NORSK FAVORITT: Forventningene var store foran VM-tempoen til Andreas Leknessund på hjemmebane i Bergen. FOTO: Norges Cykleforbund

HVA KAN MAN FORVENTE? Andreas Leknessund har allerede vist strålende takter i sin første sesong som senior. FOTO: Norges Cykleforbund

– Topp 3 henger nok litt for høyt

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 17.08.18 08:37

Del på    

Leknessund og Foss Norges beste kort i Tour de l’Avenir.

(procycling.no): Med internasjonale øyne er det Ivan Sosa som er den store snakkisen foran årets Tour de l’Avenir. Forståelig nok også, med tanke på hvordan fjorårsvinner Egan Bernal har tatt WorldTouren med storm og var den viktigste hjelperytteren i fjellene for Tour de France-vinner Geraint Thomas.

Colombianske vinnere i Avenir har også vært et solid kvalitetstegn de siste årene, med seirer til Nairo Quintana (2010), Esteban Chaves (2011), Miguel Ángel López (2014) og Bernal i fjor.

Sosa har imponert stort denne sesongen og kommer nettopp fra sammenlagtseier i Vuelta a Burgos.

– I hvert fall etter hva man har sett de siste ukene så virker han som en soleklar forhåndsfavoritt. Jeg har også blitt imponert av Tadej Pogacar (vinner av Fredsrittet) i år, men vi har ikke sett han i denne type klatringer fire dager på rad. Sosa kan definitivt klatre, men det er seks etapper først, inklusiv en lagtempo, så han skal overleve det også, sier Stig Kristiansen til procycling.no.

Sikter seg inn topp ti

Kristiansen er leder for det norske laget, som består av Andreas Leknessund, Tobias Foss, Torjus Sleen, Rasmus Fossum Tiller, Håkon Lunder Aalrust og Lars Saugstad.

– Det er sammendraget med Tobias og Andreas som er hovedmålet, sier han.

For førsteårssenior Andreas Leknessund blir det følgelig hans debut i det ti dager lange etapperittet – det som vil bli det lengste etapperittet han har syklet så langt i karrieren.

Les også: – Sportsdirektører kom og spurte om Leknessund i Tour des Fjords

– Han har tatt steget veldig bra. Nå møter han stort sett rubbel og bit av det som er av gode U23-ryttere i fjell. Vi satser på en god gjennomføring, men vi har beina godt planta på jorda. Topp tre henger nok litt for høyt. Vi sikter oss inn topp ti. Tobias og Andreas har nok ganske lik målsetning i sammendraget, og så går man jo alltid og håper at man skal treffe med alt man har gjort av forberedelser og få et kjemperesultat.

Berg-og-dalbane-sesong for Foss

Foss på sin side tok en veldig imponerende syvendeplass i fjorårets utgave, men har slitt mer med å få til de store resultatene i årets sesong.

Foss om fjorårets Avenir: – Det ga virkelig blod på tann

– Han hadde ikke så mye resultater i fjor heller, når det skal sies. Han har hatt en trøblete sesong ut ifra hva man håpet på. Han har hatt litt berg-og-dalbane. Vi vet at han presterer ganske likt på trening som han gjorde i fjor. Vi tenker ikke at vi skal vinne, men vi skal bite godt fra oss og få en best mulig plassering, sier Kristiansen.

I FJOR: Tobias Foss leverte et meget bra  Tour de l’Avenir i fjor.

Foreløpig er fjerdeplassen fra tempoen i NM hans beste resultat. I Czech Tour i forrige uke virket det som om han igjen var i ganske god form, men et vepsestikk gjorde at han ikke var på sitt beste på de to avsluttende etappene. Istedenfor tok Torjus Sleen sjansen. Årets norske mester i U23-klassen vant ungdomstrøya og ble nummer seks sammenlagt.

21 år gamle Sleen har ikke de mest spektakulære resulatene så langt i karrieren, men har vist seg som en svært allsidig rytter som kan henge med i flere typer ritt.

– Han er en outsider. Han gjorde et veldig godt ritt i Tsjekkia, hvor du møter ganske voksen motstand i de beste. Torjus er en allsidig rytter som kan mye på sykkelen. Han skal nok få prøve seg og se hva det går i å kjøre fjell. For Torjus gjelder det å utfordre seg selv litt og se hvordan han står, mener Kristiansen.

«Ungdommens TdF» kopierer seniorene – har Formel 1-start

Sleen, Foss og Leknessund var sammen med Anders Skaarseth, Idar Andersen og Jonas Iversby Hvideberg på rekognoseringturer og akklimatisering til både varme og høyde i månedsskiftet juli/august. Der fikk de testet alle de fire fjelletappene, slik at de vet hva som venter.

— Vi har gjort det vi kan av forberedelser. Der har både Torjus, Tobias og Andreas vært gode. Vi har i hvert fall ingenting å sette fingeren på der. De har fått trene i varmen, gjort seg kjent med fjellene og fått litt høydeakklimatisering.

Forhåndskunnskapene kan også bli svært hendig på de fire fjelletappene som avslutter rittet. Den første, etappe syv til Méribel, av de fire er på kun 35,4 kilometer – en ekstremutgave av den hyppig omtalte Tour de France-etappen på 65 kilometer.

Der vil man også ta i bruk den mye omtalte «grid starten», som ble en aldri så liten farse i Tour de France. I Avenir kan det gi større utslag, spesielt ettersom det er den første fjelletappen og flere av sammenlagtfavorittene kan være et stykke bak i sammendraget.

Les også: Kristiansen om skiftet fra landslagstrener til Uno-X: – Mer tilfredsstillende i et menneskelig perspektiv

Startoppstillingen vil fungere slik at det er de tre trøyebærerne og de ti beste i sammendraget som står først. I neste pulje vil sportsdirektørene plukke ut to ryttere fra sine lag, mens den siste puljen består av de resterende rytterne.

– Hvordan blir det å kjøre en etappe som er så kort og intensiv?

– Aner ikke, jeg har aldri gjort det selv! Den tror jeg blir eksplosiv. På den første fjelletappen er det alltid noen som klarer å fyre av litt ekstra.

– De har kjørt etappen på samling og de sier at det er kritisk den første kilometeren, inn og gjennom et boligfelt. Der kan man fort miste hodet og skape trøbbel. Eller så klarer man å angripe det som en tempoetappe og holde en fin fart. Tobias og Andreas er begge store klatrere som må kjøre jevnt. De må sette riktig fart for seg selv og klatre på den måten, sier Kristiansen.

Også den 8.- og 9. etappen er meget korte fjelletapper på henholdsvis 81,1 og 83 kilometer, mens den siste etappen er på 149,7 kilometer.

Slipper «endelig» spurtansvaret

Da er det vesentlig flatere terreng på de første seks etappene, hvor det også er en 20,2 kilometer lang lagtempo på den fjerde etappen. En etappe det norske laget håper å kunne ta noen sekunder til sine konkurrenter i sammendraget på.

Utenom å få Foss og Leknessund trygt gjennom de første seks etappene, har Norge også et mål om å kjempe om etappeseirer med ryttere som Tiller, Aalrust og Sleen på de flatere etappene.

– Jeg har en følelse av at vi har ligget og dratt i Frankrike de siste tre årene. Vi er veldig glade for å slippe det ansvaret. Det har vært en formidabel jobb av typer som Forfang og Skaarseth der. Nå er vi litt mer i angrepsposisjon på de etappene. Vi har ingen ren spurter med oss, men tre av spurtene går oppover. En halv kilometer med rundt fem-seks prosent, så det blir ingen spurt som Halvorsen hadde drømt om. Vi ønsker selvfølgelig å kjøre for etappeseier. Være i brudd for å vinne derfra eller via en hard finale, er budskapet fra Kristiansen.

Tagget med: , , ,

Les også disse