TØFFERE ENN ANTATT: Sjansen for å se  Alexander Kristoff krysse målstreken først i norske farger under Rio-OL er liten. Her fra VM i september.

TØFFERE ENN ANTATT: Sjansen for å se Alexander Kristoff krysse målstreken først i norske farger under Rio-OL er liten. Her fra VM i september.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Treneren tror Kristoff kan glemme OL-gull

Per Møller Pettersen
Tips meg @mollerpee

Publisert 10.12.14 18:26

Del på    

Rio-løypene er presentert og er dårlig nytt for spurterne.

(procycling.no): Etter langvarige spekulasjoner og mange forventninger er OL-løypene i Rio de Janeiro 2016 nå bekreftet av UCI og lekenes organisasjonskomité.

Til forskjell fra tidligere opplysninger om én rundløype, er det nå fastslått at OL-syklistene i landeveisrittene sykler to ulike sløyfer i høydedragene rundt byen.

Forskjellen i antallet høydemeter er også betydelig forandret sammenlignet med skissene som ble sluppet tidligere i høst. Det har gjort at Alexander Kristoffs trener og stefar, Stein Ørn, har skrinlagt håpet om en konkurranse for spurterne og en gullmulighet for Kristoff.

– Denne løypa er totalt annerledes fra det vi har fått meldinger om tidligere. Sånn har det vært med det som er kommet fra Rio. Det har vært mye fram og tilbake. Jeg har ikke fått sett så nøye på dette at jeg kan uttale med helt skråsikkert, men det virker som vi må se etter andre typer ryttere, sier Stein Ørn til procycling.no.

Klassikertyper
Som vinnerkandidater trekker han isteden fram mer klatresterke karer, som i tillegg har gode egenskaper i avslutningene. Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug kommer kjapt opp som et par eksempler fra Kristoffs trener.

– Nå ser det mer ut som Edvald peker seg ut som den vi må satse på. Lars Petter kan også gjøre det bra i en slik løype. Den krever at du både kan komme deg fort opp de 720 høydemeterne på den siste sløyfa, og at du klarer å henge med nedover igjen i ettertid, påpeker Ørn.

(artikkelen fortsetter under bildet)

FORNØYD TRENER: Stein Ørn er glad for de siste rapportene om løypeprofilen i Rio-OL.

HELT ANNERLEDES: Stein Ørn nedjusterer OL-forventningene til Team Kristoff. Foto: Even Emberland, www.procycling.no

Feltet må legge drøyt 256 kilometer bak seg før man ser målstreken. Landeveisrittene både starter og avsluttes i parken Aterro do Flamengo. På veien skal rytterne passere en rekke kjente landemerker, deriblant de berømte strendene Copacabana og Ipanema.

Men det er lite trolig at det er ved akkurat disse delene striden om OL-gullene avgjøres. Det skjer mest sannsynlig i den andre og hardeste av de to rundløypene, som treneren til Kristoff og Øster Hus-Ridley allerede har nevnt. Den går opp mot området som kalles Canoas/Vista Cinesa.

Bratt ned
Her må feltet klatre over en 8,9 kilometer lang stigning opp til 720 meters høyde, og kjøre nedover i en teknisk utforkjøring på omtrent 6 kilometer. Stein Ørns kjappe hoderegning har kommet fram at denne bakken heller 11 prosent nedover.

Dette skal rytterne gjennom tre ganger, før OL-rittet avsluttes med 20 kilometer i flatt terreng.

– Når de fremste er kommet over stigningen den siste gangen er løpet satt. Hvis du skal ha en sjanse til å vinne, så må du kjøre veldig bra i bakkene. Jeg tror Vincenzo Nibali kan gjøre det bra, og det passer enda bedre for Alejandro Valverde. Michal Kwiatkowski er nok en annen sterk vinnerkandidat, sier Kristoffs trener til procycling.no.

Heller ikke Peter Sagan utelukkes, men slovakens kandiatur avhenger av om Tinkoff-Saxo trener ham opp til å bli en renere klassikerspesialist enn i dag, mener Ørn.

Om Sagan ønsker seg tilbake til dagene med spurt og kraft som hovedmål i treningen, virker det som han samtidig kan glemme OL-gull.

• Kart over løypene kan du se her (ekstern lenke)

Mindre tempobakker
Canoas/Vista Cinesa-delen av løypa kommer i tillegg etter fire rundturer i den såkalte Grumari-sløyfa. Dette er et en del som ligger i høydene et stykke lenger unna sentrum av byen.

Her er det to stigninger som skal sykles fire ganger. Den første er 1,2 kilometer og har 7 prosents gjennomsnittlig stigning, den andre er 2,1 kilometer lang og stiger med 4,5 prosent i snitt.

Et annet moment det er verdt å legge merke til, er at feltet også skal over et 2 kilometer langt brusteinsparti. Det trenger ikke nødvendigvis å være noen ulempe, sett med norske øyne.

Temporittene sykles i Grumari-sløyfa. Tempoløypa er 29,8 kilometer lang og sykles to ganger i mennenes konkurranse, mens damene sykler den samme sløyfa én gang.

I damenes landeveisritt sykles de to nevnte rundløypene én gang hver. Hele løypa i dameklassen er i overkant av 130 kilometer lang.

 

Tagget med: , , ,

Les også disse