For mange? Enkelte mener antallet motorsykler i feltet må reduseres. Her er Marco Haller i bakken under Milano-Sanremo. Foto: Tim De Waele

– Umulig å redusere antall motorsykler

Kjetil Rakkenes Anda
Tips meg @KjetilAnda

Publisert 1.04.16 12:38

Belgisk motorsyklist trist på kompisens vegne etter dødsfallet i Gent-Wevelgem.

DE PANNE (procycling.no): Sykkelverden var i sjokk etter at Antoine Demoitiè gikk bort som følge av ulykken under den belgiske klassikeren forrige helg. Den unge belgieren var innblandet i en velt og bak kom en motorsyklist som ikke klart å stoppe i tide.

I Belgia møter procycling.no Jos Vanhaute. Han kjørte også motorsykkel under Gent-Wevelgem, og kjente motorsyklisten som var innblandet i ulykken godt.

– Han er en fantastisk type med over 20 års erfaring fra å kjøre i ritt. Han tar aldri noen risiko og kunne ikke gjort noe annerledes, sier Vanhaute tydelig preget.

Han kan fortelle at kompisen opprinnelig skulle kjørt igjen under De Panne Tredagers, men droppet det som følge av ulykken. Det samme gjør han trolig til søndagens Flandern rundt hvor han også skulle vært sjåfør for et jurymedlem.

– Det er enkelt å forstå at han er i sjokk og ikke er klar for å komme tilbake enda, sier Vanhaute.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sykkelglad: Når Jos Vanhaute ikke kjører motorsykkel i ritt, følger han sporten tett. Her fra De Panne. Foto: Kjetil R. Anda / procycling.no

Sykkelglad: Når Jos Vanhaute ikke kjører motorsykkel i ritt, følger han sporten tett. Her fra De Panne. Foto: Kjetil R. Anda / procycling.no

For rytternes sikkerhet
Selv har han kjørt motorsykkel i belgiske sykkelritt i en årrekke. I motsetning til sin kollega som er jurysjåfør, er Vanhaute ansvarlig for å kjøre foran feltet og varsle om hindringer i veibanen. Ryttere som Vanhaute har ikke lov til å passere feltet, men er tvungne til å ta omkjøringer via alternative veier.

– Det er kun presse, politi og jurysjåfører som har lov til å passere ryttere. Av totalt rundt 40 motorsykler under Gent-Wevelgem, hadde kun ti lov til å passere, blant annet kompisen min, forteller Vanhaute.

Mens flere har foreslått endringer i antall motorsykler og hva slags krav som stilles av erfaring og opplæring, mener Vanhaute at lite kan gjøres.

– Vi er der for rytternes sikkerhet – det hadde vært enda flere ulykker om vi ikke var der. Kanskje burde også pressemotorsykler tatt omveier i stedet for å passere ryttere i løypen? Det er den eneste endringen jeg kan komme på som kan være til hjelp.

Likevel kan han skjønne at pressen ikke vil gi fra seg plassen sin med det første.

– Da kommer det kanskje en diskusjon om at rittene ikke dekkes tilstrekkelig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

På jobb: Vanhaute på jobb under sykkelritt. Foto: Privat

På jobb: Vanhaute på jobb under sykkelritt. Foto: Privat

Streng opplæring
Vanhaute kan fortelle at ikke hvem som helst kan kjøre motorsykler under sykkelritt i Belgia.

– Alle må sitte på som passasjerer på motorsykler i minst ett år før de får lov til å kjøre selv i små ritt. Derfra blir de vurdert på hvordan de håndterer sykkelen og hvordan de oppfører seg i rittet. Jeg har opplevd flere som ikke har fått lov til å fortsette derfra, sier han.

Kravene er strenge og Vanhaute kan forsikre om at alle motorsyklister som tar del i ritt, har solid erfaring.

– Men dessverre vil uhell skje uansett hvor man befinner seg – enten man kjører ritt eller ikke.

Kristoff-sjef: – Vi er proffe
Det støtter Torsten Schmidt, sportsdirektør i Team Katusha.

– En syklist ute på landeveien alene på trening, kan bli påkjørt av en motorsykkel eller bil. Det er sånn som kan skje, forteller tyskeren til procycling.no.

I kjølvannet av ulykken har blant annet den mektige FDJ-sjefen Marc Madiot kommet med konkrete forslag, blant annet å redusere antall ryttere i feltet.

– Jeg vet ikke om det vil være riktig. Vi er profesjonelle folk som driver med denne sporten og har sponsorer som putter massevis av penger inn i dette.

Madiot foreslo i tillegg at fokuset bør ligge på å få tyngre og mer robuste sykler for rytterne, ikke lettere slik mange ønsker det i dag.

– For meg er det ikke det vi tenker på. Dette er en sport hvor utstyr og materialer spiller en stor rolle, og sponsorene har stor glede av at proffene får kjøre med det beste utstyret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Katusha-sjef: Torstein Schmidt er uenig med sin franske kollega i FDJ. Foto: Kjetil R. Anda / procycling.no

Katusha-sjef: Torstein Schmidt er uenig med sin franske kollega i FDJ. Foto: Kjetil R. Anda / procycling.no

Mener UCI må ta ansvar
Schmidt får støtte fra sin kollega i Team Tinkoff, Steven De Jongh. Han mener både ryttere og sportsdirektører forventer at de som ivaretar sikkerheten underveis, viser like stor grad av proffesjonalitet.

– Jeg er sikkert på at sjåførene prøve å gjøre sitt beste. Men UCI må sørge for folk som er med i rittene og kjører i rittene, må gjennom skikkelige, kvalifiserte prøver, sier han til procycling.no

– Jeg tror ingen helt vet hvordan man skal løse problemet. Det er hvis det faktisk er et problem. Ingen er hvertfall enige om hva som skal gjøres. Mange forslag slenges ut. Redusere fart, fjerne biler, fjerne motosykler. Jeg tror UCI og arrangørene må finne ut hva de vil gjøre, for jeg tror ikke presse eller fotografer vil gi opp sine plasser i rittene frivillig. De må også ta rytternes posisjon i betraktning, følger sportsdirektør i Astana, Stefano Zanini opp.

Tilbake på kafébordet i De Panne snakker Jos Vanhaute om hvordan han håper kompisen kommer seg tilbake på motorsykkelen så fort som mulig. Han vil ikke høre noen diskusjon om hvem som hadde skyld i ulykken som intraff.

– Det er ingen diskusjon. Han var dessverre på feil sted til feil tid. Jeg hørte fra noen venner at han ikke har det bra om dagen og får hjelp til å bearbeide det som har skjedd. Vi er et lite miljø hvor mange kjenner hverandre.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse