KONTROLL PÅ GRUSEN: UCI strammer inn reglene om ikke-asfaltert vei. Her er Miguel Angel Lopez i trøbbel etter velt på grusen på niende etappe av La Vuelta 2019. Foto: Tim de Waele/Getty Images

UCI strammer inn grusreglene

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen

Publisert 13.02.20 12:07

Del på    

Sykkelorganet har vetorett mot utrygge partier.

(procycling.no): De siste dagene har Det internasjonale sykkelforbundet UCI endret gamle regler og lagt til nye i sitt regelverk. Spesielt reglene som omhandler veistrekker som ikke er asfaltert har blitt strammet inn.

«Om en organisator ønsker å inkludere ikke-asfalterte veier i et arrangement, må UCI bli informert når arrangementet blir registrert i kalenderen. Videre skal organisatoren gjøre alt som er mulig for å sikre tryggheten til ryttere, tilskuere og de som følger rittet og sørge for at arrangementet går smidig sportslig sett også med tanke på lik behandling av deltakerne», lyder det nye tillegget i regelverket.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Videre følger en rekke punkter som organisasjonen bak rittet må oppfylle.

Lagene skal få detaljerte beskrivelser av de ikke-asfalterte partiene som inkluderer ting som sektorens lengde, hva veien er dekket av, grad av vanskelighet for hver sektor og veiens bredde. Om det er nødvendig skal bilder og video også sendes til lagene.

Arrangøren skal også forsikre seg om at veien skal kunne forseres på sykkel uansett værforhold. Videre er de også ansvarlig for områdets trygghet og må sørge for blant annet vedlikehold, kosting, stabilisering av partiene og skilting.

Artikkelen fortsetter under bildet!

VELETABLERT: Strade Bianche er et relativt nytt sykkelritt, men det har allerede funnet veien inn i mange sykkelhjerter på grunn av de hvite grusveiene i Toscana. Foto: Tim de Waele/Getty Images

Sykkelforbundet har nå også sikret seg en veto-rett dersom de nye retningslinjene ikke blir fulgt.

«UCI kan nekte registrering for et arrangement på kalenderen og/eller nekte inkluderingen av ikke-asfalterte partier», konkluderer de nye reglene for ikke-asfalterte veier.

Ritt som Paris-Roubaix og Strade Bianche er to veletablerte klassikere som preges av partier av brostein og grus. Men mens nye brosteinspartier ikke popper opp som paddehatter har stadig flere gruspartier funnet sin vei inn i sykkelsporten de siste partiene.

Senest i fjorårets Vuelta a España fikk et grusparti en konsekvenser for Miguel Angel Lopez. På rittets niende dag, på vei til toppen av Cortals d’Encamp, var colombianeren på offensiven inn på et grusparti like før etappens siste bakke.

Men voldsomt regnvær skapte vansker og Astana-kapteinen deiset i bakken. Blodig tråkket han seg til toppen og begrenset tapet. Men 26-åringen tapte til slutt 1:01 til etappevinner Tadej Pogacar.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse