(procycling.no): Få kilometer etter toppen av den siste klatringen (Mont du Chat) på den niende etappen, krasjet australieren Richie Porte stygt, og dro med seg irren Dan Martin.
Med et nødskrik klarte etappevinner Rigoberto Uran å holde seg på hjulene. Colombianerens Cannondale-sykkel fikk derimot hardere medfart.
– Når Dan Martin og Richie Porte krasjet, traff Martin giret mitt, og ødela det, kunne 30-åringen fortelle etter målgang.
I utforkjøringen holdt rytterne naturligvis ekstremt høy fart, og Uran lå allerede på det tyngste giret. Raskt merket han at det var der han måtte bli.
– Jeg kjørte hele utforkjøringen med et ødelagt gir, og jeg tenkte at jeg måtte finne en måte å redde dagen på.
53/11 eller 39/11
Etter målgang intervjuet Velonews Max Ruphy fra den nøytrale Mavic-servicebilen, som tok en kikk på colombianerens sykkel på veg mot mål.
– Vi kom oss frem, og jeg fikk se på girene, den bakerste girarmen var ødelagt. Den rørte borti eikene, og satt fast øverst. Jeg flyttet den til midten, men den fungerte fortsatt ikke. Så jeg sa til ham at jeg bare puttet den på den tyngste utvekslingen, 11, så han kunne komme seg i mål uten å tape tid.
Artikkelen fortsetter under bildet.
At den bakre girarmen ikke fungerer innebærer at rytteren kun kan flytte kjedet mellom de to fremre tannhjulene (I Urans tilfelle; 39 tenner på det minste, 53 på det største). Bak er giret derimot låst.
På et flatt oppløp er det minste tannhjulet foran i realiteten ubrukelig. Konsekvensen? Uran hadde bare ett gir han kunne bruke for å vinne spurten i Chambéry.
Hva svarte så Cannondale Drapac-rytteren til Mavic-mekanikeren?
– Yes, lets do it.
Langspurt
Tv-bildene viste tydelig at den tidligere Team Sky-rytteren måtte gampe betraktelig tregere enn konkurrentene.
I lagbilen ga Charles Wegelius beskjed om at langspurt var den eneste muligheten. Det tar tid å komme opp i fart med så tung utveksling.
– Uten muligheten til å skifte gir trengte han en langspurt. Vi fortalte ham at han måtte begynne tidlig, og informasjon om hvor han skulle gjøre det. Han klarte det fantastisk, fortalte Wegelius til Velonews.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Og det var bare så vidt. Målfoto måtte til for å se at Uran så vidt kastet den ødelagte sykkelen foran franskmannen Warren Barguil.
– Det var utrolig. Jeg trodde ikke det var sant. Jeg var faktisk på veg fra dopingkontrollen da jeg fikk vite at jeg hadde vunnet. Det var en stor overraskelse, kunne colombianeren meddele.
Kjemper om podiet i paris
Gårsdagens etappeseier brakte syklisten fra Urrao betraktelig nærmere en topp tre-plassering sammenlagt i årets Tour.
Med ti bonussekunder på kjøpet rykket colombianeren frem til en fjerdeplass i sammendraget, 55 sekunder bak Chris Froome. Romain Bardet innehar tredjeplassen, kun fire fattige sekunder foran Uran.
– Dette var et stort steg i sammendraget. Jeg hadde en virkelig stor dag, og det er mye igjen av Touren, fortalte hovedpersonen selv.
Artikkelen fortsetterunder bildet.
I både 2013 og 2014 kapret Cannondale-rytteren andreplassen sammenlagt i Giro d’Italia. Etter to vanskelige år på sykkelen er han nå tilbake i toppform.
Lagets sportsdirektør Jonathan Vaughters roser Rigo opp i skyene for gårsdagens prestasjon.
– Forskjellen mellom Rigo og nesten alle andre sykkelrytter jeg har møtt, er at han aldri mister fatningen. Og det er derfor han klarte å vinne. Selv med store mekaniske problemer forble han rolig