naturforhold. Foran meg dukker første Zorro-parti opp, svingene slanger seg tett i tett oppover. Jeg går inn i serpentinen helt ytterst, får med meg farten oppover. Den neste følger tett på. Utsikten gir et tilbakeblikk på bakken så langt. Bakenfor er taggete fjell og fjorden.

Svingene jeg har unnagjort, ligner herifra et totall. Veien retter og flater ut. Et lite tjern på høyre side speiler dagen, før steinur omgir veien. Det bratter til på nytt. Veien dreier svakt mot venstre, før Zorro-svinger følger et fossefall oppover. Landskapet som åpenbarer seg, er mindre bratt, men lukket igjen i enden i form av fjellvegger. Der oppe et sted går tunnelen gjennom fjellet og til toppen, om da ikke toppen regnes på denne siden av mørket.

Rastetips: Fyll lagrene i Finnsnes, før du krysser over til Senja.

Boken kan du kjøpe her!

71 BAKKER: Geir Stian Ulstein er mannen bak boka.